Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 3 dagar, 13 timmar sedan | 84 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth . Den 30/1 2020 är det dags för ORMBOET av Francois Mauriac, den 28/2 2020 MEDAN JAG LÅG OCH DOG av William Faulkner (skulle boken visa sig svår att införskaffa tar vi som reservbok LIV TILL VARJE PRIS av Kristina Sandberg) , den 30/3 2020 SOMMAREN UTAN MÄN av Siri Hustvedt, den 30/4 2020 PESTEN av Albert Camus, den 30/5 2020 FÄDER OCH SÖNER av Ivan Turgenjev, den 30/6 2020 JAG FOR NER TILL BROR av Karin Smirnoff . Kort SOMMARUPPEHÅLL. Den 30/8 2020 FYREN MELLAN HAVEN av M L Stedman, den 30/9 2020 KNUTBY av Jonas Bonnier. M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Jag for ner till bror av Karin Smirnoff

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 63 totalt)
herts
Deltagare

Hej, Jag vill bara göra ett inlägg till husse. I Hertsånger är vi bara glada över Karins framgång, åtminstone de jag/vi pratat med. Vi tar det inte personligt och tycker det är kul att hon satt lilla Hertsånger på kartan. Trevlig kväll!
(Jag googlade på Hertsånger och råkade se inlägget)

18 juli, 2020 at 08:51 •
husse
Deltagare

Tack för informationen! Jag kommer inte ifrån att hon ger en mindre smickrande bild av glesbygden med incest, våld, alkohol och narkotika. Å andra sidan finns dessa företeelser även i storstäderna.

19 juli, 2020 at 04:05 •
Arne
Deltagare

Hej herts, så roligt med en ny aktiv medlem!
Bra att ni gillar boken och inte tar illa upp. Tycker du att Smirnoff ger en bra och trovärdig bild av glesbygden eller ser du det mer som en intressant skröna?

Jag är inte förvånad över att boken är på gång att filmas men det är inget som jag ser fram emot. Filmen är i princip alltid sämre än boken, bokens nyanser och bredd kommer aldrig till sin rätt. Men det är klart att man vill filma, alla dessa våldsscener är oemotståndliga för dagens dramaturger, plus lite incest som extra krydda… En given tittarsuccé.

20 juli, 2020 at 01:36 •
husse
Deltagare

Karin Smirnoff verkar vara en aktiv person. Hon driver vid sidan av författarskapet ett trävaruföretag. Efterfrågan har exploderat under våren. Om boken säger hon, att Jana Kippo ” bryter cykeln av trasiga relationer.” Att hon bjuder hem modern till jul kan vara ett exempel på detta.
Jag kan inte länka till artikeln. Den finns bakom en betalvägg.

20 juli, 2020 at 03:46 •
Arne
Deltagare

Jag har både läst och sett intervjuer med Smirnoff. En intressant person som haft många järn i elden. Men en tuffing som säkert fungerar bra som företagare också. Det är lätt att känna igen Jana Kippo i henne. Inte riktigt min typ av kvinna…

22 juli, 2020 at 04:41 •
Arne
Deltagare

Intressant “Sommar” med Smirnoff, hon är bra på att prata och man förstår att hon har kunskaper i det hon skriver om. både livet på en gård och i hemtjänsten.

26 juli, 2020 at 02:25 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Och vilken typ av kvinna föredrar du då, Arne…? Haha… :-) :-)

27 juli, 2020 at 05:02 •
Arne
Deltagare

Lugn, snäll och timid men ändå självgående.

27 juli, 2020 at 05:55 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Ja, jag skulle ju leta reda på det ställe där det står om Johns hjärnskada. Det är på sid 202 till 203. Han beskriver själv det besinningslösa våldet. Han var med om ngn olycka. Men redan när han gick i skolan så kom våldet upp. Och han misshandlade sin dåvarande flickvän svårt.
Jana gillar John och trivs med honom. Men helt naturligt blir hon omskakad och rädd för hans oberäknelighet. “En tickande bomb”. Nog undrar man hur det ska gå för honom. Om han ska vara “dömd” till enbart korta relationer. Finnes ingen behandling eller möjligen då total nykterhet? Klarar han det?

30 juli, 2020 at 11:34 •
husse
Deltagare

Jag har redan lämnat tillbaka boken, så jag har inte möjlighet att slå up de aktuella sidorna. Jag minns, att han hade varit med om en bilolycka och fått en hjärnskada .Om hans anfall av våldsamhet beror på hjärnskadan, lär inte nykterhet hjälpa.
Det finns behandlingsprogram för personer, som har problem med sin aggressivitet. Jag vet inte hur effektiva de är eller om de hjälper, när aggressiviteten orsakas av en hjärnskada.

30 juli, 2020 at 01:02 •
Arne
Deltagare

En man som är våldsam på grund av en hjärnskada är en person som alla borde undvika, i synnerhet kvinnor. Att gå in i en relation med en sådan person är rysk roulett. Att den eventuella hjärnskadan bara skulle framträda vid alkoholintag låter lite märkligt.

Men det intressanta är att Smirnoff vill förklara Johns våld med en hjärnskada. Eller vill hon ursäkta våldet? Kvinnor brukar nämligen utmåla män som våldsamma utan att leta efter någon särskild orsak, annat är att de är män. Jag tolkar det som att Smirnoff är kär i karaktären John, precis som Jana. Han är dessutom konstnär vilket är ett positivt drag. Därför vill hon försvara sin attraktion genom att ursäkta våldet, “han är egentligen inte sån, det är en fysisk skada”

Hälsningar Arne, leg psyk…;-)

1 augusti, 2020 at 03:55 •
husse
Deltagare

Jag är okunnig inom området, men det är väl inte helt orimligt att det kan finnas hjärnskador, som leder till aggressivt beteende. I Johns fall är det väl så, att det aggressiva beteendet bara kommer ibland, när han drabbas av “anfall” och inte vet vad han gör. Sådant kan nog förekomma. Det är svårt att moralisera över det.
För mig känns det konstigt, att en författare skulle bli kär i någon av sina karaktärer. Han/hon kan nog tycka bättre eller sämre om vissa men kär? Jag tvivlar.

2 augusti, 2020 at 03:43 •
husse
Deltagare

Genom googlimg hittade jag detta om aggression till följd av hjärnskada: https://fof.se/tidning/2002/6/artikel/hjarnskada-bakom-aggressivt-beteende

2 augusti, 2020 at 03:48 •
Arne
Deltagare

Att en hjärnskada kan leda till aggressivt beteende är inget nytt, men Mohikanen skrev att det bara skedde i samband med alkohol och det är jag skeptisk till. Våldet kan triggas igång av helt andra saker, som det står i artikeln.

Jag ser det som helt naturligt att en författare kan bli kär i sina karaktärer, eller i skildringen av dem. Om t ex Smirnoff, som känner mycket för Jana, ska konstruera en man som hon faller för är det inte konstigt om han utformas på ett sätt som författaren själv attraheras av. Sak samma med “bovarna” de drag och uppträdande som författaren själv avskyr hamnar lätt hos den karaktären.

2 augusti, 2020 at 07:17 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Arne och Husse!
Nej, nu blev det fel här. Jag har väl inte skrivit att aggressivitet BARA utlöses p g a alkohol…?? Det menar jag inte. Men jag har hört – på den tiden jag arbetade – att vissa alkoholister blir aggressiva när de dricker…medan en del bara tramsar, är sentimentala, går upp i varv etc. Men ändå förblir “snälla”. De som reagerar med oberäkneliga utbrott och rentav kan bli våldsamma har ofta en hjärnskada, förvärvad tidigare i livet.
Men rent generellt tror jag att alkohol triggar igång mkt hos användarna.
Jag undrade ju häromdagen om sistnämnda kategori är dömda till enbart korta relationer. Det är ju lätt att utifrån just “moralisera” och låta dem hamna i ett ingenmansland. Särskilt om de själva orsakat sina skador, genom slagsmål, olyckor etc. Att en människa blir fysiskt handikappad har vi förståelse för, men vid hjärnskador…?

Men inte är det lätt! En kvinna frågar väl inte gärna när hon dejtar: Hör du, har du ngn hjärnskada? I så fall kan vi inte dejta!

Jo, nog kan en författare bli kär i sina romanfigurer.Absolut! Ngn roman har jag inte fått ihop än (bara delvis), men har diktat om Herr Höst flera ggr. Honom älskar jag! :-) :-)

Förresten: när John i boken vid ett tillfälle pratar med Jana så har han en kommentar apropå alkohol: Vad har det med saken att göra (om huruvida han har druckit)? Och jana tänker(men säger inte högt) : En hel del skulle jag tro.

3 augusti, 2020 at 11:33 •
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 63 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.