Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig grupp aktiv för 3 timmar, 43 minuter sedan | 53 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Vi har här diskuterat UNGA KVINNOR av Louisa May Alcott, MÖRDAREN ÄR DÖD av Stewe Claeson , OJURA av Stina Stoor och KAN DU SÄGA SHIBBOLET? av Marjaneh Bakhtiari , QUEER av William Burroughs, FADERSHUSET av Agneta Brunius och MIDDLEMARCH av George Eliot. Förra våren hade vi STÄPPVARGEN av Hermann Hesse. Den 30/5 2017 följde LIVET EFTER DIG av Jojo Moyes och den 30/6 2017 YACOUBIANS HUS av Alaa al-Aswany. Sedan kom ett litet sommaruppehåll. Den 30/8 2017 var vi igång igen och då med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista består av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 har vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följer ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kommer SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

De polyglotta älskarna av Lina Wolff

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 110 totalt)
 Arne 
Deltagare

Ja bokhandlaren var helt inkompetent och borde sysslat med något annat. Jag skulle också föreslagit någon tunn och förhållandevis lättläst klassiker, kanske något som utspelas på landsbygden som hon kunde relaterat till.
Den första vuxenbok jag läste var något av Bernhard Nordh, en idag bortglömd författare? Farfar hade många klassiker, i synnerhet svenska, men jag gick aldrig igång på Moberg, Martinson och de andra. Brott och straff m fl läste vi på gymnasiet och jag tyckte att den var skittråkig. Där grundlades min negativa attityd till klassiker, något som jag försökt arbeta bort hela livet…

9 augusti, 2018 at 12:17 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Bernhard Nordh tillhör väl inte ”kultureliten”. Men jag gillar honom mkt. I sjätte klass läste vår klassföreståndare högt ur I Marsfjällets skugga för oss. På lördagar!! :-) Oförglömligt.
Bra, Arne, att du trots allt tar en klassiker då och då. Det finns många bra ! T ex Pan av Knut Hamsun och Klockan klämtar för dig av Ernest Hemingway. Båda har vi haft här i cirkeln. :-)
Jag kan tycka att det är litet sorgligt att ungdomar tidigt ”sågar” vissa böcker. Om det är stämningen i klassen eller vad det är? Min ena dotter t ex. De hade Röda rummet av August Strindberg. Tråkig, var omdömet. ”HAR du läst den?” envisades jag.
Till saken hörde att aktuell lärare inte gillade Strindberg. Och visade detta? Grrrr. Svårt att ensam kämpa om positiv läsning för sina barn. Deras ”första åsikt” sitter som cement.:-(

9 augusti, 2018 at 02:32 •
 husse 
Deltagare

Mohikanen, det var ju inte farmodern, som skulle läsa böckerna. Det var sonen, som skulle bli ”bildad”. Nej, ”Brott och straff” är inte någon mastig eller svår bok. Det finns hela tiden en krypande spänning. Jag förstår inte hur man kan tycka, att den är tråkig.
Vad gäller Don Quijote är den underhållande. Visst är det tjock, men man kan ju läsa den i omgångar, ett kapitel i taget. Det finns också förkortade och bearbetade upplagor. Mina förslag var bara vad jag kom att tänka på direkt.
Anne Franks dagbok är säkert ett bra val, även om det inte är skönlitteratur.
Jag tror, att det ofta är svårt att uppskatta böcker, som man har blivit ålagd att läsa.
Mina första vuxenböcker var nog deckare. I flörsta ring läste vi ”Rymmare och fasttagare” av Olle Hedberg. Den blev jag inte direkt fascinerad av.
”Martin Bircks ungdom” var nog min första litterära upptäckt. Den fascinerade mig. Det var något med stämningen, Stockholmsskildringarna och Martin Bircks tankar, som grep tag i mig.

9 augusti, 2018 at 03:44 •
 InaJ 
Deltagare

Jag blir helt nostalgisk när ni beskriver vad ni läst som unga. Bernhard Nordh minns jag stod i bokhyllan men kan inte erinra mig om jag läste något av honom. När det gäller allra första vuxenboken som Arne skrev om så tror jag det var ”Expedition Kontiki” för min del, men den är ju som en äventyrsbok. Jag läste även ”En världsdomsegling under havet” och ”Djungelboken”. Det skulle liksom vara något med djur, natur och äventyr!
”Röda rummet” läste jag nog på gymnasiet. Den passar bra där tycker jag, finns mycket att diskutera i den.

9 augusti, 2018 at 04:29 •
 husse 
Deltagare

Ska man räkna facklitteratur var nog Svenska folkets underbara öden av Grimberg min första vuxenbok, fast det var fyra böcker. Min far läste gärna reseskildringar av till exempel Sten Bergman, Rolf Blomberg och Eric Lundqvist. Dem läste jag också.

9 augusti, 2018 at 05:55 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Kul tråd det här. Försöker komma på mina första s k vuxenböcker. KAN ha varit Robinson Crusoe – som jag fortfarande är mkt förtjust i (jo, jag är medveten om rasismen…men man får ju betänka NÄR boken skrevs). Fäste mig väldigt vid en bok i pappas hylla: Silverpopplarna av Jascha Golowanjuk. Minns kocken/bagaren Müller. Och sista raden i boken: ”Brödet är vitt”.
Först många år senare läste jag att författaren varit bekant med Karl Gerhard, arbetat som skådespelare m m.
Men Guuuud, vad jag äskade Fem-böckerna! Vi fick gå ner i skolans källare och där fanns ett litet bibliotek. Åååh, så spännande! Som jag levde mig in i böckerna… :-)

10 augusti, 2018 at 12:41 •
 Arne 
Deltagare

O ja, det finns många bra klassiker, Hemingway, Hjalmar Söderberg, Karen Blixen för att nämna några. Dessutom tillhör det allmänbildningen att ha läst då de ofta citeras eller refereras till! Men jag var inte riktigt mogen för klassikerna på gymnasiet trots att jag redan då var en van läsare. Det är en balansgång för lärarna, att både ge eleverna en inblick i klassisk litteraturkunskap och stimulera läsintresset. Man bör blanda klassiskt och modernt lättläst, alla böcker går ju att diskutera och analysera. Vi läste också SF på gymnasiet, en populär genre då som jag var väl bekant med.

Inaj, ser du Jules Vernes böcker och Kiplings Djungelboken som vuxenlitteratur? De läste jag tidigt men kallade det ungdomsböcker. Fast gränsen är flytande…

10 augusti, 2018 at 10:11 •
 InaJ 
Deltagare

Arne: Ja, det har du nog rätt i att de är ungdomsböcker. De kom i samma svep som Kontiki för mig så de fick hänga med här eftersom de fanns hemma, annars lånade jag mer moderna ungdomsböcker på biblioteket.
Min pappa hade varit sjöman och gillade böcker om hav, t.ex. Harry Martinsson så efter Kontiki tror jag att jag läste en bok av Martinsson där han bl.a går ner i mörkret i oljetanken på fartyget för att ta bort något (en råtta?) som orsakat ett stopp. Det gjorde ett outplånligt intryck på mig men jag minns inget mer av boken.
Nu blir det lite uppräkning av böcker här, ursäkta, men ”Borta med vinden” måste bara nämnas. Vilken tårdrypande upplevelse!

10 augusti, 2018 at 11:10 •
 husse 
Deltagare

Jag tror inte, att man gjorde någon klar åtskillnad mellan vuxenlitteratur och ungdomslitteratur på den tid, när Jules Verne skrev sina böcker. De lästes nog av både vuxna och ungdomar. Detsamma gäller Djungelboken. I sommar har jag läst Kapten Grants barn och visst var den både spännande och bitvis ganska rolig, men den präglas också i hög grad av den tidens rasistiska fördomar.De australiska urinvånarna jämförs med apor.
Förra sommaren läste jag ”En världsomsegling under havet” och den tycker jag står sig bra.
Många av Jules Vernes böcker finns utgivna i förkortade och förenklade versioner, avsedda för barn och ungdomar. Jag hade reserverat Kapten Grants barn på mitt bibliotek och fick en mycket kortfattad och förenklad version. Tanken är nog, att ursprungsversionen passar bäst för vuxna läsare.

10 augusti, 2018 at 03:39 •
 husse 
Deltagare

Första ring ska det stå.Kommentaren avser mitt inlägg från den 9 augusti.

• Det här svaret redigerades 6 dagar, 6 timmar sedan av  husse.
10 augusti, 2018 at 03:42 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

En världsomsegling under havet! Wow! Kapten Nemo… :-)
P O Enquist skrev ju Kapten Nemos bibliotek. Mkt bra och bitvis på dialekt. En av mina favoriter vad gäller Enquist. :-)

10 augusti, 2018 at 04:44 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Hejsan! Här råder en viss stiltje.
Har ngn mer att tillägga? Eller vill ni sätta betyg? Jag ber att få återkomma i ärendet. :-)

13 augusti, 2018 at 05:51 •
 husse 
Deltagare

För min del får det bli en trea. Boken har visst förtjänster, men som jag har sagt tidigare blev jag inte engagerad av den ch det är i mitt tycke det viktigaste.

14 augusti, 2018 at 03:19 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Usch, detta var svårt. Jag hamnar som så ofta mellan 3 och 4. Bra människoskildringar, trots allt. Den nutida människans cynism i form av Lamas, författaren.
Mkt intressant om dejtingvärlden.
Jag upprepar det som Arne skrev en gång: vi ska ta alla böcker på allvar. Det hoppas jag att vi kan skriva under på. Därför har jag ansträngt mig för att göra boken rättvisa.
Brister har jag påtalat tidigare. :-)
Det får bli en fyra, men en inte alltför stark.
Rent allmänt tycker jag att man inte för tidigt ska bestämma sig för en negativ attityd. Utan låta romaner ”smälta in” långsamt…
Jag upplevde att det gick väldigt motigt med diskussionen kring Lebedevs bok (mitt val). Det blev inte bättre av att vi bara var tre medlemmar som diskuterade.
(Jo, gällde Snökimonon också, men då flöt diskussionen på smidigare: kanske lättare att läsa?)
Jo då, var inte oroliga: man kan inte ”tvinga på” ngn av oss att gilla en bok. I slutändan känner man väl om man är nöjd med läsningen eller ej. :-)

14 augusti, 2018 at 06:09 •
 InaJ 
Deltagare

Boken får en fyra av mig. Jag tyckte mycket om första delen, den var lite annorlunda och personerna fångade mig. De två andra delarna gav inte lika stort intryck på mig men jag tycker ändå de var välskrivna. Det var många olika människor och vinklar, även olika miljöer, det blir det plus för från mitt håll.

14 augusti, 2018 at 08:27 •
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 110 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.