Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 2 dagar, 4 timmar sedan | 90 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth . Den 30/1 2020 är det dags för ORMBOET av Francois Mauriac, den 28/2 2020 MEDAN JAG LÅG OCH DOG av William Faulkner (skulle boken visa sig svår att införskaffa tar vi som reservbok LIV TILL VARJE PRIS av Kristina Sandberg) , den 30/3 2020 SOMMAREN UTAN MÄN av Siri Hustvedt, den 30/4 2020 PESTEN av Albert Camus, den 30/5 2020 FÄDER OCH SÖNER av Ivan Turgenjev, den 30/6 2020 JAG FOR NER TILL BROR av Karin Smirnoff . Kort SOMMARUPPEHÅLL. Den 30/8 2020 FYREN MELLAN HAVEN av M L Stedman, den 30/9 2020 KNUTBY av Jonas Bonnier. Den 30/10 2020 DORIAN GRAYS PORTRÄTT av Oscar Wilde. Den 30/11 2020 tar vi SWEDE HOLLOW av Ola Larsmo och den 30/12 2020 BERLIN ALEXANDERPLATZ av Alfred Döblin. M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Knutby av Jonas Bonnier

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
DensisteMohikanen
Deltagare

Hejsan! Återkommer snart med inledning. Är helt slut efter sömnlöshet och hälsoproblem.

30 september, 2020 at 01:36 •
DensisteMohikanen
Deltagare

God kväll!
Ja, milda makter, hur börjar man en diskussion om denna roman…? Ingen har väl undgått dramatiken kring Knutby och Kristi Brud och sektlivet.
Jag vet inte vad man retar sig mest på. Från början har jag spontant reagerat på att den s k barnflickan på fullt allvar trott att det kom sms från GUD!! Kommentarer överflödiga, eller hur?
Givetvis förstår jag inte logiken att en kristen människa kan DÖDA för att få nåden… Menade pastorn (här kallad Sindre)att de hade så upphöjd andlig status att allt var tillåtet då…?T o m att på konstlad väg “kalla hem” någon…?
Vidare retar jag upp mig på dessa flitigt förekommande “tilltal” som de får… Eller sanndrömmar om gravstenar etc. Allt så beräknande att en åkta kristen borde dra öronen åt sig…
De erotiska förvecklingarna chockar väl mindre… möjligen…
Bonnier har lagt upp romanen på så sätt att han börjar med tragiken kring Sindres första hustru. Det är väldigt starkt, tycker jag. Även om man aldrig kunnat bevisa hans inblandning i domstol. Rent tekniskt begriper jag dock inte hur dörren till badrummet kunnat vara låst INIFRÅN. ????
Som jag förut skrivit om i olika sammanhang så är skilsmässor något “fult” i frikyrkokretsar. Det drar han sig för. Vad skulle församlingen tycka då? Men att “kalla hem” de olämpliga: DET går bra… “Ryser”…

30 september, 2020 at 08:00 •
DensisteMohikanen
Deltagare

…ÄKTA kristen ska det vara…

30 september, 2020 at 08:06 •
Arne
Deltagare

Tack för en bra inledning Mohikan! Och ett bra val av bok som passar i en bokcirkel.

Om en författare hade hittat på detta scenario innan det hände hade det kanske uppskattats som litteratur men avfärdats som orimligt i verkliga livet i vårt upplysta samhälle. Men det hände, i vår tid!

Ja hur kan någon gå på dessa beräknande manipulationer, det är så genomskinligt att det bara inte finns. Men tydligen har även de gudomliga anpassat sig och sänder numera via sms och mail istället för genom vanlig ingivelse eller röster i huvudet…
Jag reagerade också på att dörren var låst inifrån och väntade att författaren skulle komma med någon förklaring senare i boken. Det framgick inte om det var den typ av lås som också går att låsa utifrån? Då kunde pastorn tagit nyckeln, låst utifrån och sen i ett obevakat ögonblick lagt den på golvet när de väl brutit sig in.
Jag fattar inte heller hur han kunde vara så korkad att han trodde sig kunna komma undan mordet. Att arrangera en olycka är en sak, det KAN gå. Men vid mord är alla tvivel borta, det är bara att ringa in den misstänkte. Och en så instabil person som barnflickan är en enkel sak för vilken polis som helst att få sanningen ur.

30 september, 2020 at 09:56 •
husse
Deltagare

Tack för inledningen och bokvalet, Mohikan!
Att badrumsdörren var låst inifrån vid det första mordet, för det var naturligtvis ett mord, tycker jag inte är så konstigt. Vid obduktionen kom det ju fram, att hon hade ett ämne i blodet, ett gift, som ingick i den medicin som Helge (Sindre) tog. Jag tänker mig följande scenario: Helge (Sindre) serverar sin hustru någon dryck, kaffe eller te eller juice, där han har blandat in en mindre dos från sin medicin i syfte att få hustrun mera lätthanterlig. När hon börjar bli dålig av medicinen, säger han: “Du kanske skulle må bättre efter ett varmt bad”. Han hjälper henne till badrummet och knuffar till henne, så hon slår huvudet i blandaren. Hon tappar medvetandet en stund(spekulation från min sida) och han lämnar henne i tron, att hon är död eller döende. När hon kvicknar till låser hon badrumsdörren för att skydda sig från Helge(Sindre). Efter ett tag, när han tror att hon är död, gå Helge(Sindre) till grannen och ber om hjälp. Tillsammans bryter de upp badrumsdörren och hittar henne död. Ungefär så skulle det ha kunnat gå till.

1 oktober, 2020 at 12:14 •
husse
Deltagare

En sak, som jag inte tycker om med boken är, att den är en roman, alltså skönlitteratur, fiktion. Samtidigt stämmer händelseförloppet med det som har skildrats i media. Namnen är ändrade, men vi vet ju vad de heter. De har ju namngivits i tidningar och TV-program.
Författaren berättar ofta, att någon person tänker eller känner si och så. Hur kan han veta det? Har han intervjuat dem? Det framgår inte.
Ur rent litterär synpunkt burkar man ju säga:
“Show, don´t tell”. Det betyder, att författaren inte ska berätta för läsaren vad personerna tänker och känner. Det ska han gestalta, det vill säga, att det ska framgå av vad de gör och vad de säger.

1 oktober, 2020 at 12:19 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Ja, jag har faktiskt tagit för givet att Bonnier gjort research i form av många intervjuer. Med barnflickan, med hennes far (här kallad Tage),med Sindre i fängelset, med “Lillan G” o s v. Det är därför han kan skildra allt så ingående. Givetvis VET jag inte detta; jag bara antar. Att få pastorn att prata är nog inte så¨svårt. Hur hans båda äktenskap var. Ur hans synvinkel så klart. Men konflikter och invecklade samliv framgår.
Relationen barnflickan och hennes far är beskriven på så sätt att det känns som att Bonnier varit där och pratat med pappan. Om Vaggeryd och alla kyrkorna och om hur han varnade henne för predikanten Eva Skoog i Aneby.
Även vad gäller Eva Skoogs man förhållande med “Lillan G” så får man känslan av genuin insikt – tillkommen genom täta intervjuer.
Att göra en roman av verklighetens skeenden kan man ju ha åsikter om. Men nu är det ju den bok vi har att förhålla oss till.

1 oktober, 2020 at 02:17 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Det ska vara Eva Skoogs mans…

1 oktober, 2020 at 02:21 •
husse
Deltagare

Jag tror också, att Jonas Bonnier har gjort research. Konstigt vore det annars. Men det framgår inte. Han har ingen källförteckning och i och med att boken är en roman är han ju fri att hitta på saker. Eftersom alla, som läser boken, kan antas känna till historiens grunddrag, tycker jag, att det hade varit bättre om han skrivit en fackbok med ordentlig källförteckning. Men det är hans val. Jag bara skriver vad jag tycker.
Det är väl av hänsyn till de inblandade, som han har bytt ut namnen, men de flesta känner väl ändå till namnen på de främsta aktörerna, pastorn, som mördade sin fru, Kristi brud och “barnflickan”.

1 oktober, 2020 at 03:31 •
Arne
Deltagare

Bonnier har gjort grundlig research, det framgår av efterordet där han ger en mängd källhänvisningar. Jag utgår från att han läst rättegångsprotokollen också så faktakollen brister inte. Sen gäller det at göra en avvägning av trovärdigheten, det är lätt att man talar i egen sak, det gäller inte bara de skyldiga.

Men som Husse är inne på är det en svaghet att läsaren inte vet vad som är sanning och vad som författaren lagt till (eller dragit ifrån). Men själva händelseförloppen upplever jag som sanna, det som i så fall fabuleras är vad personer sagt.
Å andra sidan finns det redan ett antal faktaböcker om Knutby, det behövs inte fler. En skönlitterär variant lockar nya läsare och folk behöver ständigt påminnas om att vara kritiska mot maktfullkomliga och karismatiska personer och grupper.

1 oktober, 2020 at 10:04 •
husse
Deltagare

Arne! Källhänvisningarna i slutordet är ju som jag ser det läsanvisningar för den som vill läsa mer. Han beskriver inte vilka källor och litteratur han har använt. Det hade varit bra . Man brukar inte efterfråga käll- och litteraturförteckningar i skönlitteratur men i det här fallet hade det varit bra. Mitt intryck är, att boken i stort är skriven som en faktabok. De fiktiva inslagen är inte så stora. Det är repliker , som återges ordagrant och när han beskriver hur människor har känt och tänkt. Det sista kan ju i viss mån bygga på intervjuer.

2 oktober, 2020 at 03:36 •
husse
Deltagare

En sak, som slog mig vid läsningen är den auktoritetstro, som verkar ha funnits hos medlemmarna. De frågar pastorerna om vilken bil de ska köpa eller vilken rörfirma de ska anlita. Tanken är väl, att pastorn har kontakt med Gud, som naturligtvis vet vilken bil, som är bäst eller vilken rörfirma, som gör det bästa arbetet.

2 oktober, 2020 at 03:39 •
Arne
Deltagare

Nej Husse, det han hänvisar till i efterordet är källhänvisningar även om han inte ställer upp en lista på traditionellt sätt. Och det är källor som han använt. Han skriver: “för en romanförfattare har det förstås varit ovärderligt att få så många skilda, subjektiva bilder av samma skeende och kompletterat med den distans som tiden gjort möjlig, beror de möjliga svagheterna i föreliggande roman inte på någon brist hos källorna.” Men det hindrar inte att källorna också är lästips, så brukar det vara.

men du har rätt i att i ett så uppmärksammat och omskrivet fall som detta finns det ett begränsat utrymme att fabulera. Många vet väldigt väl vad som hände.

2 oktober, 2020 at 08:33 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Jo, visst litar medlemmarna på att ledarna har extraordinära insikter (som de “fått” av Gud)om livets alla val. Dessutom vågar de väl inte annat. Det sociala livet i församlingen betyder nästan allt för dem. Hela tillvaron kretsar kring detta och att göra “rätt”. Annars riskerar de att bli utfrysta…och kanske straffade. Därför att ledarna har en högre andlig dimension och kan avgöra mkt bättre vad som passar och inte. Hurdana kläder du har (gäller särskilt kvinnor?), när du ska åka in till stan, om det passar att skaffa barn o s v. Eva Skoog är en ypperlig människokännare (enligt egen utsago?) och kan t o m “se” vilka som passar ihop som livspartners!!Och indirekt vad Jesus skulle ha tyckt!!
Hur några fullt normala intelligensmässigt människor kan gå med på detta kan man fråga sig. Det ingår väl i sekterism att de blir isolerade; bör inte umgås med andra som kan få dem på avvägar. Inte låta världen ta dem eller djävulen… När Kristina klagar för Eva Skoog att hon vill träffa sin man mer kommer Eva med det uttänkta svaret: på vems bekostnad? Är det du vill viktigare än Jesus?! Och så det eviga: vad man gör emot henne och “de upphöjda” (andligt sett) , det försinkar Jesu återkomst!!
Detta kallar jag andligt högmod och det löper som en skogsbrand genom församlingen.
Men HUR började tanken med att hon skulle vara Himmelens Drottning, Kristi Brud?

3 oktober, 2020 at 01:23 •
husse
Deltagare

Arne! Det som finns i slutordet är inte någon fullständig käll- och litteraturförteckning. Han nämner ett radioprogram och ett antal TV-program plus ett antal böcker. Jag tror, att han har använt ett större material än så. Troligen har han gått igenom ett stort antal tidningsartiklar. Han nämner, att han har intervjuat ett antal personer, men det framgår inte vilka han har intervjuat. Det kan vara så, att de har ställt som villkor för att låta sig intervjuas, att han inte skulle nämna dem vid namn.
Eftersom detta är en roman har författaren ingen skyldighet att redovisa källor men i detta fall kunde det ha varit intressant.

3 oktober, 2020 at 12:41 •
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.