Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 9 timmar, 38 minuter sedan | 68 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth .M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Döden i Venedig av Thomas Mann

Visar 5 inlägg - 46 till 50 (av 50 totalt)
 husse 
Deltagare

Jag hade svårt stt engagera mig i denna bok. Jag håller med Mohikanen att språket flöt bättre i den senare delen av boken. Jag hade och har väldigt svårt för personen Aschenbach, som jag uppfattar som mycket egocentrisk och helt i avsaknad av empati.
Min tolkning av honom är att han är en fullblodsestet, som lever enbart för det sköna.
Det är ju Tadzios skönhet han först blir attraherad av. Men denna livsinställning har fått honom att tappa den moraliska kompassen. Han bryr sig inte om sina medmänniskor. Om han gjorde det borde han ju ha varnat de övriga boende på hotellet, när han hade fått reda på koleraepidemien.
Mitt betyg blir en trea, varken mer eller mindre.

• Det här svaret redigerades 7 månader, 1 vecka sedan av  husse.
9 april, 2019 at 03:50 •
 Arne 
Deltagare

Jag säger som Husse, inte min cup of tea. En svag trea mest baserat på bokens klassikerstatus.

9 april, 2019 at 09:49 •
 Exter 
Deltagare

Jag skrattade när jag läste Husses idé om att vissa som skriver bokbaksidor låter bli att läsa boken för att inte bli påverkade, för att tanken är så absurd. Men tyvärr misstänker jag att det ändå kan vara så! Vilket förlag var din bok utgiven på, Husse?

Betyg – det känns lite fel att sätta betyg på en sån här bok … ordet klassiker används ju nuförtiden ofta om lite vad som helst men detta är ju ändå en på riktigt. Jag blir inte särskilt personligt engagerad i berättelsen och vill minnas att Tonio Kröger var betydligt mer intressant (länge sen jag läste den dock) men den har ändå ett språk och en stämning som är mycket värda. Sen kan jag tycka att skildringen av inre själstillstånd görs betydligt bättre av många andra författare och att skildringen av dragningen till barnet kunde gjorts vassare. Det är som att Mann skriver vid en historisk tidpunkt när man ganska nyss börjat rota i dessa inre saker och utvecklingen helt enkelt inte kommit så långt ännu, 1912, och sedan strax efter det så exploderar både romankonstens och psykologins utveckling och allt händer så fort och den här blir lite efter när man jämför med allt som kommer sen. När jag googlade nu såg jag förresten att På spaning … utgavs från 1913 och framåt vilket ju säger en hel del om varför jag tyckte att de påminde om varandra så mycket. Jag ger i alla fall Döden i Venedig en fyra. Den hade inte varit en speciellt bra bok om den hade skrivits idag, men det var nödvändigt att den blev skriven då.

10 april, 2019 at 10:53 •
 husse 
Deltagare

Exter: Boken är utgiven av Albert Bonniers förlag. Den ingår i samlingen Klassiska Böcker. Titlarna är utvalda av Expressen i samarbete med Albert Bonniers förlag.

11 april, 2019 at 04:00 •
 Exter 
Deltagare

På Bonniers, då kan man ju tycka att baksidestexten borde behandlats lite mer seriöst. Men det kanske är precis så att vissa anser att deras egna subjektiva åsikter är viktigare än fakta.

11 april, 2019 at 09:53 •
Visar 5 inlägg - 46 till 50 (av 50 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.