Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 2 dagar, 11 timmar sedan | 58 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Döden i Venedig av Thomas Mann

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 50 totalt)
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Ska se om jag hittar ställena med hotell och badhotell… som förvirrar mig.

18 mars, 2019 at 05:15 •
 Arne 
Deltagare

Okej då släpper vi de andra novellerna.

Andra turister lämnade ju Venedig när de fick höra att det verkligen var kolera som härjade och att Aschenbach stannade tolkar jag som fatalism. han bryr sig inte om vad som händer med honom. Om han inte avlidit hade han nog inte åkt ändå, även fast polackerna lämnat. Han var tydligen helt uppgiven.

18 mars, 2019 at 07:20 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Vad ska vi säga om Tadzio som person? Inte vuxen, inte helt barn. Väluppfostrad, van att behaga. Men visst får han med tiden ngt medvetet över sitt beteende? Han vet om att han är iakttagen. Han vänder sig ofta om och kollar att Aschenbach är där…Och hur är det med Tadzios relation till den andre polske pojken (namnet börjar på J)…? Brukar unga pojkar kyssa varandra?? På ngt ställe står det att J är T:s vasall och tillbedjare (ngt i den stilen).

19 mars, 2019 at 05:11 •
 husse 
Deltagare

Ja, Tadzio kan inte undgå att märka Aschenbachs intresse. Det märkliga är, att han verkar smickrad av det. Han till och med ler mot honom.
Jag har upplevt något liknande. När jag var 10-11 år var jag med familjen på restaurang. En äldre man satt och tittade på mig hela tiden och jag förstod inte vad det handlade om. Vid ett annat tillfälle frågade en man mig på gatan ”Ska vi ha kul?”.Jag hade en tid dessförinnan stött på ordet ”homofil” i en tidningsartikel och frågat min far vad det betydde.Därför förstod jag vad det var frågan om och gick därifrån.Men på den här tiden kanske inte föräldrar pratade med sina barn om sådana saker.

21 mars, 2019 at 03:23 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Jag får väl ge mig då. Hotel Excelsior, ”badhotellet” och ”det stora hotellet” är samma ställe. Jag tyckte bara att det uttrycks märkligt. Men hur lång är badsäsongen…? Övrig tid på året får ”man” ta in på andra hotell?:-)

22 mars, 2019 at 06:16 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Jag blev litet förvånad nu när jag såg trailern till FILMEN av Visconti. Där visas Aschenbach även som kompositör. Står det i boken…? Vidare är det en scen där han varnar den polska familjen för farsoten. Och ber dem resa från Venedig. Men i boken TÄNKER Aschenbach detta, men det blir inte av att han varnar familjen.
Filmskapare tycks ha ett fritt förhållande till originalmanus.

23 mars, 2019 at 02:17 •
 husse 
Deltagare

Intressant, att Aschenbach visas som kompositör i filmen. I baksidestexten I den bok, som jag har läst står det på baksidan, att Aschenbach är kompositör. Det gjorde mig förbryllad, eftersom jag inte har kunnat se, att det nämns i boken. När jag har läst boken har jag fått uppfattningen, att han är författare.

23 mars, 2019 at 03:27 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Han är författare.
Däremot står det att han är lik Gustav Mahler till utseendet, samt att han har samma förnamn. Den som skrev baksidestexten har nog blandat ihop begreppen.
Bäst kolla… Suck…

23 mars, 2019 at 06:50 •
 husse 
Deltagare

Ja, så har jag också uppfattat det. Kan det vara så, att den som skrev baksidestexten är påverkad av filmen. Han eller hon kanske inte ens har läst boken.

24 mars, 2019 at 03:47 •
 Exter 
Deltagare

Jag läste nånstans att huvudpersonen i boken var inspirerad av Gustav Mahler, så det är nog så att den som gjorde filmen har förstärkt likheten.

(har inte sett filmen, dock)

• Det här svaret redigerades 3 veckor, 5 dagar sedan av  Exter.
24 mars, 2019 at 03:52 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Om du slår på ”Death in Venice” trailer kan du se några scener ur filmen av Visconti.

24 mars, 2019 at 06:16 •
 husse 
Deltagare

Jag har sett trailern.
Jag läste en gång för ganska länge sedan en intervjumed en person som arbetade med att göra bokomslag. Han sade, att han aldrig läste böckerna han gjorde omslag till. Då skulle han känna sig alltför bunden.Kanske kan det vara likadant med de som skriver baksidestexter? Det är inte säkert, att de har läst boken ifråga.Om vederbörande i detta fall däremot har sett filmen kan det förklara, att han påstår att Aschenbach är kompositör.

25 mars, 2019 at 03:54 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Jag undrar om Aschenbach reagerar över den äldre mannen på ångbåten (?)för att han ser sig själv i en skräckversion? Sminkad, med peruk…? Mannen mister ju all värdighet när han blir full.

29 mars, 2019 at 06:07 •
 husse 
Deltagare

Ja, så är det nog.

30 mars, 2019 at 03:33 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Jag vet inte om ngn är pigg på betygsättning?
Nå, jag går efter mitt eget huvud. jag är väldigt tagen av kortromanen. Nej, jag begriper mig kanske inte fullt ut på passionen och indirekt Aschenbachs dödslängtan (leda, uppgivenhet), men berättelsen griper tag i mig.
Jag beklagar den sega början – vilket gör att inte alla orkar engagera sig i Aschenbachs öde. Språket flyter lättare när han väl drar iväg mot Venedig! :-)
En stark fyra för min del. Hade början varit bättre skulle det ha blivit fem.

9 april, 2019 at 08:57 •
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 50 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.