Bokval 2020

Visar 63 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • #34706
      husse
      Deltagare

        Berlin Alexander Platz finns bara som e-bok här i Skellefteå. Jag har kollat på Bokbörsen men då kostar det ett par hundra kronor. Det finns ett ex på tyska för 50 kronor. Jag klarar nog att läsa den på tyska men det skulle ta längre tid och vara litet besvärligt. Jag har inget tysk-svenskt lexikon. Vi får se hur jag gör.

      • #30791

        Husse! Okej, jag noterar bokbytet!
        Således: Swede Hollow av Ola Larsmo. T ex den 30/12…?
        Vänligen Mohikanen.

      • #30772
        husse
        Deltagare

          Jag vill gärna framhålla, att Anarkisten är en bra bok, som jag kan rekommendera.

        • #30739
          husse
          Deltagare

            Nej, vi ska inte lägga oss i varandras val. Men detta ser jag som en praktisk fråga. Jag har kollat litet. Malin, Malmö stadsbiblioteks katalog, redovisar, att det finns 34 reservationer på denna bok och man har 11 exemplar. Därför har jag beslutat, att avvakta med den. Istället föreslår jag “Anarkisten” av Joseph Conrad.

          • #30735
            husse
            Deltagare

              Boken jag tänker på, är “Dagar utan slut” av Sebastian Barry. Det är en skildring från dat amerikanska inbördeskriget. Två unga homosexuella män tar värvning och strider först mot indianer och sedan mot Sydstaterna i inbördeskriget. Jag tyckte., att den var läsvärd och innehåller en hel del, som kan vara värt att diskutera.
              En så pass ny bok kanske inte finns på Bokbörsen ännu Om vi väljer den, måste vi kanske ha en annan bok i reserv.

            • #30733

              Husse! Vad kan det vara för ny bok du tänker på? Jag blir nyfiken. Går kanske att införskaffa via Bokbörsen?:-)

            • #30484

              UPPDATERING, HÖSTENS BÖCKER!

              30/8 2020 Fyren mellan haven av M L Stedman (val av Husse)
              30/9 2020 Knutby av Jonas Bonnier (val av Den Siste Mohikanen)
              30/10 2020 Dorian Grays porträtt av Oscar Wilde (val av Arne)

              VÄL MÖTT FRAMÖVER!
              Vänligen Mohikanen.

            • #30477
              husse
              Deltagare

                För att vara petig heter Wildes bok Dorian Grays porträtt. Jag var litet fundersam, så jag googlade.

              • #30457
                Arne
                Deltagare

                  Jag sticker emellan med en klassiker, Dorian Greys porträtt av Oscar Wilde.

                • #30438

                  Arne! Eftersom vi är så få aktiva (suck) så vill jag be dig välja en ny bok igen. Vi har t o m 30/9.
                  vänligen Mohikanen.

                • #30431

                  Tjena!
                  Ja, nu har jag beställt både Fyren mellan haven (M L Stedman) och Knutby (Jonas Bonnier) via Bokbörsen. Slipper vara rädd för att aktuell bok inte kommer fram i tid. :-) Eller för den delen att man måste lämna tillbaka en bok innan man är färdig med den.

                  Trevlig sensommar! önskar Mohikanen.

                • #30359
                  husse
                  Deltagare

                    Det blir bra.

                  • #30357

                    Tjena!
                    Ska vi spika då att vi har sommaruppehåll och sedan tar vi Manhattan och sedan Berlin… Haha… sedan tar vi Fyren mellan haven av M L Stedman (Husses val)`den 30/8…?
                    Och Knutby av Jonas Bonnier den 30/9?
                    Arne! Du får gärna lägga till en bok!Vi väntar troget. :-)

                  • #30345
                    husse
                    Deltagare

                      Jag har inte haft något problem med att skaffa boken. Drt fanns reservationer men den var inne på tre bibliotek. Jag läser för fullt.

                    • #30344

                      Hejsan! Jag har beställt Smirnoffs bok via Bokbörsen. Detta eftersom jag “bara” står som nr 40 av 61 i kön på biblioteket.
                      Hoppas att jag hinner få boken i tid. Ibland har det hänt att jag fått en bok dagen efter beställning och ibland har det gått åtskillig tid innan boken dimper ned…

                      Sommarhälsningar Mohikanen.

                    • #30023
                      Arne
                      Deltagare

                        Jag väljer Jag for ner till bror. De andra är för nyutkomna och har lång kö på bibblan. Kanske risk för kö även på mitt val, hon var med i Babel i söndags.

                      • #30022

                        God kväll! Till min förskräckelse har min beställda bok från Bokbörsen ännu inte kommit. Alltså PESTEN av Camus. Vi får se i morgon… Har ett ex:ar någonstans hemma, men har inte orkat leta.
                        Men ni gör som ni vill. Om ni börjar diskussionen, så kommer jag efter…när det nu blir. :-)

                      • #29988

                        Arne! Ja, vilken bok ska du välja av Karin Smirnoff?
                        Det datum som gäller är 30/6 2020.

                        Vänligen Mohikanen.

                      • #29928
                        husse
                        Deltagare

                          Jag har inte läst den i sin helhet, bara några sidor. Annat kom emellan. Kör gärna på den!
                          Det finns ju två uppfölajre: Vi for upp med mor och Sen for jag hem.
                          Jag ser, att det fortfarande är kö på boken, trots att den kom redan 2018. Så vi kanske inte ska börja med den.

                        • #29908
                          Arne
                          Deltagare

                            Jag funderar på Jag åkte ner till bror av Karin Smirnoff, men det är en ny bok och kanske har någon av er läst den nyligen? I så fall väljer jag en annan.

                          • #29899

                            Arne! Husse och jag har som nya böcker valt Pesten av Camus och Fäder och söner av Turgenjev. Kan du vänligen välja ngn eminent bok? :-)

                          • #29359
                            husse
                            Deltagare

                              Jag har för mig, att Fäder och sönner gick som TV-serie någon gång på 60-eller 70-talet.Som jag minns det tyckte jag om den.
                              Äcklet började jag läsa en gång menblev aldrig intresserad. Svindlande höjder uppskattade jag mycket men var inte lika förtjust i Jane Eyre. Det betyder inte att jag ogillade Jane Eyre, bara att jag inte tyckte, att den var lika bra.

                            • #29356

                              Ja, jag har också boken hemma någonstans. Läste den mkt tidigt. Minns ej exakt, men det kan ha varit redan innan jag flyttade hemifrån, d v s när jag var 19,5 år. :-) Ja, SÅ tidigt blir det ju inte då. Vissa kända böcker läste man (jag) betydligt tidigare, t ex Strändernas svall av Eyind Johnson (höll jag föredrag om i klassen), Äcklet av Sartre (den kämpade jag envist och segt med! :-) ), Svindlande höjder av Emily Brontë och Jane Eyre av Charlotte Brontë. De två sistnämnda bland mina absoluta favoriter… :-)

                            • #29353
                              husse
                              Deltagare

                                Ett bra val, Mohikanen! Jag har läst den ett par gånger, men det var länge sedan. Jag råkar ha den i bokhyllan. Det är också en fördel.

                              • #29351

                                Goddagens!
                                Mitt nya bokval är FÄDER OCH SÖNER av Ivan Turgenjev. :-)

                              • #29319
                                husse
                                Deltagare

                                  Jag har funderat på några titlar utan att kunna bestämma mug. Det slog mig att i dessa coronatider kunde det passa att läsa “Pesten” av Albert Camus. Detta är mitt preliminära bokval.Om ni inte hör något annat före den 15 mars, är det Pesten som gäller.

                                • #29265
                                  husse
                                  Deltagare

                                    Jag har några titlar, som jag har funderat på. Jag återkommer, när jag har bestämt mig.

                                  • #29264

                                    Gott folk!
                                    Eftersom vi är så få aktiva så måste jag be er (oss) om nya bokval igen…
                                    Vi har nu LIV TILL VARJE PRIS av Kristina Sandberg 28/2 2020.
                                    SOMMAREN UTAN MÄN av Siri Hustvedt den 30/3 2020.
                                    Själv hoppas jag innerligen att jag väljer ngn bok som inte blir så svår att få tag på…
                                    Ska vi försöka välja till den 15/3..? :-)
                                    God läsvår! önskar Mohikanen.

                                  • #29246
                                    husse
                                    Deltagare

                                      Så bra att det har blivit bättre. Jag har också problem med att läsa alltför liten text eller text motfärgad bakgrund.En lokaltidning använder alltid en färgad ruta för att skriva boktitel och författarnamn i samband med recensioner. Det gör mig fly förbaskad.
                                      Nej, jag har inget vip-kort. Man har något som kallas mer-öppet. Vem som helst kan ansöka om ett kort, som gör att man kan besöka biblioteket och låna och återlämna böcker vilken tid som helst, dock inte fter kl. 22.00. Det använder jag mig av. De lokala bibliotekets tider passar inte mig så bra. Dessutom har man ofta besök av skoklasser och då kan man få stå i kö ganska länge bara för att kunna återlämna eller låna.

                                    • #29245

                                      Hejsan!
                                      Jag kan meddela att det gick bättre att läsa i går. Tror att alla ögondropparna (även några vid mätning av tryck) hängde kvar långt in på natten. Så jag har kunnat ta mig framåt i den amerikanska boken. :-) Men nu ska givetvis Sandbergs bok hämtas i nästa vecka. Har ju redan läst den , men det blir till att repetera. :-)På tisdag får Indianen injektioner i båda ögonen (hjääälp!)och sedan blir synen ngt bättre. I do hope! :-)

                                    • #29244

                                      Umeå!

                                    • #29243

                                      Jaså, du. Du har ett slags VIP-kort! Haha…
                                      Mitt bokexemplar kommer från Umå Depåbibliotek. :-) Mkt riktigt: tryckt redan 1948.

                                    • #29242
                                      husse
                                      Deltagare

                                        Sandbergs bok finns på mitt lokala bibliotek. Jag ska gå dit under helgen och låna. Jag har ett kort som gör att jag kan besöka biblioteket när det passar mig även om det inte är öppet. Faulkners bok finns i magasin på Stadsbiblioteket. Jag har beställt den idag. Det brukar ta några dagar, när boken finns inne I bästa fall får jag den under veckan, annars till veckan därpå.

                                      • #29241

                                        God kväll!
                                        Det känns som om jag sitter fast i en rävsax! Äntligen har jag fått faulknerrs bok. Ett fjärrlån… Med mina suddiga ögon (hqade fått ögondroppar i flera omgångar)letade jag som en dåre vid “Beställda böcker”. Hittade inte… Var tvungen att be en bibliotekarie om hjälp. Han stod bakom lånedisken. “Kan du hjäpa mig?” sa jag. “Jag ser så dåligt”. Ok, han ville kolla mitt lånekort. “Det är ett fjärrlån”. “Ja”. “Den (boken) har jag här” sa han och tog fram boken på en hylla bakom disken. “Oj, är den där” log jag, “då hade jag kunnat leta till döddagar”…
                                        Sagt o gjort: jag HAR således fått boken. Men den är försedd med gult “omslagspoapper” med stark, svart text: “Fjärrlån. Vid förfrågan lämnas den omedelbart tillbaka”.
                                        Mina ögon är obehandlade sedan augusri!! Jag ser dåligt och suddigt. Vid datorn kan jag förstora texten. Men texten i Faulkners roman är svår för mig att läsa. Med yttersta ansträngning har jag läst en bit. På tisdag ska jag få mina första sprutor av tre omgångar. Kanske blir det bättre då.
                                        Vi får nog ta Kristina Sandbergs bok LIV TILL VARJE PRIS. Den är förvisso tjock, men inte svårläst.
                                        Om jag/vi hinner med MEDAN JAG LÅG OCH DOG är det ju kul, men det får bli en “överkurs”.
                                        Jag vill inte att vi blir ovänner om detta eller tjafsar i onödan. Det är ju inte meningen att vi ska behöva betala 350 kr för en cirkelbok (om man inte betraktar sig som rik, förstås :-)) ).
                                        Så vi gör som kungen: vänder blad. Hoppas att mitt nästa val blir lättare att få tag på. Även om det svåråtkomliga har sin tjusning (enligt mig). :-)
                                        Således: dags för Kristina Sandberg!

                                        Vänligen Mohikanen.

                                      • #29240
                                        husse
                                        Deltagare

                                          Nu är jag litet förvirrad. Är det Faulkners eller Sandbergs? Det börjar bli dags att beställa snart.

                                        • #29179
                                          husse
                                          Deltagare

                                            Varje deltagare har rätt att välja en cirkelbok. Det valet bör övriga deltagare respektera. Ett alternativ, som Arne inte nämner är ju, att han begär fjärrlån på Faulkners bok. Det skulle säkert gå att ordna.
                                            I annat fall får vi väl välja Sandbergs bok. Jag håller med Mohikanen att det inte känns så meningsfullt med en bokcirkel med enbart två aktiva.

                                          • #29178

                                            Goddagens! Sicket stress! Inte ngn kul situation för mig. :-(
                                            Visst kan Husse o jag “gaffla” med varandra om faulkner, men det känns ju magert med endast två deltagare.
                                            Och jag gillar inte alls att ha en “lista” på böcker som jag ev ska välja framöver… Jag vill känna mig fri inför varje val. Ett oskrivet blad! :-)
                                            Husse! Vad tycker du?

                                          • #29172
                                            Arne
                                            Deltagare

                                              Visst går jag med på det men det är synd om ni inte får läsa Faulkner, kanske har ni redan beställt den? Det gör mig inget om jag hoppar över en månad, men ni får bestämma hur ni vill ha det.

                                            • #29171

                                              Men jag har ju upprepade ggr skrivit att om vi inte får tag på Faulkners bok får vi som reserv ta LIV TILL VARJE PRIS av Kristina Sandberg.
                                              Går du med på det, Arne?
                                              Mängder av olästa böcker? Herregud, det har man ju alltid! Livet igenom.
                                              För min del kan jag ta Faulkners bok ändå. Som en slags “överkurs”, haha. :-)

                                            • #29111
                                              Arne
                                              Deltagare

                                                Faulkner finns bara som e-bok på min bibbla och det är jag inte intresserad av. Så jag står över den här månaden och återkommer med nya krafter senare i vår. Jag har en massa andra böcker som jag behöver hinna läsa också.

                                              • #29109
                                                husse
                                                Deltagare

                                                  Imorgon kommer ett första inlägg om Ormboet. Jag har redan skrivit det i Word men väntar till imorgon med att lägga ut det.

                                                • #29108
                                                  husse
                                                  Deltagare

                                                    Jag tror, att det ska gå bra att få tag på boken. Den finns inne på Stadsbiblioteket enligt katalogen.Den finns i engelskspråkig version på Bokbörsen för 59kronor. Ett ex på svenska kostar 350 kronor.

                                                  • #29104

                                                    Hejsan Husse och Arne o andra! Har ni fått tag på Faulkners bok?
                                                    Efter diverse kontakter med Malmö stadsbibliotek och femtielva mejl hit och dit fick jag så äntligen tag på fjärrlåneinstansen. Jag ska få e-mejl när boken kommer. Det står inte hur lång tid det kommer att ta. Pust!
                                                    Kan vi “stämma av” här om c:a en vecka?
                                                    hälsningar Mohikanen.

                                                  • #28882
                                                    husse
                                                    Deltagare

                                                      Jag ser i Skellefteå stadsbiblioteks katalog, att det finns två böcker med titeln Ormboet. Det skall alltså vara den, som är skriven av Francois Mauriac. Den andra är tydligen en ungdomsbok.

                                                    • #28821
                                                      husse
                                                      Deltagare

                                                        Deet låter besvärligt med ögonproblemen. Jag hoppas, att det blir bättre.

                                                      • #28817

                                                        Francois Mauriac. Kämpar med min dåliga syn. Har inte hört från ögonkliniken på länge. Som ni vet brukar jag få sprutor mot förändringar i ögonbottnarna.

                                                      • #28815
                                                        husse
                                                        Deltagare

                                                          Det blir nog bra. Vi får väl se hur det blir med Faulkner.

                                                        • #28814

                                                          Tack för ditt bokval, Arne! Då har vi en preliminär lista.

                                                          30/1 2020 Ormboet av Fracois Mauriac (val av Husse)
                                                          28/2 2020 Medan jag låg och dog av William Faulkner (förstahandsval!)
                                                          (reservbok: Liv till varje pris av Kristina Sandberg (val av Den Siste Mohikanen)
                                                          30/3 2020 Sommaren utan män av Siri Hustvedt (val av Arne)

                                                          OM det blir för krångligt att hitta Mr Faulkner…så tar vi Sandberg. Jo, naturligtvis kan jag läsa hans bok ändå…om jag väl lyckas fjärrlåna den. Jag vill markera här att jag ger upp WF med sorg i hjärtat.
                                                          Vänligen “DSM”. :-)

                                                        • #28813
                                                          Arne
                                                          Deltagare

                                                            Jag väljer Sommaren utan män av Siri Hustvedt.

                                                            Jag kan tycka att om Faulkners bok är så svår att få tag i är det bättre om du väljer en annan. Det är absolut inte menat som kritik men det finns så många bra böcker att det är onödigt att krångla till bokanskaffandet i onödan. Mycket bra gjort av dig att kolla upp den i förväg!

                                                          • #28808

                                                            Hej hopp!
                                                            Ja, jag menar om ni inte får tag på Faulkners bok. Så vi får väl göra en avstämning i början på februari. Hittar ni inte boken så tar vi Sandbergs Liv till varje pris.

                                                          • #28807
                                                            husse
                                                            Deltagare

                                                              Faulkners bok ska enligt katalogen finnas i magasinet på Skellefteå stadsbibliotek. Det står “inte inne”. Det kan betyda, att den är utlånad men det kan också betyda, att den är förkommen.
                                                              Ja, visst kan vi ta Kristina Sandbergs bok istället. “Berlin Alexanderplatz finns endast som e-bok på Skellefteå stadsbibliotek.

                                                            • #28805

                                                              Hej på er,goda läsvänner! När jag ändå var på Stadsbiblioteket så passade jag på att fråga en bibliotekarie om Faulkners bok. Hör o häpna! Enl henne har boken inte varit i pappaerstryck sedan 1948! Finns som ljud o -E-bok. Inget av senare alternativ intresserar mig. Bibliotekarien forskade vidare. Hon sa att hon kunde fjärrlåna den. Men då en bit in i januari.
                                                              Tänk om det blir knepigt för er att hitta ett ex:ar? Hur gör vi då? kan vi ha Kristina Sandbergs bok som “Plan 2”??
                                                              Det är ju inte aktuellt än. Tänkte att vi skulle börja med Husses bokval ORMBOET.Men, som sagt, sedan…
                                                              Herr Arne! Kan du vänligen välja ny bok? :-)

                                                            • #28780
                                                              husse
                                                              Deltagare

                                                                Nu blev det fel ser jag. Vad jag ville säga, var att jag HAR hört att Faulkjenr är svårtillgänglig. Men vi får se. Ingen ska dömas ohörd.

                                                              • #28725

                                                                oj, nu råkade jag skriva ett inlägg direkt på “HEM”.

                                                              • #28724
                                                                husse
                                                                Deltagare

                                                                  Jag har aldrig jag har hört att han ska vara svårtillgänglig. Det ska bli intressant att se vad jag tycker.Berlin Alexanderplatz kan vi kanske ta vid ett senare tillfälle.

                                                                • #28723

                                                                  Hej och hallå! Det här har jag verkligen dragit ut på. Så svårt att välja. Det är inte bara att välja det som lockar en själv…utan man undrar ju hur det ska bli i eventuella bokdiskussioner.
                                                                  Misstänker att Sandbergs roman skulle vara mkt lättare att diskutera. Å andra sidan: ska vi alltid göra det lätt för oss?

                                                                  Nej, se det som en utmaning! Nu blir det MEDAN JAG LÅG OCH DOG av William Faulkner.
                                                                  Skulle det visa sig att romanen(modernistisk!) är alltför knepig, så får ni väl placera mig i något torn med enbart vatten och bröd. Och mitt insulin. Sent ska syndarn vakna! D v s Indianen i s f… :-) :-)

                                                                  Vänligen Mohikanen.

                                                                • #28706
                                                                  husse
                                                                  Deltagare

                                                                    Det ska bli spännande att se vad du väljer.

                                                                  • #28683

                                                                    Hej hopp! Jag har länge funderat på William Faulkner. Han är väldigt krävande, men fenomenalt bra. KAN bli Medan jag låg och dog (vilken titel!)… Vi får se… :-)

                                                                    Nyligen har jag läst Liv till varje pris av Kristina Sandberg. Nackdelen är att denna roman är lång (över 500 sidor)…Men alls inte svårläst.

                                                                    En annan fundering är Berlin Alexanderplatz av Alfred Döblin. Kan nog bli svårt att diskutera. Kvinnovåld etc. Gick på TV som serie. Jag satt som klistrad…nästan…

                                                                    Som sagt, “tänker febrilt”…

                                                                  • #27291

                                                                    Hejsan! Okej, Husse. Låter spännande… :-)

                                                                  • #27217
                                                                    husse
                                                                    Deltagare

                                                                      Jag väljer “Ormboet” av Francois Mauriac som ny cirkelbok.

                                                                    • #26860

                                                                      Såg det…Haha…

                                                                    • #26858

                                                                      Ok. Ingen fara! Det är ju inte hela världen om ditt val kommer in slutet på december. Tänkte bara att det kan vara bra med “framförhållning”. :-)

                                                                    • #26832
                                                                      husse
                                                                      Deltagare

                                                                        Jag ska tänka på saken. Just nu har vi det litet stökigt eftersom det pågår arbete med avloppen i vårt bostadsområde. Vi vistas tidvis i en enhörigs lägenhet. Det ska pågå i tre veckror. Jag ska försöka göra ett nytt bokval före den 15 december.Jag har ett par idéer.

                                                                      • #26799

                                                                        Hej hopp!Här kan vi lägga in nya bokförslag. Eller bara tänka högt…utan att binda oss. Men det vore bra att få in bokval senast 15 dec. 2019.
                                                                        På återseende! Vinterhälsningar Mohikanen.

                                                                    Visar 63 svarstrådar
                                                                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.