Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig grupp aktiv för 2 dagar, 8 timmar sedan | 53 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Vi har här diskuterat UNGA KVINNOR av Louisa May Alcott, MÖRDAREN ÄR DÖD av Stewe Claeson , OJURA av Stina Stoor och KAN DU SÄGA SHIBBOLET? av Marjaneh Bakhtiari , QUEER av William Burroughs, FADERSHUSET av Agneta Brunius och MIDDLEMARCH av George Eliot. Förra våren hade vi STÄPPVARGEN av Hermann Hesse. Den 30/5 2017 följde LIVET EFTER DIG av Jojo Moyes och den 30/6 2017 YACOUBIANS HUS av Alaa al-Aswany. Sedan kom ett litet sommaruppehåll. Den 30/8 2017 var vi igång igen och då med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista består av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 har vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följer ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kommer SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 har vi I SKOGEN AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg

Visar 5 inlägg - 46 till 50 (av 50 totalt)
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Ordet ”hämningslöst” i samband med Nancys sömn står på sidan 189.

12 september, 2018 at 07:22 •
 husse 
Deltagare

”Hon sov djupt och hämningslöst” står det. Om jag hade varit förlagsredaktör skulle jag ha föreslagit författaren att stryka ”och hämningslöst”. De orden tillför ingenting. ”Hon sov djupt” säger allt som behöver sägas.

12 september, 2018 at 03:20 •
 InaJ 
Deltagare

Jaha, det var intressant att läsa uttrycket i boken. Det står att det bara blev några timmar hon sov. Vet inte om det är något med det, och att hon hade svårt att somna, som ska tolkas i motsats till hämningslöst. Tycker mig minnas att det ibland skrivs ”drömlöst” när någon sover djupt, det kanske kunde ha passat.

12 september, 2018 at 06:52 •
 InaJ 
Deltagare

Jag menar alltså att jag läst ”drömlöst” i andra böcker. Ett annat lämpligt ord kunde väl vara ”intensivt”? Då blir det ju i motsats till den långa sömnlösheten.

12 september, 2018 at 07:04 •
 husse 
Deltagare

ja, ibland läser man i böcker, att någon har sovit drömlöst. Jag tycker inte, att det är något bra uttryck. Man sover i olika faser. Under den så kallade rem-sömnen drömmer man.
REM står för ”rapid eye movement”. Fasen utmärks av snabba ögonrörelser. Den del av muskulaturen, som är styrd av viljan är förlamad under rem-sömnen. Därför kan man vara tillfälligt förlamad om man vaknar under rem-sömnen, så kallad sömnparalys.

13 september, 2018 at 03:46 •
Visar 5 inlägg - 46 till 50 (av 50 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.