Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 22 timmar, 14 minuter sedan | 61 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

I en skog av sumak av Klas Östergren

Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)
 husse 
Deltagare

Inaj: Jag vet inte hur det är idag, men när jag gick i realskolan på 1950-talet hade jag en klasskamrat, en kille, som var tre år äldre än oss andra. Det tyckte vi inte var så konstigt. Det var inte ovanligt då. På den tiden fanns både tre-,fyra-och femårig realskola och om man till exempel flyttade ocmh måste byta skola kunde man bli tvungen att gå över till en annan skolform. Då kund eman vara antingen äldre ellr yngre än klasskamraterna. Hade man dessutom gått om en klass, vilket inte var ovanligt, var man ju ytterligare ett år äldre.

10 december, 2018 at 03:22 •
 InaJ 
Deltagare

Aha, intressant! Jag började skolan 1968 och jag och mina klasskamrater fick då hela tiden höra att vi hade sån tur som slapp gå i skolan på lördagar. Tydligen var det första året det var så. När jag gick i nian sökte jag till gymnasiet som var något helt annat. En annan skola, en ny klass och man fick söka till vilket gymnasium man ville. Då var man vuxen tyckte man. Att i det läget gå om nian skulle känts hopplöst. Däremot vet jag flera som jobbade ett år innan gymnasiet.

10 december, 2018 at 06:54 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Arne: det var Monika som sa att Dan inte har några känslor. Hon hade kanske ”provat” honom…? F ö finns ju möjligheten att han är gay.
Hellen frågar ju när hon ser Kenneth och Dan: är ni ihop? Låter ju som att tanken inte är främmande för henne. Antingen för att hon känner/anar att brodern är homosexuell eller givetvis för at hon är ”openminded” som det så populärt heter. Han KAN naturligtvis vara asexuell eller helt enkelt oerfaren. Alla är inte så tidiga, Arne. :-)

12 december, 2018 at 05:47 •
 Arne 
Deltagare

Helt oerfaren är han inte för han hade ihop det med en gift kvinna på festen, fast på hennes initiativ. Dan kallade det för en engångshändelse… Jag tror mer på att han är gay. Kan mycket väl vara att Hellen har sina aningar då hon sett hans ointresse för flickor.

12 december, 2018 at 07:59 •
 InaJ 
Deltagare

Så som Dan framställer det till Kenneth så blev han chockad när det var desertören Kendall som skulle bo hos honom och inte regissörens tjej. Då låter det ju som han uppskattat henne. Det kan ju naturligtvis vara så att han framställer det så för Kenneth fast han inte är så intresserad av henne. Men det kan ju också vara att han känner sig vilsen och inte riktigt i fas med sina jämnåriga och därför föredrar att umgås med äldre personer.

15 december, 2018 at 12:34 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Hejsan! Finns ngt mer att skriva/tycka om denna roman?
Snart har vi ny bok…
Vänligen Mohikanen.

26 december, 2018 at 09:30 •
 husse 
Deltagare

Jag vill bara meddela, att jag inte kommer att kunna läsa nästa cirkelbok, Arnes val, i tid. Det beror på lopgistiska problem. Boken finns inte på mitt lokala bibliotek och måste skickas från en annan filial. Det kan inte ske förrän efter nyår. Jag ska försöka läsa ikapp.

26 december, 2018 at 03:27 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

God afton! Jaha, dags att avsluta denna diskussion. Betyg?
Jag hamnar som vanligt mellan 3 och 4. 3,5 får det bli.
Nyårshälsningar från Mohikanen.

30 december, 2018 at 04:43 •
 husse 
Deltagare

Det blir en fyra för mig. Boken gav en bra tidsskildring av 60-talet. Men det finns en del oklarheter, till exempel varför Dan försökte ta sitt liv.

30 december, 2018 at 05:19 •
 Arne 
Deltagare

Jag sätter också en fyra. Plus i kanten för tidsmarkörerna. minus för porträttet av Dan. Han är väldigt vag i konturerna och självmordsförsöket förstår man inte alls. Sen känns karaktärerna äldre än de är.

31 december, 2018 at 02:25 •
 InaJ 
Deltagare

Boken får en fyra av mig också. Jag har ju inte läst något av Östergren tidigare men kanske var det bra att vänta till denna, misstänker att jag inte gillar de andra så mycket. det jag tyckte mest om var tidsskildringen.

12 januari, 2019 at 10:50 •
Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.