Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 7 timmar sedan | 71 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth . Den 30/1 2020 är det dags för ORMBOET av Francois Mauriac, den 28/2 2020 MEDAN JAG LÅG OCH DOG av William Faulkner (skulle boken visa sig svår att införskaffa tar vi som reservbok LIV TILL VARJE PRIS av Kristina Sandberg) , den 30/3 2020 SOMMAREN UTAN MÄN av Siri Hustvedt . M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Arv och miljö av Vigdis Hjorth

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
DensisteMohikanen
Deltagare

Gott nytt år, kära medlemmar!
Tyvärr måste jag be om några dagars respit. Jag är sent ute både med införskaffande och läsning av den här boken.
Så om vi kunde vänta över nyår?
Men om ni är mkt otåliga och brinner av iver att göra en rivstart (:-) ) , så får ni givetvis. Som vanligt är det en fördel om den som har valt boken startar. F ö har vi inga givna regler om ven som “ska” starta.
Vänligen Mohikanen.

31 december, 2019 at 12:53 •
Arne
Deltagare

Du kan väl börja när du känner dig klar.

1 januari, 2020 at 01:24 •
husse
Deltagare

Känn ingen stress, Mohikanen! Det är ingen brådska för min del.

2 januari, 2020 at 02:53 •
DensisteMohikanen
Deltagare

hejsan! God fortsättning på vårt nya läsår! :-)

Ja, då får jag välk försöka starta diskussionen då-
Jag tyckte att “Arv och miljö” lät mäkta trist och var först osäker på om det var faktalitteratur eller skönlitteratur. Det visade sig dock vara en roman. Inte illa!
Man kunde ju redan på ett tidigt stadium räkna ut vilket huvudtemat var. “Inchest” som mamman (och pappan?) uttrycket det. Ovanpå det kommer ett annat laddat ämne: arvstvist. Även om det djupa huvudtema överskuggar det mesta.
Det står någonstans (bokens pärminsida??)att boken är spännande ända till slutet. Det vet jag väl inte direkt om jag håller med om. Fadern är ju död innan dess. Modern är som hon är med omväxlande kärleksyttringar till äldsta dottern och aggressiva utfall.
Författaren skildrar väl en process som “jaget” (Berjlot : har ej boken här nu)genomgår. Det är en mkt svår process. Hon har levt utan sin familj i många år.
Astrid, en av de yngre systrarna, är den som gärna vill ha medlarens roll. En i vanliga fall sympatisk roll (kan jag tycka). Problemet är ju att det inte är några jämlika partner. Det är en som har blivit kränkt (skändad). Det finns en fader som utåt sett “har allt” inklusive ett fördelaktigt yttre. Som James Bond i gestalt av Rpgewr moore, men utan dennes charm och avslappnadestil.Men han är en förövare; har förgripit sig på sin äldsta dptter många ggr. Och en försoning kräver rätt ordning.familjen måste först “lyssna in” vad den sårade partnern fått genomlida. Det har de mkt svårt för. De vill ju bara vara en normal familj!
Vad modern vet och inte vet? Hon anar nog eftersom hon är extremt orolig för dotter B. Samtidigt har hon svårt att acceptera/inse vad den äkte maken gjort sig skyldig till.
Soen Bård känner sig sviken av andra skäl, mer ekonomiska. De ynsta döttrarna, Asytrid och Åsa, har naturligtvis SIN syn på och upplevelse av pappan. Alla måste kämpa när verkligheten visar sitt riktiga ansikte.
Det är så mkt som är intressant i romanen. Inte minst det här med kontrollerande män (kan ju även vara kvinnor i vissa fall). Total kontroll över omgivningen, speciellt frun. Ngt som inte går att ha därför att man kan inte kontrollera ngns inre lkiv. Bra skildrat!Situationen kompliceras ju också av fruns (mammans) kärlek till Rolf Sandberg (rätt namn?).
En mkt tänkvärd roman!

3 januari, 2020 at 02:35 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Beklagar mina skrivfel som beror på min dåliga syn. Kämpar med förstorad text och förstoringsglas. Upplevs som mkt suddigt! :-(
Rättelser: ngns inre liv
avslappnade stil, huvudtemaT

Vänligen DSM.

3 januari, 2020 at 02:47 •
husse
Deltagare

Mohikanen! Du behöver inte be om ursäkt för eventuella skrivfel. Jag gör också mpånga skrivfel och kan inte skylla på dåöig syn.
Jag funderade också på om detta var en fackbokk med anledning enbart av titeln. Till skillnad från dig tyckte jag inte, att det lät trist. Det är ett inttressant och viktigt ämne.
Nu är det ju en roman. Till en början fick jag intrycket, att det bara handlade om en arvstvist. Det tyckte jag inte var så intressant. Men så kom det fram, att Bergljot varit utsatt för närmande från faderns sida, alltså incest.Vad jag förstår upphörde detta när hon var sju år. Han var kanske rädd för att hon skulle skvallra, när hon blev tillräckligt gammal för att förstå vad det handlade om.
Jag tror, att modern förstår, att det är sant men hon förnekar det eftersom hon vill tro, att mannen är oskydlig. Vid ett tillfälle frågar mannen: “Vad skulle du säga, om jag erkände, att det var sant?”. (Citatet är inte ordagrant). Hon svarar: “Då kunde vi inte vara gifta. Bergljot upplever ett svek från modern och systrarna, som inte tror på henne.Ja, Astrid vill “medla”, men hur medlar man mellan förövaren och offret? Bergljot tycker nog, att det minsta hon kan begära, är att bli trodd. Varför skulle hon hitta på?
Det är inte bara ekonomiska skäl, som gör att Bård känner sg sviken. Som jag föratår, har fadern misshandlat honom. Överhuvudtaget får jag intrycket, att fadern är en husatyrann. Alla, inklusive modern, verkar rädda för honom.

3 januari, 2020 at 03:44 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Husse! Jag menade inte att själva ämnet är trist. Utan TITELN på boken.

3 januari, 2020 at 03:56 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Husse! På tal om ögonproblem. Jag har förändringar i ögonbottnarna p g a diabetes. Med jämna mellanrum brukar jag få injektioner direkt in i ögonen. Otäckt och ångestbetonat, men effektivt. Svullnader minskar. “De” fotograferar och läkare bedömer bilderna. Om det behövs sprutor eller ej. Men nu har inte jag varit där sedan juli, auguusti. Min egen bedömning är att jag ser mkt sämre. När de testar min syn brukar jag läsa bra även en liten text. Bara jag har lämplig lampa. :-)

3 januari, 2020 at 04:29 •
Arne
Deltagare

Jag tyckte också att titeln påminde om den hos en fackbok, inte direkt den mest lockande på en skönlitterär bok. Och början var jättetråkig tyckte jag, författaren kom ingenstans och jag funderade faktiskt på om jag skulle orka läsa ut den. Men lyckligtvis gav jag inte upp och boken tog sig med tiden. Visserligen förstod jag snabbt att det var incest och övergrepp som gällde, inte direkt det mest nydanande ämne numera, men det som lyfte boken var konflikten mellan systrarna. Som läsare är det svårt att ta parti bara för den ena sidan, de yngre systrarna har ju faktiskt ställt upp för föräldrarna och det känns inte alls orimligt att de får ärva mest. Men förstår också deras osäkerhet vad gäller Bergljots berättelse, de har själva inte blivit utsatta trots samma pappa och Bergljot kom inte med sina anklagelser förrän ungefär 30 år efter det hänt. Har hon inbillat sig eller feltolkat, tänker de?

Föräldrarna är de som svikit mest, de känns krampaktigt fega och skuldmedvetna. Men frågan är, vad är det för mening för Bergljot att framhärda när de är så gamla och antagligen intalat sig sedan decennier att det aldrig hänt? Det känns som att hon är den som förlorar mest på att älta, hon borde kanske klippt direkt och bara gått vidare istället för att engagera sig i arvstvisten.

4 januari, 2020 at 07:16 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Tack för era inlägg!
Sorry! Det heter naturligtvis parter i ett krig eller i en konflikt. Partner är mer kompanjonskap. :-)

5 januari, 2020 at 12:48 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Arne! Bergljot är ju bara litet yngre än Bård och han närmar sig 60. Så det har snarare gått 50 år efter övergreppen.

5 januari, 2020 at 01:58 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Vi är ju inga psykologer ngn av oss…som Husse brukar skriva. :-) Ehum! Vi är dock inte dumma i huvudet och vi kan ju livet s a s,så “Litet” psykologi måste vi få ventilera här.

Jag tror att Bergljot har ett behov av att få bekräftelse på sitt lidande och att hon som barn blivit kränkt sexuellt. Det spelar då ingen roll hur många år som har gått. Frågan är om det skulle ha räckt med psykoterapeuten. Jag vet inte.
Det är bra (enligt mig) att tänka ur olika perspektiv. I verkligheten (“IRL”)finns inte bara offer utan även förövare. Vi har inga dödsstraff i Sverige (dessutom skulle då ha krävts bevis – som inte finns). Då lever således gärningsmännen (ibland, om än mer ovanligt gärningskvinnorna)kvar mitt ibland oss. Det som fadern gjort sig skyldig till kan inte göras ogjort.Den enda ursäkt som jag kan komma på är att han var “erotiskt störd” vid tillfällena. Ngt hade gått snett i hans känsloliv. En normal pappa tänder inte på sin lilla dotter. Visst, han tycks ha skuldkänslor resten av livet. Ngn slags försoning…ja? Bergljot bör veta/känna att fadern har andra, bättre sidor. De yngsta döttrarna får veta att deras älskade pappa gjort sig skyldig till ett och annat “icke rumsrent”.
Man förstår att det tar emot för dem. Jag vet inte riktigt hur balansen ska uppnås.
Det skulle nög kräva många, många timmars “sejourer” hos medlande terapeuter.
Bergljot ÄR ett offer, jo. Jag tvivlar inte på det. Men frågan är hur stor del av sin personlighet som hon ska låta offerdelen ta. Hon är ju en människa också. En egen person. En yrkesperson. En begåvning. En älskande kvinna.
Och hon har svårt att SE att även andra människor kan lida. Nej, jag är ingen vän av moderns dramaquenn-beteende. Ta en överdos, men ringa sen! Och hur mäter man lidandeprocent? Hur jämför man en kränkning med skuldkänslor? Människor kan tävla i allt: “De andra har lidit, visst, men den som har lidit mest är ändå jag!!”Detta behov av att ha lidit mest…Bergljot tycker det. Men om Gud finns (vilket vissa tror) så är det Han som kan mäta lidande. Min åsikt.

5 januari, 2020 at 02:31 •
husse
Deltagare

Jag upplever, att hela familjen är störd, relationerna fungerar inte. Det är knappast sannolikt, att pappan skulle erkänna så här långt efteråt. Det är lätt att förstå, att Bergljot är bitter, inte bara på fadern utan alla övriga familjemedlemmar utom Bård.
Det känns naturligtvis bittert att inte bli trodd. Jag tror som Arne, att det hade varit bättre om Bergljot hade helt brutit med familjen på ett tidigare stadium.
Mamman kan jag känna viss sympati för. Hon verkar svag, neurotisk, svarar på konflikter med att ta en överdos.Det är nog inte bara spelat.
Jag tycker, att handlingen i boken är ganska stillastående. Den enda förändringen är faderns död. Den leder inte till någon försoning. Bergljot hade hoppats på, att han en dag skulle erkänna och be om förlåtelse.Men det kan ju inte hända, när han är död.

5 januari, 2020 at 03:49 •
DensisteMohikanen
Deltagare

dramaqueen heter det

5 januari, 2020 at 04:01 •
Arne
Deltagare

Ja Mohikan, men Bergljot bröt med familjen för “mer än 20 år sedan” för att citera baksidestexten. Då var hon 30+ någonting och då förde hon fram anklagelserna för första gången, utan att bli trodd och utan något erkännande från föräldrarna. Det var då som modern sa “om det vore sant kunde jag inte fortsätta att vara gift med honom” eller något sådant. Däremot hade hennes barn behållit kontakten med mormor och morfar. När arvstvisten blossade upp tvingades hon ta upp kontakten då hon tog broderns parti. Efter det bröt de vuxna barnen också.

5 januari, 2020 at 09:59 •
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.