Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 3 dagar, 1 timme sedan | 56 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Vi har här diskuterat UNGA KVINNOR av Louisa May Alcott, MÖRDAREN ÄR DÖD av Stewe Claeson , OJURA av Stina Stoor och KAN DU SÄGA SHIBBOLET? av Marjaneh Bakhtiari , QUEER av William Burroughs, FADERSHUSET av Agneta Brunius och MIDDLEMARCH av George Eliot. Förra våren hade vi STÄPPVARGEN av Hermann Hesse. Den 30/5 2017 följde LIVET EFTER DIG av Jojo Moyes och den 30/6 2017 YACOUBIANS HUS av Alaa al-Aswany. Sedan kom ett litet sommaruppehåll. Den 30/8 2017 var vi igång igen och då med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista består av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 har vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följer ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kommer SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 har vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 kommer NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind. M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

I en skog av sumak av Klas Östergren

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Det ska vara 1970 (enligt bokens baksida). Om det är självbiografiskt skulle Klas Ö då ha varit 15 år. Född i februari 1955. Ovanligt mogen och begåvad yngling!
På sidan 23 står det ”Ett nästan ödesmättat allvar. Det hörde förstås ihop med att det sedan länge emotsedda slutet på den obligatoriska skolgången nalkades…”.
Och då är det väl årskurs nio?? Gymnasiet trots allt frivilligt.
Nog KÄNNS bokens ungdomar mkt äldre…
Dan har en mkt känslig insikt i vad som är lärarinnans akilleshäl: hennes gindrickande. Förr eller senare kan det hända ngt eller komma ngt tillfälle då han vill använda sig av kunskapen. En sofistikerad elakhet. Å andra sidan var ju inte lärarinnan ngn ängel direkt.
Man tycker att hennes kollegor borde ha reagerat ngn gång? Går det att dölja ett dylikt missbruk? Tyvärr tror jag att inställningen är eller har varit: Vi ska nog inte lägga oss i.

5 december, 2018 at 03:09 •
 Arne 
Deltagare

Ja nu får vi betrakta mysteriet som löst, de går i nian. Beskrivningen av skolan tyder också på det, bråk, slagsmål, allmän oreda och ett myller av ungar. Gymnasiet var som sagt frivilligt på den tiden och alla skoltrötta bråkstakar försvann på annat håll. Men de känns absolut äldre. Och då borde den 18-åriga Hellen gått på gymnasiet.
Acceptansen för missbruk var högre på den tiden, man skulle inte lägga sig i, hålla skenet uppe. Och tydligen klarade hon sitt jobb.

5 december, 2018 at 05:26 •
 InaJ 
Deltagare

Jaha, där ser man. Är Kenneth så ung blir ju upplevelserna i villan ännu mer dramatiska.

Som nämnts så är det ju en hel del alkoholmissbruk beskrivet i boken och det känns, för mig, nästan som om det vore ännu längre bak i tiden än 1970 detta att ingen gör något. Speciellt med grannen som slår och sonen som inte går i skolan. Jag tänker mig att man vid den tiden hade en hel del sociala insatser, eller vad det kallades på den tiden. Även om man inte själv går in och avstyr bråk så borde någon kunnat be om hjälp från sociala myndigheter. Mannen som ska få ny kostym uppsydd reagerar ju på att de är passiva. Kanske vill Klas Ö. skildra något mänskligt fenomen, att det är svårt när det kommer så nära som en granne.

6 december, 2018 at 02:41 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Förresten: Om romanen bygger på självbiografiska upplevelser…så måtte Klas Ö ha gått ut grundskolan ett år yngre än majoriteten klasskamrater. Så brukar det vara i många klasser; att ngn är yngre och ngn rentav litet äldre.
Vidare undrar jag om det bara är jag som tycker att det är kul och givande att läsa om Kenneths mor och hennes bekantskap med skräddaren och dessa fysiskt avvikande kunder. Måste ju ha varit välsignat för dylika människor (med olika, ickenormala fysionymer) att ha personer som hjälpte dem med att sy upp kläder.:-) Heter det fysionymer? :-)
Kenneths arbete på skrädderiet och kartonglagret, skräddarens semestertrippar till Rimini o s v. Kul! Möjligen ”haltar” romanen p g a detta, men ok för min del. :-)

6 december, 2018 at 05:39 •
 Arne 
Deltagare

Som tillfällig och ytterst kortvarig ordningsman säger jag att det heter fysionomier ;-)

Jag gick ur nian 1972 men jag minns inte att någon i klassen engagerade sig i Vietnamkriget eller i världshändelser öht. Däremot på gymnasiet var det politiska engagemanget stort och betydligt större än idag. Och trots tidsandan var det inte bara vänsterkrafter som hördes och syntes. Centern var starka tack vare kärnkraftsfrågan och öht var de politiska ungdomsförbunden aktiva på ett helt annat sätt än idag. Så det känns lite fel att ungdomarna är så mogna och insatta i allt.

Varför försöker Dan ta livet av sig, är det bara drogförvirring eller finns det något konkret skäl?

Jag kom på en orsak till att Hellen var så tvär och distanserad på sjukhuset. Hon var ju storasyster och hade ansvar för sin yngre och labila bror, förmodligen kände hon skuld för det som hänt.

6 december, 2018 at 09:13 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Tack, ordningsman! Du har nog rätt. Kände att det var ngt fel, men kunde inte utveckla. :-)
Semestertripper…heter det nog? .-)

7 december, 2018 at 12:10 •
 husse 
Deltagare

Jag har också undrat över vad som fick Dan att försöka ta sitt liv. Kan det ha funnits några specifika orsaker? Det jag kommer att tänka på är väl Vietnamkriget, där fadern, som amerikansk militär deltog i ett krug, som Dan liksom många andra ansåg vara omoraliskt.
Å andra sifdan beror många självmord på depression, som inte har någon yttre orsak utan handlar om lkemiska förhållanden i kroppen.

7 december, 2018 at 03:44 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Problemet med Dan och hans intentioner är att han själv är en gåta och intentionerna dolda i dunkel…Han är ju starkt påverkad av buddhistmunkarnas självbränningar. Arrangerad död – som ju självmord är. Denna flummighet. Kanske helt enkelt nyfiken på döden-. Ett förskönande av egot och död för egen hand. En lek med döden…precis som när han står på fönsterkarmen. När han tagit marijuana vill han ha förstärkta ”syner” och känna allt mer intensivt. En vanlig ”ursäkt” för droganvändande? Att söka kickar. Den ultimata kicken. Prova på döden?
Dan har nog svårt för känslor ö h t. Han skulle nog behöva terapi och psykolog. Och stöd från föräldrar?
Romanen är på väg…hela tiden på väg mot…det dramatiska med självmord. Då händer det ngt! Hrm… Populärt bland många författare…eller hur?

8 december, 2018 at 10:49 •
 husse 
Deltagare

Under den här tiden fanns ett stort intresse i Västländerna för buddhismen, delvis ett utslag av fascination inför de buddistmunkar, som brände sig till döds i protest mot kriget.Dan var nog påverkad av detta. Jag tänker också på hur han vid ett tillfälle tog av sig på överkroppen och satte sig på en plats, där det fanns mycket myggor. Han blev väldigt dålig, kanske var han överkänslig.

8 december, 2018 at 03:01 •
 Arne 
Deltagare

Ja, scenen när han står på fönsterkarmen visar ju att han har någon slags fascination inför dödliga risker, eller att han är dysfunktionell på något sätt. Samma sak när han muckar gräl med knarkodlarna, det är ju inte direkt begåvat… jag vet att någon i boken klagar på att han inte visar känslor, minns inte vem. Han visar inte heller något större intresse för tjejer trots att han är i den ålder då det börjar bli jätteviktigt.

Under hippietiden fick också Hermann Hesses bok Stäppvargen en renässans och påstås orsakar en självmordsvåg. Men den nämns väl inte i denna bok?

8 december, 2018 at 05:51 •
 InaJ 
Deltagare

Hellen berättar ju för Kenneth att Dan tog värvning och tänkt göra någon sorts pacifiskt aktion, inspirerad av buddhistiska munkar som sagt, men att pappan avbröt det hela och skickade båda syskonen till Sverige. Om det stämmer som hon sa så tyckte väl Dan att han misslyckats, särskilt som den där desertören kom till deras hem. Han hade ju verkligen varit i strid medan Dan fått hjälp bort innan han hann uppleva något krig (och skadas av det). Sen hade ju Dan tydligen börjat med droger i Saigon. På den tiden visste nog inte föräldrar, eller samhället, hur man förhåller sig till sånt.
Pappan sägs vara attache, vad gör en sådan egentligen?

8 december, 2018 at 07:58 •
 husse 
Deltagare

Det finns olika slags attacheer. Försvarsattacheer har i uppgift att skaffa in information om landets militära försvar. De är alltså en slags spioner. Det är allmånt accepterat. Det finns också handelsattacheer. Jag vet inte exakt vad de gör men det bör ha med handel att göra. Länderna i det gamla östblocket brukade ofta använda beteckningen”handelsattacheer” på spioner enligt uppgift.

9 december, 2018 at 03:15 •
 husse 
Deltagare

Det faktum,. att Dan använt sin militärtjänstgöring för att bedriva någon slags pacifistisk aktion borde väl innebära, att risken att han ska inkallas är väldigt liten. Just av den anledningen vill nog inte fadern, att han ska bli inkallad. Det är kanske inte enbart av omsorg om hans säkerhet.

9 december, 2018 at 03:18 •
 InaJ 
Deltagare

Nej, just det, det är mycket möjligt. Det verkar över huvud taget vara något problematiskt med relationen till pappan (och mamman?). Varför skulle Dan sättas i en skolklass som var yngre än honom t.ex.? Det måste ju varit närmast förnedrande för honom. Kanske därför han inte höll föredraget om buddhismen, ingen skulle ändå fatta någonting.
Som Mohikanen skriver så är han lite ”flummig”, en sökare och han halkar in på droger. Tar man droger kan man ju bli känslomässigt avtrubbad, så som Dan beskrivs i boken, så kanske har Dan haft rätt kraftiga drogproblem i Saigon.

9 december, 2018 at 04:35 •
 InaJ 
Deltagare

Husse: Jaha är det sånt en attache gör, ja då kan man ju tänka sig att han ville ha diskretion kring sonen och få bort honom ur armén.

9 december, 2018 at 06:54 •
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.