Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 3 dagar, 14 timmar sedan | 84 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth . Den 30/1 2020 är det dags för ORMBOET av Francois Mauriac, den 28/2 2020 MEDAN JAG LÅG OCH DOG av William Faulkner (skulle boken visa sig svår att införskaffa tar vi som reservbok LIV TILL VARJE PRIS av Kristina Sandberg) , den 30/3 2020 SOMMAREN UTAN MÄN av Siri Hustvedt, den 30/4 2020 PESTEN av Albert Camus, den 30/5 2020 FÄDER OCH SÖNER av Ivan Turgenjev, den 30/6 2020 JAG FOR NER TILL BROR av Karin Smirnoff . Kort SOMMARUPPEHÅLL. Den 30/8 2020 FYREN MELLAN HAVEN av M L Stedman, den 30/9 2020 KNUTBY av Jonas Bonnier. M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Jag for ner till bror av Karin Smirnoff

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 63 totalt)
DensisteMohikanen
Deltagare

Jag har uppdaterat nu. Kollade på “Psykisk ohälsa landskap”. Det visar sig att Västmanlands län står som nr 1 vad gäller där invånarna mår sämst. Sedan följer Gotlands och Kalmar län. Jämtland först som nr 6.

På tal om skilsmässor och varför modern stannade kvar i äktenskapet. Som jag förut påpekat; hon var ju frireligiös. Betänk hur skamligt det ansågs med skilsmässa förr i dessa kretsar! Mkt kretsar kring religion och tro i moderns föreställningsvärld.

10 juli, 2020 at 04:33 •
DensisteMohikanen
Deltagare

…det ansågs vara… (på tal om skilsmässor i frireligiösa kretsar)

10 juli, 2020 at 05:08 •
husse
Deltagare

Det är möjligt att moderns religiösa tillhörighet bidrog till, att hon inte söktes skilsmässa. Manne, fadern, var ju våldsam mot barnen. Därför är det troligt, att han även var våldsam mot modern, även om det inte sägs i romanen. Jag har nyligen läst artiklar om kvinnor, som misshandlas av sina män. De blir så nedtryckta i skorna, att de förlorar allt självförtroende och all handlingskraft. För att de ska lämna äktenskapet/sammanboendet krävs nog ofta hjälp utifrån.

11 juli, 2020 at 04:00 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Jag har repeterat. Det står att John ådrog sig ngn skada i en bilolycka. Han säger själv att ngt i hjärnan inte är sig likt efter det. Jag ska kolla vilka sidor det är i boken.
När han dricker mkt så kan det slå slint i hjärnan. Vi får ta del av hur han beter sig vanvettigt. Plötsligt tar vansinnet slut…och han blir sig själv (“normal”) igen. Svårigheten ligger väl i att få dessa hjärnskadade människor att avstå från alkohol eftersom de inte tål det, åtm inte i några större mängder. Och vi ser ju hur svårt det är i en miljö där “hb” m m anses självklart… Det krävs nog ett mirakel för att klara nykterheten där…för de som är alkoholiserade. Är ju inte lätt heller om de har partners som också dricker. Många har svårt att se att andra får dricka, men inte de själva…

11 juli, 2020 at 05:34 •
Arne
Deltagare

Det var min första tanke, vad tycker bekanta på hemorten och andra norrlänningar i glesbygd om skildringen av deras hembygd? Nu hävdar hon bestämt att boken inte är självbiografisk, att hon hade en lycklig barndom och att karaktärerna är påhittade. Utom Jana som har mycket av henne själv. Men vad får läsare för intryck…?

Formell skilsmässa är svårt men hon kunde helt enkelt lämnat maken och tagit barnen med sig. Den olägenheten ska man som förälder ta för att skydda sina barn.

11 juli, 2020 at 07:18 •
husse
Deltagare

Arne, jag håller med om, att det hade varit det bästa om modern hade tagit barnen och lämnat mannen. Men om hon som jag tror också var misshandlad liksom barnen hade hon vart så nedtryckt, att hon inte hade dn handlingskraft som skulle behövas. Vart skulle hon ta vägen? Där på landsbygden finns inga kvinnojourer. Det finns kanske en kvinnojour i kommunen. Då gäller det att först få kontakt med dem och sedan få ett “säkert” boende. I små kommuner finns det problemet, att männen vet var de skyddade boendena finns och söker upp kvinnorna och barnen där Även om mannen har kontaktförbud kan det vara svårt att hindra honom att bryta mot det. Sedan tillkommer problem med försörjning, fast bostad och skolgång för barnen. Det är lätt att säga hur man tycker, att kvinnan i ett sådant fall ska agera. I praktiken kan det vara mycket svårt. Som jag skrev tidigare: det krävs nog ofta, att man har någon eller några utanför som kan hjälpa till.

12 juli, 2020 at 03:37 •
husse
Deltagare

Mohikanen! När det gäller alkoholister finns det också sådana fall, där personen fungerar bäst, när han har alkohol i kroppen, men blir våldsam när han är nykter. Jag skriver han eftersom det oftast är män, som är våldsamma. Man kan inte gärna uppmana en alkoholist att dricka för att han ska bli mindre våldsam. Det tar nog mycket lång tid att bli fri från ett alkoholberoende, men om vederbörande lyckas kanske han blir mindre våldsam.

12 juli, 2020 at 03:43 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Nu var jag tvungen att gnugga mina “små grå” som Hercule Poirot. Du menar kanske att “han” blir våldsam under abstinensen (avgiftningen) eftersom kroppen/hjärnan är så van vid att ha alkohol som motor…? Alltså: först en försämring vid uppehåll (vi minns ju Viks delirium i Varulven!!)…och en process innan ett sunt tillstånd kan uppstå? Ja, det har man ju läst om, sett på TV och erfarit genom patienter (vi behöver inte nämna arbetsplats)…Ruskigt!

12 juli, 2020 at 04:48 •
husse
Deltagare

Jag kan inte ange någon källa, men jag har läst artiklar om detta. Den som har ett alkoholberoende mår bäst, när han/hon har alkohol i kroppen. När vederbörande är nykter mår han/hon bra och har inte så stort behpv av att få ur sig aggressioner. När vederbörande är nykter däremot, mår han/hon inte bara och kan bli aggressiv just därför.
Sedan finns det nog också personer, som inte dricker, som kan vara våldsamma.
Jag har just läst en bok av en kvinna, som är uppväxt i em mormonfamilj. Jag minns inte författarnamn och titel just nu men den är mycket omtalad. Mormoner använder inte alkohol. En av hennes bröder var mycket våldsam och höll på att slå ihjäl henne utan någon egentlig anledning.

13 juli, 2020 at 01:23 •
husse
Deltagare

Det blev litet fel. Så här skulle det stå: När personen är nykter mår han/hon inte bra och kan bli aggressiv. När vederbörande har alkohol i kroppen mår han/hon bra och har inte samma behov att få ur sig aggressioner. Det här gäller nog inte alla, men ibland kan det vara så. Det handlar om personer, som är alkoholister och har ett beroende av alkohol.

13 juli, 2020 at 03:05 •
Arne
Deltagare

Det framgår inte vilket straff Bror fick för att han slog ihjäl fadern. Han var bara 14(?) så han blev väl omhändertagen av de sociala myndigheterna. Men blev han omplacerad eller fick han komma hem igen? Det är möjligt att detta kommer upp i följande böcker i serien. Det framgår inte heller vad han försörjt sig på under åren. Gården måste varit för liten för att leva på.

Jana börjar “mjukna” då hon tog initiativ till att ta hem modern vid jul. Kan och bör allt förlåtas? Gjorde Bror rätt när han slog ihjäl fadern? Jag tycker att han fick det han förtjänade.

14 juli, 2020 at 03:22 •
husse
Deltagare

Jana undrar ju också vad Bror har försörjt sig på. Han svarar, att han har varit officer, något som inte stämmer med den bild jag har fått av honom. Kan en person med alkoholproblem och psykisk sjukdom vara officer? Jag tvivlar.

14 juli, 2020 at 04:40 •
husse
Deltagare

Det blev fel även i mitt senaste inlägg. Det var John, som sade, att han hade varit officer. Vad Bror har försörjt sig på framgår inte.
Att Bror slog ihjäl fadern kan man se som självförsvar, anser jag. Som jag ser det borde han ha blivit omplacerad, men det framgår inte heller.
Att Jana tog hem modern till jul behöver inte betyda, att hon har förlåtit henne. Hon kanske ville få en bättre kontakt med modern innan denna dog.

15 juli, 2020 at 03:32 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Jo, fadern tyck misshandla sin fru också. Detta framgår bl a på sid 54. “Vi tryckte i pigkammaren bror och jag i hopp om att kunna göra något eller åtminstone förstå vad som hände och för bror var det värst. Han ömmade för modren medan jag hatade dem båda. Slagljuden när knynäve mötte kindben fortplantades sig in i kammaren. Jag kupade händerna över hans öron som hörselskydd”.
Det står även hur modern dolde sitt blånade ansikte i schalett och solglasögon.

16 juli, 2020 at 06:30 •
husse
Deltagare

Då blir det ju mera förklarligt, att Jana vill lära känna modern innan hon dör. Hon har väl fått ett annat perspektiv på det som hände och inser, att modern också var ett offer.
Karin Smirnoff säger i en intervju i en lokaltidning, att “Jag for ner till Bror” är del två i en berättelse och nu skriver hon på del ett.
Det framgår också, att man ska göra en TV-serie byggd på böckerna.

17 juli, 2020 at 03:32 •
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 63 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.