Profilbild
6 mars, 2014

Sportlovsläsning 1984 och 2014- tankar om att läsa i en vidgad textvärld

elden_cecilia_RundÅret var 1984 och jag befann mig i svenska fjällvärlden. Slalom, längskidor, bastu och kortspel var agendan för veckan. I utrymmena mellan aktiviteterna ägnade jag tid åt att läsa. I den översta våningssängen i rummet med träpaneler fick jag vara ifred med mina böcker. Just det här sportlovet hade jag snöat in på skildringar från andra världskriget. Jag läste Flicka i Sibirien av Ester Hautzig, Barnen i 67:an av Lisa Tetzner och Kyra och Sjurik av Wayne. Deras levnadsöden grep tag i mig och jag tog tillvara varje liten stund som jag kunde läsa.

skidåkning_cecilia_stuga

Jag minns det där sportlovet när jag nu befinner mig på sportlov med min egen familj. Vår agenda påminner om min barndoms sportlov. Utrymmen mellan aktiviteter finns och jag tänker på vad mina barn gör och vill göra under dessa stunder. De ägnar sig gärna åt ipoden, iphonen, TV och datorn om det får, böcker kommer i andra hand. Jag vill dock gärna att det ska läsa och har lust att säga DET VAR BÄTTRE FÖRR men hejdar mig i sista stund. Istället försöker jag påminna mig själv om var mitt professionella skulle säga kring barn och läsning. I ett sådant sammanhang skulle jag säga något om barn måste få vara barn i sin tid och att läsning idag innefattar så mycket. Vi omges idag av text, bilder, information och berättelser i olika format. Vi måste kunna läsa såväl textrader på TV, SMS, samhällsinformation som att kunna läsa längre texter och såväl skönlitterära som fakta. Vi behöver även kunna tolka och sätta ihop olika information och dra egna slutsatser, det är således många färdigheter och förmågor som behövs. Jag väljer att kalla det för att läsa i en vidgad textvärld medan andra skulle kanske benämna det med begreppet literacy.

Jag betraktar mina barn ännu en gång och försöker se vad de gör utan att döma dem. Åttaåriga dottern ser på TV och på ett program som är textat, jag frågar om hon hinner läsa texten och hon svarar; – det mesta. Storebror fipplar med sin mobil, han sms:ar, pratar med en kompis via Whatsapp, laddar upp bilder på instagram och spelar minecraft. Lite senare den dagen när jag sitter och läser tidningen kommer barnen och försöker tolka vädret på sista sidan. De försöker lista ut var i Sverige vi befinner oss och hur vädret ska bli kommande dagar. Dottern och jag får en mysig stund på kvällen när jag läser Millans äventyr av M. Bergqvist för henne.

Dagen efter fortsätter jag fundera och observera vilka berättelser och information som omger oss och det är en hel del. Efter frukosten är båda barnen uppslukade av sina iPods och efter lite tjat och jox med alla skidkläder är vi på väg och denna dag till ett liftsystem några mil ifrån vår sportlovsstuga. I bilen lyssnar vi på CD-boken Världens grisigaste tjuv av Johan Unenge mfl. En kväll efter en dag med mycket slalom tittar vi gemensamt på filmen Guldkompassen av Philip Pullman. Det är en fantastisk berättelse om Lyra och hennes äventyr i norr och uppdrag att rädda de barn som ska utsättas för experiment.

Barnen omges av berättelser, information, text och bilder och sista dagen på sportlovet läser de äntligen i sina böcker, sonen har till och med svårt att lägga ifrån sig Förvandlad av Mårten Melin eftersom den är så spännande.

Det var nog inte bättre förr men kanske enklare, konkurrensen var mindre medan det ansvar, makt och möjligheter vi har som föräldrar att ge våra barn språkliga förutsättningar är detsamma då som nu. Vilka tankar om läsning i en vidgad textvärld har du?

BiblBöckerCecilia

//Cecilia Bengtsson som under sportlovet läste Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson och Sörja för de sina av Kristina Sandberg. Hon medger även att tankar om bagarens barn – bibliotekariens barn, ofta finns hos henne.

Läs mer texter av Cecilia, som gästbloggade på bokcirklar.se i december 2012, då hon gav oss fler läs- och bokcirkleltips. Cecilia Bengtsson är utvecklingsledare på Regionbibliotek Stockholm.

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *