Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 8 timmar, 10 minuter sedan | 67 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth .M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Det växte ett träd i Brooklyn (del 1) av Betty Smith

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
 Exter 
Deltagare

Jag är inte heller förtjust i eländesporr och jag håller med om det du säger, Arne, att det är ganska vanligt att folk som växt upp fattigt berättar på ett idealiserande sätt. Eller över huvud taget att äldre människor tenderar att se sin uppväxt i en sorts skimmer. Fast det går ju att berätta om barndomen utan att hamna i någondera av de där fällorna också.

Om man ska tänka på svenska böcker att jämföra med så ligger väl Per Anders Fogelströms stad-serie nära till hands. Jag har inte läst om just Mina drömmars stad i närtid (tyckte den var jättebra när jag läste den för länge sen) men jag läste en av de senare böckerna i serien rätt nyligen, och då slogs jag av hur mycket Fogelström väljer att redogöra istället för att gestalta. (Däremot upplevde jag inte Fogelström som särskilt sentimental i tonen). Det där rådet som författare brukar få, show, don’t tell, verkar inte ha nått honom alls. Betty Smith gestaltar mycket mer, men ibland hamnar hon också i det här generaliserande, förklarande på ett sätt som jag inte tycker är så bra. Jag håller med Mohikanen om att det är synd att man får veta i förväg att alla Nolan-pojkarna dör så unga. Bland det jag tycker minst om i boken är just partierna när författaren generaliserar och sammanfattar, typ ”så här var Nolan-pojkarna”.

Hursomhelst, en intressant sak i böckerna är just det här med storstaden. Att vara fattig i en storstad är inte detsamma som att vara det i en liten stad eller på landet.

11 april, 2019 at 10:13 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Jag reagerade också över att Frances fick passa sin lillebror. Men kan tänka mig att det ofta var så förr. I alla fall om det var ”barnrikehus” eller torparfamiljer (har nog sett på Raskens för mkt! :-)) Jag undrar hur min farmor gjorde. Min pappa kom mitt emellan en bror, född 1,5 år före honom och en annan bror född 1,5 år efter… Min farfar var iväg och arbetade. Några leksaker vet jag inte ens om de hade…

12 april, 2019 at 12:31 •
 Exter 
Deltagare

Längre fram i boken så hävdas det att Sissys barn dör av syrebrist vid födseln och att det i princip går att hindra även då med bättre läkare. Ser att det står Del 1 i rubriken men jag har nog läst båda eftersom de var i en bok för mig, så detta kanske var i del 2.

Att inget av barnen vill gå fram och erkänna sig fattig för att få dockan tycker jag verkar helt realistiskt. Det handlar ju också om grupptryck, barnen retar hela tiden varandra för fattigdom. Att berättarjaget går fram och tar emot dockan är å ena sidan en brist på stolthet och å andra sidan en förmåga att motstå grupptryck som också säger en hel del om henne. Hon har fått en bra grund hemifrån och har inte riktigt samma behov av att smälta in som många andra barn.

• Det här svaret redigerades 5 månader sedan av  Exter.
16 april, 2019 at 08:25 •
 husse 
Deltagare

Syrebrist vid förlossningar är ett problem även idag. Enligt en studie från 2010 av alla förlossningar inom Stockholms landsting mellan 2004 0ch 2006 visar, att det i tvä tredjdelar av fallen har funnits brister i vårdpersonalens hantering.https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/syrebrist-vid-forlossning-hanteras-fel-av-varden

17 april, 2019 at 04:01 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Tack för länk!
Jag tycker ändå att det är märkligt att samma slags komplikationer skulle uppstå under alla de åtta eller tio graviditeterna/förlossningarna.

23 april, 2019 at 04:40 •
 Exter 
Deltagare

Håller med, det låter konstigt eller som en typisk överdrift. Och förresten: även om osannolika saker händer i verkligheten så funkar de inte alltid lika bra i dikten.

25 april, 2019 at 01:49 •
 husse 
Deltagare

I verkligheten händer mycket, som är osannolikt. Om man skulle skildra dessa händelser i en roman, skulle läsare och kritiker säga: ”Det där är inte trovärdihgt”.

25 april, 2019 at 12:46 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Jo visst, ibland kan verkligheten överträffa dikten. Det skriver jag under på! Men i romaner förekommer väl allt möjligt. Liksom i verkligheten…!
Man får väl ”känna in” från fall till fall…

25 april, 2019 at 02:57 •
 Exter 
Deltagare

Visst brukar ni betygssätta böckerna? Nu läste ju jag av misstag del 2 också, men jag blev mer positivt stämd till boken mot slutet. Jag störde ju mig på en del saker i början, men antingen så vande jag mig eller så blev den bättre. Den får i alla fall en trea av mig. Minus för sentimentalitet och att den inte alltid känns trovärdig. Plus för bra tidsskildring och att det är en kulturgärning att den här författarens erfarenheter dokumenteras.

3 maj, 2019 at 01:03 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Jo, de som vill får sätta betyg. Ibland är det svårt… Jag velar och fegar… Det får bli 3,5. 3 känns för mediokert och 4 våghalsigt. :-)

3 maj, 2019 at 01:58 •
 husse 
Deltagare

Jag tycker, att boken var trevlig att läsa och underhållande. En fyra tycker jag att den är värd.

3 maj, 2019 at 04:18 •
 Arne 
Deltagare

En ovanlig och välskriven barndomsskildring utan påtaglig eländesporr, det blir en klar fyra.

4 maj, 2019 at 05:05 •
Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.