Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 3 timmar, 6 minuter sedan | 67 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth .M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Justine av Lawrence Durrell

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Ja, då är det nog ett okänt mörkertal som inte kommer över sina fobier. Nämligen dessa som upplevt trauman och ”valt” celibat. För hur lång tid. Olika, antar jag. Sexualskräck.
M a o: det är inte alla som ”bearbetar” genom nymfomani. Är väl ändå värt att påpeka.
Ska man ha förståelse för den ena varianten kan man väl ha det för den andra också?
Sedan har vi väl alla rätt att tänka…eller?
Traumatiserade kvinnor kan man kanske kalla skadeskjutna fåglar… neurotiska…vad man känner passar. Men det yttrar sig på högst olika sätt. Eller hur?

24 maj, 2019 at 02:17 •
 husse 
Deltagare

Det är nog inte något val att bli nymfoman. Det är ett sjukdomstillstånd. Det finns säkert olika sätt att bearbeta ett trauma. Det är mycket möjligt, för att inte säga troligt att en del kvioonor i sådna fall tvingas att leva i celibat för att de inte klarar att ha sexuella förbindelser. Det är inte fråga om något val i någondera fallet, som jag ser det.

24 maj, 2019 at 05:02 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Hej hopp! Jaha, tiden går… Finns mer att tycka till om Justine?

29 maj, 2019 at 04:17 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Betyg, ngn? :-)
Jag sätter en fyra. Enbart p g a det poetiska, fina språket. Ett evigt tjat om Alexandria…och som Husse mkt riktigt påpekat: en skildring utan att de egyptiska invånarna nämns i ngn slags analys. Triangeldrama är ju förvisso intressant och man undrar om Nessim har nys på relationen mellan Justine och författaren.

4 juni, 2019 at 12:04 •
 husse 
Deltagare

Precis som Mohikanen sätter jag en fyra på grund av det vackra språket och den fina miljöskildringen. Det är ju det som är behållningen av boken.
På Mohikanens fråga om Nessim har nys på relationen mellan Justine och författaren, svarar jag, att det ju var Nessim som förde dem samman. Relationerna i boken är märkliga. Författaren är till exempel tillsammans med både Justine och Melissa samtidigt.
Som jag har sagt tidigare tycker jag, att triangeln Nessim, Justine och författaren påminner om triangeln i Varulven mellan Erling, Jan och Felicia.

4 juni, 2019 at 03:04 •
 Arne 
Deltagare

Jag sätter en trea, jag ser bokens kvalitéer och förstår att den fått den uppmärksamhet den har. Men den är lite väl omständlig och inte så intressant för mig. Fast som jag skrev tidigare, ska man få ihop fyra tjocka böcker från samma plats gäller det att suga ordentligt på varje karamell…

4 juni, 2019 at 10:32 •
Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.