Den litterära snuttefilten

En riktigt bra berättelse är bland det bästa jag vet, och det har lett till att jag i större delen av mitt liv varit en bokmal som slukat allt från fantasy och deckare till romance, thrillers och biografier. Precis som jag tänker mig att någon som älskar att laga mat har utarbetat favoritrecept för särskilda tillfällen i livet, så har jag genom åren lagt mig till med “bok-recept” för att hantera känslor och bygga upp mig själv när det behövs. Ganska nyligen hörde jag talas om ett begrepp för detta: Biblioterapi. På föreläsningen jag var på definierades det som “ett samlingsnamn för insatser som genom läsning syftar till att bota eller lindra psykisk ohälsa, höja livskvalitén eller bidra till en personlig mognads utveckling”, och jag insåg där och då i min rangliga publik-stol att jag via mina föräldrar, mina svensklärare och mitt lokala bibliotek lyckats utsätta mig för denna terapi ungefär hela livet. Nu antar jag att det inom det akademiska biblioterapi-fältet finns utbyggd forskning på detta, men i detta bokcirkel-inlägg tänkte jag helt fräckt och ovetenskapligt dela med mitt av egna amatör-recept som endast grundar sig på subjektiv upplevelse, men likväl har fungerat för en enskild person i över 30 år. Om någon som läser inläggen känner igen sig eller vill dela med sig av egna tips, så tycker jag det vore väldigt roligt att läsa!

Katjas recept för att överleva när livet känns överdjävligt för att man t.ex. blivit dumpad, fått en utskällning på jobbet eller bränt makaronerna i kombination med seriös PMS:

  • Häv upp rikligt med glass i en tallrik och förvara inom räckhåll (Alternativt en semla, choklad, eller varmt te och ostmackor beroende på årstid och väder).
  • Sträck ut andra handen efter en ungdomsbok i en bokhylla nära dig. Det finns så många ungdomsböcker som håller att läsa trots att den tiden i ens eget liv är förbi. Maria Gripes Skuggserie eller “Tre trappor upp med hiss”, Peter Pohls “Jag saknar dig, jag saknar dig” eller “Alltid den där Annette”, LM Montgomerys serie om Anne på Grönkulla eller böckerna om Emily, eller kanske Michelle Magorians “En liten kärlekssång” eller “Plats på scen”. Vill man ha något vuxnare och modernare kanske man i stället för en ungdomsbok väljer något ur feelgood-genren, t.ex. Jenny Colgans serie om Det lilla bageriet på strandvägen.
  • Sätt på dig dina fulaste myskläder, ha mobilen på flygplansläge och tillåt dig själv att fly din omvärld och gå helt och fullt in i någon annans. Även om detta i praktiken inte löser något problem, så kan du ostörd få gråta lite, skratta lite och framför allt ge hjärnan en stunds välbehövlig vila som löser upp knutarna i själen, åtminstone tillfälligt.

Detta är min bästa quickfix när jag har en riktigt dålig dag. Vad läser du när du är nere? Vilken är din bästa biblioterapi?

Leave a reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.