Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 5 dagar, 19 timmar sedan | 70 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth . Den 30/1 2020 är det dags för ORMBOET av Francois Mauriac, den 28/2 2020 MEDAN JAG LÅG OCH DOG av William Faulkner (skulle boken visa sig svår att införskaffa tar vi som reservbok LIV TILL VARJE PRIS av Kristina Sandberg) , den 30/3 2020 SOMMAREN UTAN MÄN av Siri Hustvedt . M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Bokval 2020

Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)
DensisteMohikanen
Deltagare

God kväll!
Det känns som om jag sitter fast i en rävsax! Äntligen har jag fått faulknerrs bok. Ett fjärrlån… Med mina suddiga ögon (hqade fått ögondroppar i flera omgångar)letade jag som en dåre vid “Beställda böcker”. Hittade inte… Var tvungen att be en bibliotekarie om hjälp. Han stod bakom lånedisken. “Kan du hjäpa mig?” sa jag. “Jag ser så dåligt”. Ok, han ville kolla mitt lånekort. “Det är ett fjärrlån”. “Ja”. “Den (boken) har jag här” sa han och tog fram boken på en hylla bakom disken. “Oj, är den där” log jag, “då hade jag kunnat leta till döddagar”…
Sagt o gjort: jag HAR således fått boken. Men den är försedd med gult “omslagspoapper” med stark, svart text: “Fjärrlån. Vid förfrågan lämnas den omedelbart tillbaka”.
Mina ögon är obehandlade sedan augusri!! Jag ser dåligt och suddigt. Vid datorn kan jag förstora texten. Men texten i Faulkners roman är svår för mig att läsa. Med yttersta ansträngning har jag läst en bit. På tisdag ska jag få mina första sprutor av tre omgångar. Kanske blir det bättre då.
Vi får nog ta Kristina Sandbergs bok LIV TILL VARJE PRIS. Den är förvisso tjock, men inte svårläst.
Om jag/vi hinner med MEDAN JAG LÅG OCH DOG är det ju kul, men det får bli en “överkurs”.
Jag vill inte att vi blir ovänner om detta eller tjafsar i onödan. Det är ju inte meningen att vi ska behöva betala 350 kr för en cirkelbok (om man inte betraktar sig som rik, förstås :-)) ).
Så vi gör som kungen: vänder blad. Hoppas att mitt nästa val blir lättare att få tag på. Även om det svåråtkomliga har sin tjusning (enligt mig). :-)
Således: dags för Kristina Sandberg!

Vänligen Mohikanen.

13 februari, 2020 at 08:04 •
husse
Deltagare

Sandbergs bok finns på mitt lokala bibliotek. Jag ska gå dit under helgen och låna. Jag har ett kort som gör att jag kan besöka biblioteket när det passar mig även om det inte är öppet. Faulkners bok finns i magasin på Stadsbiblioteket. Jag har beställt den idag. Det brukar ta några dagar, när boken finns inne I bästa fall får jag den under veckan, annars till veckan därpå.

14 februari, 2020 at 03:45 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Jaså, du. Du har ett slags VIP-kort! Haha…
Mitt bokexemplar kommer från Umå Depåbibliotek. :-) Mkt riktigt: tryckt redan 1948.

14 februari, 2020 at 05:21 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Umeå!

14 februari, 2020 at 05:23 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Hejsan!
Jag kan meddela att det gick bättre att läsa i går. Tror att alla ögondropparna (även några vid mätning av tryck) hängde kvar långt in på natten. Så jag har kunnat ta mig framåt i den amerikanska boken. :-) Men nu ska givetvis Sandbergs bok hämtas i nästa vecka. Har ju redan läst den , men det blir till att repetera. :-)På tisdag får Indianen injektioner i båda ögonen (hjääälp!)och sedan blir synen ngt bättre. I do hope! :-)

15 februari, 2020 at 01:44 •
husse
Deltagare

Så bra att det har blivit bättre. Jag har också problem med att läsa alltför liten text eller text motfärgad bakgrund.En lokaltidning använder alltid en färgad ruta för att skriva boktitel och författarnamn i samband med recensioner. Det gör mig fly förbaskad.
Nej, jag har inget vip-kort. Man har något som kallas mer-öppet. Vem som helst kan ansöka om ett kort, som gör att man kan besöka biblioteket och låna och återlämna böcker vilken tid som helst, dock inte fter kl. 22.00. Det använder jag mig av. De lokala bibliotekets tider passar inte mig så bra. Dessutom har man ofta besök av skoklasser och då kan man få stå i kö ganska länge bara för att kunna återlämna eller låna.

15 februari, 2020 at 03:22 •
Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.