Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 3 dagar, 13 timmar sedan | 84 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth . Den 30/1 2020 är det dags för ORMBOET av Francois Mauriac, den 28/2 2020 MEDAN JAG LÅG OCH DOG av William Faulkner (skulle boken visa sig svår att införskaffa tar vi som reservbok LIV TILL VARJE PRIS av Kristina Sandberg) , den 30/3 2020 SOMMAREN UTAN MÄN av Siri Hustvedt, den 30/4 2020 PESTEN av Albert Camus, den 30/5 2020 FÄDER OCH SÖNER av Ivan Turgenjev, den 30/6 2020 JAG FOR NER TILL BROR av Karin Smirnoff . Kort SOMMARUPPEHÅLL. Den 30/8 2020 FYREN MELLAN HAVEN av M L Stedman, den 30/9 2020 KNUTBY av Jonas Bonnier. M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Jag for ner till bror av Karin Smirnoff

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 63 totalt)
Arne
Deltagare

Jag vet inte hur långt ni kommit men jag börjar lite försiktigt så kan ni hoppa in när ni är redo. Det vore roligt om någon av de nya medlemmarna skrev!

Jag ville läsa boken då den är så omtalad och lovprisad, se om kritikerna hade rätt eller fel. Som språkpolis blev jag väldigt betänksam efter att ha börjat läsa, men jag fann att författarens direkta och lakoniska språk med korta meningar utan skiljetecken passar perfekt i berättelsen, liksom den språkliga innovationen att avstå versaler i egennamn och att skriva ihop för-och efternamn. Det funkar att göra fel (ibland)!

Jag kunde konstatera att det är en fantastisk bok, väl värd alla lovord. Kritikerna hade rätt! Inte många har förmåga att skriva något sådant och hon är ändå debutant. Trots den grymma historien finns det värme, lojalitet och hopp. Boken klarar sig därmed från den idag så vanliga eländesporrstämpeln (som jag är snabb att använda…) Sen undrar jag över vad folk i Norrlands glesbygd tycker om att framställas antingen som alkoholister eller psykfall, eller både-och? Det känns både klicheartat och spekulativt men behövs kanske för dramaturgin. Jag har några andra invändningar men de återkommer jag till.

30 juni, 2020 at 08:08 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Arne! Tack för ditt val av bok och för bra inledning på diskussionen!
Återkommer… :-)

1 juli, 2020 at 12:06 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Jag reagerade också på språket och egennamnen med liten bokstav. Hur pass “nyskapande” det är kan väl diskuteras. Redan Harald Forss (harald forss) körde ju med detta och hade det som sitt signum. :-) En viss effekt får det ju.

När jag läser romanen kommer jag osökt att tänka på Kerstin Thorvalls “När man skjuter arbetare” och t ex “Hohaj” av Elisabeth Rynell. I sistnämnda förekom incest – liksom i vår bok här. Vad gäller Thorvalls bok så tänker jag främst på sättet (traditionen) att säga nAnders eller a´Signe... Här är det ju aJana och n`Erik. Just det: incest eller fara för incest framkommer även i Thorvalls roman (fadern som är manodepressiv).

Arne: du har helt rätt i att författaren balanserar på någon gräns när hon beskriver människorna. Inte nog med brännskador på Johns hud; han är även harmynt. För att liksom riktigt markera att utseenden har föga betydelse. Hon gör även Jana och hennes bror patetiskt intetsägande i sina yttre skepnader. Här ska minsann ingen vara vacker! :-)

Ja, usch, en gräslig story får vi ta del av. Inte så jätteoriginellt, va? Men intressant att författaren beskriver det hela ur både Janas synvinkel och ur broderns.
Tycker att det känns väldigt tillrättalagt när hon (Smirnoff) plötsligt tar fram att John var den som tog Janas oskuld när hon var tretton, fjorton (?)år. Hon ville själv, men anmärkningsvärt var det. Sedan hade ju fadern förgripit sig på henne på andra sätt i “mjölkrummet” och även genom samlag innan han dödades med skyffeln av Janas bror. Som sagt: Jana blir utnyttjad sexuellt, men ännu ännu värre hade det varit om fadern tagit oskulden. Tror jag att författaren indirekt tänkt. Ungefär som Lolita i Nabokovs roman. Humbert utsätter henne för sexuella övergrepp, men själva oskulden har hon redan förlorat till någon ung kille på ett ungdomsläger.
Det är en mycket givande roman…Jobbet som hemtjänstanställd är verkligen skildrat rakt på sak utan försköningar. Hur kan man orka hinna med så många besök? Och så “får” de inte sitta ner och dricka kaffe ens! Förfärligt!
Janas relation med barndomskamraten Katarina är ytterligare ett starkt inslag i romanen. Rent av chockartat. Vilken hämnd att ta breven från dottern Diana! Man undrar…men förvånas samtidigt inte av människors handlande.

1 juli, 2020 at 03:02 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Tillägg, Arne: som du mycket riktigt påpekar är det en hel del alkoholism och psykisk sjukdom i boken… Typ “Norrlands svårmod” som vi också haft här… Svårt att protestera, möjligen… Dylikt förekommer ju i IRL. Så vad säga?

1 juli, 2020 at 03:08 •
husse
Deltagare

Jag håller med Arne om språket. Visst är det nyskapande. Det finns också en del humor i det. Till exempel följande mening om Janas föräldrar: “Våra föräldrar älskade everttaube och sedan dog de”.
Men innehållet! Det är för mycket incest och våld. Det känns som en drift med fördomarna om glesbygden. Författaren är ju själv uppvuxen i en norrländsk by och det är möjligt att hon
beskriver en verklighet.
Jag reagerar på mötet med John. De hamnar i säng nästan på en gång. Visst, sådant händer men hur väl underbyggt är det?
Skildringen av hemtjänsten verkar trovärdig. Det är nog ungefär så det går till. Att de inte får sätta sig och dricka kaffe med “brukarna” kan jag förstå. Det gäller ju att hinna med alla under den tid, som är anslagen.

1 juli, 2020 at 03:27 •
Arne
Deltagare

Jag tänkte också på Norrlands svårmod men jag tycker att denna boken är bättre, både som norrlandsskildring och rent dramaturgiskt. Ni nämnde hemtjänsten som är trovärdigt skildrat, även jaktscenerna är mycket bättre skildrade här. Det märks att författaren jagar själv.

Sen finns det ju en del svagheter. Förhållandet med John är en sak, hon förför honom som tonåring och sen liksom fortsätter de direkt efter typ 25 år… Jag tycker också att författarens förtjusning i att “bre på” med elände av alla de slag tyder på en debutants osäkerhet, hon känner sig tvungen att göra avtryck direkt. Men det fungerade ju…

Katarina och breven, det känns också som lite för mycket. Ett tonårsbråk om killar som får såna konsekvenser i vuxen ålder? Fruktansvärt sorgligt men kanske inte helt trovärdigt.

Husse, den mening som du citerar reagerade jag på, “Våra föräldrar älskade everttaube och sedan dog de”. Men modern dog inte, de hämtar hem henne i slutet. Nu menade Smirnoff det bildligt, men det passar inte riktigt in ändå tycker jag.

1 juli, 2020 at 11:01 •
husse
Deltagare

Arne: Meningen jag citerade stod i början av boken. Då kunde jag inte veta, att modern faktiskt levde. Jag hajade till, när jag läste den. Hon fick in mycket information med några få ord.
Jag tycker om språket i boken. Det handlar ju om mycket mera än att hon avstår från stora bokstäver i egennamn och undviker komma. Det är ett väldigt avskalat språk. Jag uppfattar detta språk som ett sätt att distansera sig. Att namnen skrivs ihop som tillexempel “everttaube” eller “Ingelahansson” är en intressant detalj. Det är ju så man uttalar namn.
Normalt sett uttalar man förnamnet med litet svagare betoning och efternamnet med ett starkare tryck.

2 juli, 2020 at 03:47 •
Arne
Deltagare

Jag menade inte att det var något fel att du citerade meningen, den är bra skriven. Men författaren lurade oss, som jag tycker i onödan, då modern fortfarande levde.

Håller med om språket, det är lakoniskt och distanserat och det passar bra som motvikt till de dramatiska händelserna. Typ att norrlänningar hetsar inte upp sig i onödan. Jag har också tolkat sammanskrivningen som talspråk. Jag trodde att det skulle vara jobbigt att läsa men det var det inte

2 juli, 2020 at 05:42 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Tycker att det är litet roligt när Smirnoff citerar Alf Hambes Visa i Molom uppdelat i meningar. Flyter liksom ihop med övrig text… Effektfullt!
Som av en händelse tänkte jag på denna visa härförleden och spelade den via nätet. Obs FÖRE att jag ens hade fått boken! Märkligt när det blir så. Då undrar man ju om det verkligen är slumpen? Eller ngt sjätte sinne? :-) :-)
Det var likadant en gång när det var Kulturfrågan Kontrapunkt på TV. Någon dag, några dagar, innan hade jag spelat Moldau av Smetana (via nätet) och tyckte mycket om den. Vad dyker upp i programmet? Jo, just den…!!

3 juli, 2020 at 12:32 •
husse
Deltagare

Arne!
Det är nog en miss från författaren. Meningen är rolig, men den blir missvisande i sammanhanget.

3 juli, 2020 at 03:35 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Det står ju att fadern lät tvillingarna arbeta i fuset. De skulle upp tidigt varje morgon. Är fuset ett dialektalt uttryck? Norrländskt? Jag känner inte riktigt igen det. (Jag är född i Småland.)
Vidare undrar jag: hjälpte modern aldrig till i ladugården?? Längre bak i romanen står det tankvärt om olika personers “egna” rum. Så hade t ex allanberg sin kammare (där det förunderligt nog var städat) och modern hade sitt kök. Satt hon där och broderade dukar medan övriga familjemedlemmar arbetade i ladugården? Anade hon vad som pågick med mannens övergrepp på dottern? Det känns som om hon helt enkelt tog sin tillflykt till broderandet och Guds ord.

5 juli, 2020 at 02:26 •
husse
Deltagare

Ja, fuset är nog dialektalt. Jag vet inte hur spritt det är. Ordet finns inte med i Akademiens ordböcker, inte heller i Svenskt dialektlexikon.
Vad gäller moderns roll har jag för mig, att den traditionella uppdelningen inom jordbruket har varit att mannen arbetar ute och kvinnan sköter hemmet och djuren. Om det finns hästar är det mannens uppgift att ta hand om dem .Den arbetsfördelningen kanske inte gäller idag.

5 juli, 2020 at 03:56 •
Arne
Deltagare

Mohikanen, det du nämner om låtarna kallas synkronicitet, ett intressant fenomen som jag också varit med om. Typ att man vaknar på morgonen och av någon anledning nynnar på en viss låt som inte är varken känd eller aktuell. Så sätter man på radion och plötsligt spelas den där!

5 juli, 2020 at 08:30 •
Arne
Deltagare

I avsnitten om Janas och Brors barndom måste jag gång på gång påminna mig om att de utspelas på 1990-talet. inte 1890-talet. För hur vanligt är det att barn tvingas ut i ladugården i ottan innan de ska till skolan i vår tid? Där utnyttjar författaren sin konstnärliga frihet till max. Det rimliga hade varit att mamman tog djuren, det var den vanliga uppdelningen på landet. Fus eller fjös är en vanlig benämning på en ladugård men mest i Norrland tror jag.
Intrycket är att modern visste om vad Jana var utsatt för, men valde att blunda. Hon svek sina barn och jag tolkar den mening som Husse citerar som att Jana bröt med modern redan i sena tonåren, att hon “dog” för henne.

Incest tycks vara ett populärt tema i många böcker numera, jag tycker att det dyker upp jämt. Vad kan det bero på? Vill man få läsaren att förfasa sig eller har ämnet varit tabu fram tills nu? Vi hade ju Arv och miljö häromsistens och jag hade Folkens skönhet av Merete Prytz i min bokcirkel irl.

5 juli, 2020 at 08:49 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Arne! Ja, jag tror också att modern varit liksom död för Jana. Brodern visste ju i a f var modern fanns – på ålderdomshemmet. han måste ju ha hjälpt till när hon skulle “placeras”…?
Varför modern inte ingrep när hon misstänkte/visste att dottern utnyttjades sexuellt kan man ju spekulera i. Mot slutet i romanen står det att Jana provar skor på vinden (när de ska fira jul)och hittar några som inte ser alltför “frikyrkliga” ut.
Nu vet vi väl inte om modern var “laestdian”, men på ngt sätt frireligiös. I sådana kretsar är det väl skamligt att skilja sig? Eller var i a f. “Det som Gud har sammanfogat” o s v. Eller så intalade hon sig att “Djävulen” var inblandad och att det enda som skulle kunna hjälpa var böner, bibelläsande och maniskt broderande…i flykt från den bistra verkligheten. Och vilka hade konsekvenserna blivit om hon anmält…? Å andra sidan ser vi ju vad som hände när ingenting blev gjort…
Tabu och tabu vet jag inte om ämnet incest har varit. Tycker att man har läst om det så många ggr. Däremot mer tabu med fysisk misshandel? Bror har ju tydligen slagit en Emelie? DET är väl mer ett tabuämne? Och att han ändå ses som en människa (i romanen), som vem som helst…

6 juli, 2020 at 03:00 •
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 63 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.