Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 1 dag, 4 timmar sedan | 71 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth . Den 30/1 2020 är det dags för ORMBOET av Francois Mauriac, den 28/2 2020 MEDAN JAG LÅG OCH DOG av William Faulkner (skulle boken visa sig svår att införskaffa tar vi som reservbok LIV TILL VARJE PRIS av Kristina Sandberg) , den 30/3 2020 SOMMAREN UTAN MÄN av Siri Hustvedt . M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Bokval 2020

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 43 totalt)
Arne
Deltagare

Jag väljer Sommaren utan män av Siri Hustvedt.

Jag kan tycka att om Faulkners bok är så svår att få tag i är det bättre om du väljer en annan. Det är absolut inte menat som kritik men det finns så många bra böcker att det är onödigt att krångla till bokanskaffandet i onödan. Mycket bra gjort av dig att kolla upp den i förväg!

1 januari, 2020 at 01:33 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Tack för ditt bokval, Arne! Då har vi en preliminär lista.

30/1 2020 Ormboet av Fracois Mauriac (val av Husse)
28/2 2020 Medan jag låg och dog av William Faulkner (förstahandsval!)
(reservbok: Liv till varje pris av Kristina Sandberg (val av Den Siste Mohikanen)
30/3 2020 Sommaren utan män av Siri Hustvedt (val av Arne)

OM det blir för krångligt att hitta Mr Faulkner…så tar vi Sandberg. Jo, naturligtvis kan jag läsa hans bok ändå…om jag väl lyckas fjärrlåna den. Jag vill markera här att jag ger upp WF med sorg i hjärtat.
Vänligen “DSM”. :-)

2 januari, 2020 at 02:07 •
husse
Deltagare

Det blir nog bra. Vi får väl se hur det blir med Faulkner.

2 januari, 2020 at 02:52 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Francois Mauriac. Kämpar med min dåliga syn. Har inte hört från ögonkliniken på länge. Som ni vet brukar jag få sprutor mot förändringar i ögonbottnarna.

2 januari, 2020 at 05:46 •
husse
Deltagare

Deet låter besvärligt med ögonproblemen. Jag hoppas, att det blir bättre.

3 januari, 2020 at 03:50 •
husse
Deltagare

Jag ser i Skellefteå stadsbiblioteks katalog, att det finns två böcker med titeln Ormboet. Det skall alltså vara den, som är skriven av Francois Mauriac. Den andra är tydligen en ungdomsbok.

14 januari, 2020 at 03:55 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Hejsan Husse och Arne o andra! Har ni fått tag på Faulkners bok?
Efter diverse kontakter med Malmö stadsbibliotek och femtielva mejl hit och dit fick jag så äntligen tag på fjärrlåneinstansen. Jag ska få e-mejl när boken kommer. Det står inte hur lång tid det kommer att ta. Pust!
Kan vi “stämma av” här om c:a en vecka?
hälsningar Mohikanen.

31 januari, 2020 at 02:06 •
husse
Deltagare

Jag tror, att det ska gå bra att få tag på boken. Den finns inne på Stadsbiblioteket enligt katalogen.Den finns i engelskspråkig version på Bokbörsen för 59kronor. Ett ex på svenska kostar 350 kronor.

31 januari, 2020 at 03:29 •
husse
Deltagare

Imorgon kommer ett första inlägg om Ormboet. Jag har redan skrivit det i Word men väntar till imorgon med att lägga ut det.

31 januari, 2020 at 03:31 •
Arne
Deltagare

Faulkner finns bara som e-bok på min bibbla och det är jag inte intresserad av. Så jag står över den här månaden och återkommer med nya krafter senare i vår. Jag har en massa andra böcker som jag behöver hinna läsa också.

31 januari, 2020 at 06:24 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Men jag har ju upprepade ggr skrivit att om vi inte får tag på Faulkners bok får vi som reserv ta LIV TILL VARJE PRIS av Kristina Sandberg.
Går du med på det, Arne?
Mängder av olästa böcker? Herregud, det har man ju alltid! Livet igenom.
För min del kan jag ta Faulkners bok ändå. Som en slags “överkurs”, haha. :-)

1 februari, 2020 at 03:00 •
Arne
Deltagare

Visst går jag med på det men det är synd om ni inte får läsa Faulkner, kanske har ni redan beställt den? Det gör mig inget om jag hoppar över en månad, men ni får bestämma hur ni vill ha det.

1 februari, 2020 at 04:26 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Goddagens! Sicket stress! Inte ngn kul situation för mig. :-(
Visst kan Husse o jag “gaffla” med varandra om faulkner, men det känns ju magert med endast två deltagare.
Och jag gillar inte alls att ha en “lista” på böcker som jag ev ska välja framöver… Jag vill känna mig fri inför varje val. Ett oskrivet blad! :-)
Husse! Vad tycker du?

2 februari, 2020 at 01:52 •
husse
Deltagare

Varje deltagare har rätt att välja en cirkelbok. Det valet bör övriga deltagare respektera. Ett alternativ, som Arne inte nämner är ju, att han begär fjärrlån på Faulkners bok. Det skulle säkert gå att ordna.
I annat fall får vi väl välja Sandbergs bok. Jag håller med Mohikanen att det inte känns så meningsfullt med en bokcirkel med enbart två aktiva.

2 februari, 2020 at 03:08 •
husse
Deltagare

Nu är jag litet förvirrad. Är det Faulkners eller Sandbergs? Det börjar bli dags att beställa snart.

13 februari, 2020 at 03:31 •
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 43 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.