Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 3 dagar, 1 timme sedan | 56 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Vi har här diskuterat UNGA KVINNOR av Louisa May Alcott, MÖRDAREN ÄR DÖD av Stewe Claeson , OJURA av Stina Stoor och KAN DU SÄGA SHIBBOLET? av Marjaneh Bakhtiari , QUEER av William Burroughs, FADERSHUSET av Agneta Brunius och MIDDLEMARCH av George Eliot. Förra våren hade vi STÄPPVARGEN av Hermann Hesse. Den 30/5 2017 följde LIVET EFTER DIG av Jojo Moyes och den 30/6 2017 YACOUBIANS HUS av Alaa al-Aswany. Sedan kom ett litet sommaruppehåll. Den 30/8 2017 var vi igång igen och då med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista består av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 har vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följer ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kommer SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 har vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 kommer NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind. M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

I en skog av sumak av Klas Östergren

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
 InaJ 
Deltagare

Hej allihop! Då var det dags för mitt val, I en skog av sumak. Jag vill börja med att säga att jag tyvärr inte riktigt läste klart boken i tid denna gång heller. Det har inte blivit tid för så mycket bokläsning för mig på sistone och jag behöver läsa en bok rätt noga för att jag ska kunna diskutera den i en bokcirkel så jag får nog lägga bokcirklandet på is ett tag.
Nåväl, jag tänker i alla fall diskutera den här boken och jag har konstigt nog inte läst något av Klas Östergren tidigare. Som sagt så har jag en liten bit kvar på boken men så långt tycker jag att tidskildringen är mest intressant. Den utspelar sig ju 1970 så det finns mycket att känna igen för mig. Klas Östergren berättar om en del politik och filosofiska strömningar, hur folk levde osv men inte så det blir påklistrat utan det smälter in i berättelsen på ett fint sätt tycker jag. Även hur man såg på sociala frågor är träffande t.ex. tragiken hos grannfamiljen som ingen gjorde något åt. Ja, det finns mycket att diskutera, jag har ju inte ens nämnt Dan Schoultze. :)

1 december, 2018 at 10:21 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Hej Inaj och tack för din inledning! Ett intressant bokval.
Nej, av outgrundliga anledningar har inte jag heller bekantat mig med Klas Östergren. Inte så värst mkt i a f. Vet inte riktigt varför.
ja, boken speglar verkligen den tiden. Vietnamkrig, hippies (en del övervintrande), flummighet, indisk mystik och meditation… Buddhism, Dans överspända (enligt mig) idéer om munkarnas självbränningar… Dan (”Danny Boy”)är en hemlighetsfull, undanglidande personlighet. Kenneth (jaget i boken) är litet anonym, tycker jag. Han hänger bara med på ngt sätt… Gör som ”alla andra” som förväntas partaja… Han är mkt förvånad över att Dan knappt vet vad ett party är.
Just det: marijuanafältet… Ehum! Finns en hel del att diskutera i den här romanen.
Det ligger ngt säreget ensamt över Dan. Han är ju i själva verket äldre än sina klasskamrater.
Är det bara jag som fick överklassungdomarna i Sommarleken i tankarna? Frånvarande föräldrar…inbördes gemenskap… Oåtkomlig för utomstående…
Märkligt att ”vi” råkat välja två böcker med huvudpersoner påminnande om varandra. Givetvis ändå med olika miljöer och olika stories.

1 december, 2018 at 11:12 •
 InaJ 
Deltagare

Mohikanen; ja det har du rätt i, personerna påminner verkligen om dem i Sommarleken. Även stämningen på sätt och vis, sommar, frihet, bad och så något hemlighetsfullt som lurar under ytan.
Kenneth är ju en rätt blek figur men samtidigt ett typiskt berättarjag som sätter fokus på människorna runtomkring. Han bor med sin mamma och det blir ju en liten värld han har, dessutom med de akoholberoende grannarna som säkert gör sitt till att han har en längtan ut och bort. Mamman känner ju också att hon måste släppa iväg honom och så börjar hans sommaräventyr under sumakträden.

1 december, 2018 at 12:31 •
 Arne 
Deltagare

Jag tänkte också på Sommarleken, uppläggen är väldigt lika och det slutar även här med en katastrof, eller åtminstone nästan. Skillnaden är att Kenneth inte tränger sig på utan snarare blir inbjuden. Jag ser också en likhet mellan Atalia i Judas och Hellen, bägge stöter bort och lockar män samtidigt.

Jag har svårt för Klas Östergren, hans ordmassor och vimmel av figurer och bifigurer. Så det var med viss bävan jag tog mig an boken. Och det började oroväckande, en massa svammel om dvärgar och skräddare. Men sen tog det sig och det blev en riktigt bra bok, ganska olik Östergrens andra alster. Tidsmarkörerna är som sagt en av bokens styrkor, en annan är den återhållsamma skildringen av förälskelse, Kenneth söker sig till Hellen och Monika till Dan, bägge med magert resultat.

1 december, 2018 at 10:17 •
 husse 
Deltagare

Jag instämmer i det som redan har sagts. Inte heller jag har läst något av Östergren tidigare. Det vill säga, jag har två gånger börjat läsa Gentlemen men tröttnade ganska fort.
Jag blev också påmind om Sommarlek, men tycker att den här boken är intressantare.
Det är nog främst tidsmarkörerna, som gör boken intressant.
Eftersom Inaj inte har läst ut boken, kanske vi ska vänta med att diskutera det som händer i slutet.

2 december, 2018 at 03:48 •
 InaJ 
Deltagare

Tack Husse det var vänligt! Nu har jag läst klart och då upptäckte jag att historien blev ännu mer lik Sommarleken med en tragisk händelse på slutet.

Det är som Arne skrev, intressanta kärlekshistorier. Mycket längtan till någon som kanske är lite svår at nå fram till och mellan personer från olika bakgrund. Kenneth berättar ingenting om sig själv som jag minns det, inte förrän på slutet på sjukhuset och då är det nästan som en sorts saga han berättar för Hellen.

Det finns mycket jag känner igen, t.ex. butiken Ceres i Gamla stan där det luktade rökelse och såldes klänningar med speglar och just såna där pusselringar. En riktig nostalgitripp.

2 december, 2018 at 08:05 •
 Arne 
Deltagare

Inaj, det var kvällen före Dans självmordsförsök som Kenneth berättad om sitt liv för Hellen, inte på sjukhuset. Där var hon väldigt ”fjär och sval” mot Kenneth, man undrar varför. Han räddade ju faktiskt livet på hennes bror och hon verkade bli alltmer positiv gentemot honom tidigare. Var det för att hon plötsligt insåg att hon var amerikanska och inte hörde hemma här? För att markera för honom att allt var slut, det lilla som funnits? För att Monika var med? Eller för att visa livvakten att hon var en annan sort än de töntiga svenskarna?

Jag blev glad när Kenneth och Monika fick ihop det, även om det inte verkade bli något mer. De passade bättre ihop med varann än med amerikanerna.

2 december, 2018 at 09:03 •
 InaJ 
Deltagare

Arne: Just det, så var det. Ja, Hellen var väl påverkad av allt som hänt också, kanske trött på allt. Det var som om hon lyssnade på hans historia och sedan var färdig med honom. Har nu hittat stället i boken, och hon somnade ju sedan som om han berättat en gonattsaga för henne.

Ja Monika och Kenneth verkade passa bättre ihop men de var väl på väg åt olika håll de också men man får väl inte riktigt veta.

Det är intressant med de där hårda grabbarna som vill ha sin skörd. De bor ju rätt nära men ändå är de från en helt annan samhällsklass. Så ser det ju ut fortfarande i förorter men det är ett bra sätt att visa hur olika de är.

2 december, 2018 at 10:53 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Arne och ni andra: jag tror att Hellens attityd var en kombination av allt som du (ni) räknar upp. Att Monika var med spelar nog också roll. En tjej/kvinna vill ju inte ha en kärleksrival i närheten… :-) Men förmodligen även att hon tänkte på Indien och att hon skulle dit snart. Då var Kennweth på sätt och vis ett avslutat kapitel. Sedan vet vi ju inte hur syskonens föräldrar tagit in verkligheten med deras sons suicidförsök. De vill kanske ha sin son i trygg närhet och beskydda honom (i den mån det ö h t går). Hellen är tagen av allt…och distanserar sig inför Kenneth.
Jag vet inte riktigt varför Kenneth och Monika skulle passa ihop? Gör de? Är det bara för att hon är den tjej som Kenneth har i sin närhet och känner? Eller är det bara för att han ”ska ha någon”…? Inte vet jag. Han är ju som sagt ngt anonym och man vet inte riktigt vilken smak han har. En del killar/män tar ju ”första bästa” (ironi) och blir lätt kära. Filosoferar Indianen. :-)Om jag ska var riktigt cynisk så kanske Kenneth vill samla på sig sexuella erfarenheter… Så ”kan” han litet grann innan han träffar nästa tjej… s a s… :-)

3 december, 2018 at 02:41 •
 husse 
Deltagare

Det finns en hel del att ta upp i denna bok. Jag funderar på Dans föredrag, när han istället för att tala om buddistmunkar, som han hade sgat i förväg talade om Beefeaters och därmed visade för den skåpsupande lärarinnan, att hon var avslöjad. Hon förstod det,men jag är inte säker på att klasskamraterna skulle göra det. HUr gamla var de? Detta var i högstadiet. Hur många högstadieelever vet, att det finns en sorts gin som heter Beefeater`s? Jag tror inte, att jag skulle ha vetat det i den åldern.
En annan sak: hur trovärdigt är det, att någon skulle odla knark på en främmande människas ägor? Hade huset stått tomt? Hade de tänkt, att det bara var att gå dit och skörda? I mina ögon verkar det konstigt.

3 december, 2018 at 03:26 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Hur gammal/ung är Dan?? Vid vilken ålder riskerar amerikanska ungdomar/män att bli inkallade för krigstjänstgöring?

3 december, 2018 at 04:39 •
 InaJ 
Deltagare

Husse: På sista sidan står det ”Ödetomten som ingår i fastigheten hade avstyckats…” så det verkar ju varit en bit mark som inte riktigt hörde till själva villatomten, och så växte ju sumakträden där som skydd. Jag kan nog tänka mig att några unga vildhjärnor skulle kunna få idén att så frön där. :)

Mohikanen: ja det här med åldern har jag funderat på boken igenom utan att komma fram till något, men han måste väl vara minst arton?

När det gäller Monika så fattade jag det som att hon gillade Kenneth. De blev båda indragna i Dans och Hellens magiska värld och sedan när förtrollning brutits (t.ex. vid åsynen av föräldrarna) så kunde de istället upptäcka varandra.

En rolig tidsmarkör är spelandet av Frank Zappa. Det är väldigt bra beskrivet hur vissa älskar honom och får ett speciellt flin som om de är lite upphöjda och har fattat något som de andra inte gjort.

• Det här svaret redigerades 2 veckor sedan av  InaJ.
3 december, 2018 at 10:12 •
 Arne 
Deltagare

Jag har också fått för mig att de går på gymnasiet, de har ju en viss mognad och Kenneth och Monika agerar ju fritt från hemmet även om de bor där. Hellen är två år äldre än Dan och tycks inte gå inte i skolan, så hon kan vara runt 20.

Man kan bli inkallad från 18 års ålder men kanske går det att värva sig tidigare. Det verkade som att föräldrarna var rädda att Dan skulle söka sig till det militära frivilligt och därför skickades ungdomarna till Sverige.

Ja sumakskogen sågs nog som en ödetomt eller kommunal mark och då är det en smart idé att plantera cannabis där, ingen ägare som blir misstänksam och ingen som kollar eller bryr sig. Men Dan insåg att han riskerade få skulden om det upptäcktes så det var väl därför som han plockade och gömde plantorna.

Jag tycker att Kenneth och Monika verkar ha en hel del gemensamt, inte bara att de är klasskamrater. De pratade ju en hel kväll när de skulle gå på bio och missade filmen. Sen delar de upplevelserna med Dan och Hellen och som Inaj skriver borde det svetsa samman dem.

4 december, 2018 at 04:30 •
 husse 
Deltagare

Mitt första intryck var att det är frågan om en gymnasieklass, men någponstans i boken har jag för mig, att det nämns att de går i nian. Jag hittar inte stället just nu, men jag minns att jag blev förvånad, när jag läste det.
Det framgår av olika formuleringar i boken, att de går sista året. Då är det antingen årskurs nio i högstadiet eller årskurs tre (tredje ring) i gymnasiet. I det senare fallet är de arton-nitton år och Då är ju Dan och Hellen i tjugoårsåldern.

4 december, 2018 at 05:48 •
 InaJ 
Deltagare

Angående föredraget om Beefeaters så var det kanske menat att gå över huvudet på eleverna. Dan måste känt sig malplacerad i klassen och ville väl roa sig lite. Kenneth uppfattade det hela och han är ju allmänt en iakttagare. Kanske en egenskap som Klas Ö. plockat från sig själv? Jag känner som sagt inte till Östergren så mycket men han kan ju ha haft liknande bakgrund som Kenneth.

5 december, 2018 at 02:36 •
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.