Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 2 dagar, 3 timmar sedan | 70 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth . Den 30/1 2020 är det dags för ORMBOET av Francois Mauriac, den 28/2 2020 MEDAN JAG LÅG OCH DOG av William Faulkner (skulle boken visa sig svår att införskaffa tar vi som reservbok LIV TILL VARJE PRIS av Kristina Sandberg) , den 30/3 2020 SOMMAREN UTAN MÄN av Siri Hustvedt . M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Arv och miljö av Vigdis Hjorth

Visar 7 inlägg - 31 till 37 (av 37 totalt)
husse
Deltagare

Det är omöjligt att veta hur man skulle reagera i en situation, som man aldrig har upplevt. Jag tror, att om jag hade känt mig så förnedrad av mina föräldrar, som Bergljot känner sig av sina, hade jag nog inte velat ha deras pengar eller egendom i arv. Men det kan vara svårt att avstå, om man har dålig ekonomi, särskilt om man har barn att försörja.
En annan fundering: det talas hela tiden om ett testamente. Är det ett testamente eller får de en gåva i förväg? Jag vet inte hur arvslagarna är i Norge men i Sverige är det så, att om en av två gifta makar avlider, ärver den efterlevande allt, även om det finns barn. Enda undantaget är om det finns särkullsbarn, alltså om den ena makan eller maken har barn sedan tidigare med någon annan. De barnen har rätt att få ut sitt arv direkt. De andra barnrn, de inom äktenskapet, får vänta tills båda föäräldrarna är döda. Det är möjligt att detta går att sätta ur spel med ett testamente. Enklare och bättre skulle det vara, att systrarna fick stugorna i gåva och Bergljot ocgh Bård motsvarande belopp i pengar. Övriga tillgångar fick då skiftas efter moderns bortgång.

12 januari, 2020 at 03:20 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Arne! Jag reagerade också på att modern nonchalerade Åsas fina betyg. Eller var upptagen med annat. Bedrövligt.
Måste repetera litet ang moderns relation med Rolf Sandberg. Visst reflekterar Bergljot över detta och hon känner en viss triumf att hon (bergljot)”lyckades” med att få SIN professor men modern fick inte SIN. Tänkvärt.
Var verkligen barnen så insatta i mammans eskapader…? Kanske gick faderns reaktion inte att dölja? Måste ju ha varit ett enormt spänningsfält mellan föräldrarna. OM faderns på ngt sätt skulle erkänna övergrepp så skulle hans fru kunna använda sig av det som skilsmässoorsak. Annars var det svårt för henne att “få tummarna loss”. Den yttre fasaden betydde så oerhört mkt.

13 januari, 2020 at 05:29 •
DensisteMohikanen
Deltagare

fadern (utan s)

13 januari, 2020 at 05:32 •
Arne
Deltagare

Ja det där med testamentet är oklart. Om systrarna ska få stugorna omgående är det ju en gåva och striden var ju igång även innan pappan dog. Men om det bara står i testamentet att de ska få stugorna måste de vänta tills mamman är borta.
Mamman beklagade sig över att testamentet inte gick att ändra och det gör det ju inte. Men hon förfogar väl över all egendom och kan sälja eller ge bort allt annat än stugorna.

Det står ju att “alla visste om” otroheten med Sandberg. Bergljots analys är att pappan älskade sin fru högt men hatade henne också för att han inte kunde kontrollera hennes känslor. Han blev galen när han blev avvisad då han blivit avvisad av sin mamma då han var barn. “Han hatade alla kvinnor för att de drog sig undan hans totala kontroll och för att han behövde dem så oerhört.” Mycket Freud där…

14 januari, 2020 at 03:05 •
Arne
Deltagare

Vad tycker ni om språket, dessa långa snåriga meningar där hon försöker skriva som Bergljot tänker? Det blir en variant på Stream of Consciousness med ständiga upprepningar och ändlösa bisatser. Jag brukar inte gilla sånt men det fungerar här.

14 januari, 2020 at 03:10 •
husse
Deltagare

Jag tycker. att språket fungerar. Det flyter på bra. Jag har inte tänkt på att det är så långa meningar.

14 januari, 2020 at 03:52 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Angående språk och stil så har jag inga problem med dessa faktorer.

16 januari, 2020 at 02:46 •
Visar 7 inlägg - 31 till 37 (av 37 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.