Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 7 timmar, 15 minuter sedan | 71 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth . Den 30/1 2020 är det dags för ORMBOET av Francois Mauriac, den 28/2 2020 MEDAN JAG LÅG OCH DOG av William Faulkner (skulle boken visa sig svår att införskaffa tar vi som reservbok LIV TILL VARJE PRIS av Kristina Sandberg) , den 30/3 2020 SOMMAREN UTAN MÄN av Siri Hustvedt . M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Arv och miljö av Vigdis Hjorth

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 47 totalt)
Arne
Deltagare

Håller med om att handlingen är stillastående. Inget förändras genom hela berättelsen, slutet är en bekräftelse på status quo. Jag gillade slutet, det är ovanligt i en bok att inget avgörande sker men väldigt typiskt i verkliga livet. Jag anser att Bergljot skadar sig själv än mer genom att fortsätta älta och kräva ett erkännande, även om det är naturligt i hennes situation.

5 januari, 2020 at 10:04 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Bara för att stillastående är vanligt i verkligheten, så innebär det ju inte auomatisakt att det alltid är bra.Förr var ju familj och Åktenskap det som höll ihop livet. Och kyrkan, vårt kristna arv. Kvinnan hade få möjligheter att klara sig själv. Dessutom var det ju länge en “synd” att vilja skilja sig. Ngt mkt fult. Se Knutby!
Det är ett stort steg att klippa banden med sin familj. Bergljot måtte ha ett stabilt yrke (stabil inkomst)för att klara sig helt utan ekonomisk support från föräldrarna. De yngre systrarna har ju båda fått hjälp (även Bergljot som yngre)med pengaar till sina husbyggen.
Om stillastående är “vitsen” med det mesta, så hade det ju inte blivit ngn roman. Inget reflekterande kring övergrepp i barndomen.
Modern sätter ju sina draman i system. Mönstret upprepar sig. Hon är ju lurig: när Bergljot blir gravid låtsas modern att hon också är gravid. Men hennes syster (?) genomskådar henne. Hon har “rört om” i glaset med urin(vätska. Intressant med moderns relation till Rolf Sandberg.

6 januari, 2020 at 01:53 •
husse
Deltagare

Jag har funderat över att fader bara har “gett sig På” Bergljot och inte hennes systrar. Hur vanligt är det? Är inte det vanliga, att en pedofil utnyttjar barnen ett i sänder. Att Bård inte har blivit utsatt kan jag förtså. Fadern har kanske inte den läggningen. Men varför har han låtit systrarna vara ifred? Det kanske är därför de inte tror på henne.
En anan sak. Mohikanen talar om en “älskad pappa”. Sä uppfattar jag det inte alls. Tvärtom får jag intrycket, att fadern är en skräckfigur, att de alla är rädda för honom, även modern. Det kan vara en förklaring till hennes dåliga nerver.Det är kanske också därför hon väljer, att inte tro på Bergljot.
Jag tycker, att Bård och Bergljot är småalktiga, som bråkar om arvet. Det är nog klokt av föräldrarna, att inte låta syskonen ärva stugorna gemensamt med tanke på att de är osams.
Däremot borde de kanske ha gjort en ny värdering.

6 januari, 2020 at 02:45 •
DensisteMohikanen
Deltagare

När det gäller arv är många petnoga. Det ska vara millimeterrättvisa.På ett sätt kan jag förstå det. Annars kan ju en del bli ytterst beräknande. Stannar de kvar i hembygden och umgås med föräldrarna mer än de “utflugna” (geografiskt sett)barnen så kan tanken vara. “Då får vi mer av arvet”. Bättre än så tror jag inte att människor är.
En halv stuga var? Det är möjligt att det skulle fungera i vissa fall. Men tänk om den ena familjen är”slarvigare” på att städa än den andra? Då skulle ju den “ordentliga” familjen klaga…o s v… sannerligen inte lätt! :-)

6 januari, 2020 at 03:00 •
husse
Deltagare

Nej, och eftersom syskonen redan är osams skulle det knappast fungera att dela stugorna.
Visst var det väl så, att varken Bård eller Bergljot var intresserad av stugorna.
Litet lustigt för övrigt, att de två syskon som sklijer ut sig från de övriga båda har namn, som börjar på B.Det kanske är en tillfällighet.

6 januari, 2020 at 04:49 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Ja, namn är alltid intressant. Ibland påminner barnens namn om föräldrarnas. Nej, inte alltid. Vissa bokstäver återkommer…ändelser… Jag är inte säker på att föräldrarna alltid tänker på det…

7 januari, 2020 at 05:56 •
Arne
Deltagare

Jag har för mig att det är vanligt att incest och pedofili inte drabbar alla syskon, inte alla av samma kön heller. Varför vet jag inte, det får väl gärningsmannen svara på. I Bergljots fall beror det kanske på att fadern kom till insikt om vad han höll på med och vilken risk han tog. Och om han gav sig på fler ökade risken att de skulle tala med varann och kanske gå till modern.

Jag tycker också att det är rätt att systrarna fick ärva stugorna och att de äldre syskonen är småaktiga. Värderingen skulle ju göras om. Det kan förstås vara av beräkning som systrarna bosatte sig i närheten av föräldrarna, men det är ingen enkel sak att ta hand om åldrande föräldrar och umgås med dem. Dessa kan vara väldigt krävande. Sen misstänkte nog föräldrarna, som jag, att Bård och Bergljot skulle sålt sin stuga och ville att de skulle vara kvar i släkten.
Detta med millimeterrättvisa vid arv är ett dilemma och egentligen är det klokt av föräldrar att försöka lösa presumtiva arvstvister medan de fortfarande lever. Nu gick det ju inte så bra här med de visade vad de ville.

7 januari, 2020 at 06:52 •
Arne
Deltagare

Om föräldrarna hade hjälpt de yngre systrarna med pengar till husbyggen och annat skulle det kunna räknas som förskott på arv och då skulle Bergljot och Bård ha en större del av arvet. Så man förstår att de är lite sura.
Är det inte lite konstigt att Bergljot väljer att läsa upp beskrivningen av övergreppet på bouppteckningen i närvaro av en utomstående, revisorn? Men samtidigt säger hon, om inte revisorn varit här hade jag aldrig fått läsa klart, de hade gått innan.

10 januari, 2020 at 07:54 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Just det, Arne!
Bergljot misstänker att modern skulle ha flytt fältet om inte revisorn hade varit där.Och det är väl troligt. Och Astrid och Åsa hade följt efter, beskyddande sin mor.

11 januari, 2020 at 01:44 •
husse
Deltagare

Jag är litet kluven när det gäller, att Bergljot tog upp övergreppen på mötet om bouppteckningen. Å ena sidan känns det oförskämt mot den stackars revisorn. Han ska inte behöva utsättas för de interna stridigheterna i familjen. Å andra sidan var hans närvaro det som gjorde det möjligt för Bergljot att framföra sina synpunkter utan att familjen flydde fältet som både Arne och Mohikanen redan har sagt.

11 januari, 2020 at 03:28 •
husse
Deltagare

Jag har funderat på en sak. Om Bergljot känner sig så förnedrar både av fadern och av den övriga familjen, varför vill hon då ha ett arv från föräldrarna. Om, hon tänker på sina barn kunde hon ju göra ett arvsavstående till förmån för barnen. Jag vet inte hur arvslagarna ser ut i Norge men i Sverige är det möjligt, om inte lagarna har ändrats.

11 januari, 2020 at 03:32 •
Arne
Deltagare

Jag har också funderat på arvsavstående, det kunde varit en lösning för Bergljot. Fast då hade det inte blivit någon bok… Å andra siden ville hon bevaka även barnens intressen, så att de inte blev lurade på sin andel.
Ibland kan arvsavståenden lösa upp knutar och man kan undra om alla syskonen gjort arvsavstående, hade konflikten kunnat tonas ner då?

Revisorn var förresten en kvinna, kanske var det lättare för Bergljot att dra historien då.

De yngre syskonen var tydligen avundsjuka på att de äldre fått mer uppmärksamhet under uppväxten. När Åsa kom hem med toppbetyg hade bara mamman kastat en snabb blick på det och seden undrat var Bergljot var. Och det var alltid på hennes sängkant som mamman satt och pratade. Det fokus på de äldre tyder på skuld och en vilja att övervaka och kompensera dem så att inget obehagligt kom fram.
Annars är det vanliga att den yngsta får mest uppmärksamhet och blir bortskämd. Det vet alla vi som är äldsta syskon…;-)

11 januari, 2020 at 04:46 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Husse! Nu kommer jag att låta krass, men jag tror att revisorer, bouppteckningspersoner och begravningsentrepenörer får ta del av en hel del “privata” familjekonflikter. De blir ofta vittnen till mkt som “vanligt folk” inte har en aning om.

Att avstå från pengar låter ju ädelt. Kanske ok för den som har gott om varan. Men för övriga är nog pengar alltid välkomna… tror jag. :-)

11 januari, 2020 at 05:24 •
husse
Deltagare

Hur är det? Fadern drev ett företag. Jag har för mig att det någsonstans omtalas som familjeföretaget. I så fall borde ju barnen ha andelar i företaget. Om Bergljot behövde pengar kunde hon i så fall sälja sin andel:
Jag kan visst förstå att hon behövde pengarna. Men hur skulle det kännas att få ett arv från föräldrar, som man anser sig ha blivit förnedrad av?

11 januari, 2020 at 06:03 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Intressant fråga, Husse.
Jag vet inte.
Det varierar nog från person till person. Och hur man har det f ö i livet. Det finns säkert några som är så sårade att de frivilligt avstår från ett arv. Sedan finns det de som resonerar ungefär så här: Det är väl inte mer än rätt att jag i alla fall får lite pengar.
Vad tror du själv?

12 januari, 2020 at 02:36 •
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 47 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.