Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 3 dagar, 1 timme sedan | 90 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth . Den 30/1 2020 är det dags för ORMBOET av Francois Mauriac, den 28/2 2020 MEDAN JAG LÅG OCH DOG av William Faulkner (skulle boken visa sig svår att införskaffa tar vi som reservbok LIV TILL VARJE PRIS av Kristina Sandberg) , den 30/3 2020 SOMMAREN UTAN MÄN av Siri Hustvedt, den 30/4 2020 PESTEN av Albert Camus, den 30/5 2020 FÄDER OCH SÖNER av Ivan Turgenjev, den 30/6 2020 JAG FOR NER TILL BROR av Karin Smirnoff . Kort SOMMARUPPEHÅLL. Den 30/8 2020 FYREN MELLAN HAVEN av M L Stedman, den 30/9 2020 KNUTBY av Jonas Bonnier. Den 30/10 2020 DORIAN GRAYS PORTRÄTT av Oscar Wilde. Den 30/11 2020 tar vi SWEDE HOLLOW av Ola Larsmo och den 30/12 2020 BERLIN ALEXANDERPLATZ av Alfred Döblin. M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Knutby av Jonas Bonnier

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 43 totalt)
husse
Deltagare

Mohikanen! Jag kan förstå, om medlemmarna vänder sig till pastorerna i andliga frågor. Men de har väl ingen större kompetens än andra vad gäller bilköp eller val av rörfirma?
För övrigt verkar pastorerna inte ha någon utbildning. Det nämns någonstans i boken, att Fossmo(Sindre) är mera bibelkunnig än de andra och kan prata bort dem.

3 oktober, 2020 at 12:45 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Vill påpeka att Bonnier har fina beskrivningar av miljön; t ex den uppländska “färglösa” slätten, åkrarna, ICA etc…. som tillför en del skönlitterär prägel.

3 oktober, 2020 at 02:12 •
Arne
Deltagare

Ja Mohikanen, det som skrämmer mig är egentligen inte maktfullkomliga psykopater som pastorn och Kristi brud utan alla de i församlingen som villigt låter sig manipuleras och styras av dessa personer. Eller manipuleras är kanske fel ord de VILL bli styrda, de vill att någon talar om för dem hur allting är och vad de ska göra, tänka och tycka. Det är exakt de mekanismer som gör att diktatorer och psykopater som Trump och Hitler kan bli valda i fria val. För mig är detta helt ofattbart, att normalbegåvade och utbildade personer kan gå på svammel och uppenbara lögner bara för att de kommer från karismatiska personers mun.

3 oktober, 2020 at 03:13 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Karin S! Visst kan du läsa KNUTBY. Vi är dock redan i full gång med diskussionen. Men det givetvis bra för dig att göra inlägg när du hinner och känner för det.
Med vänlig hälsning
Mohikanen.

5 oktober, 2020 at 01:45 •
Cessan
Deltagare

Ibland är det farligt att ha en förutfattad mening om en bok.

Har läst första delen av tre.

Jag väntade mig en djupdykning i psykologin och varför en del kunde manipuleras att utföra handlingar och ställer mig mer frågande än någonsin. VARFÖR? Denna historia innehåller i stort sätt allt – inåtvänd religionsutövning, sex, manipulation, blind lydnad et.c.

9 oktober, 2020 at 01:28 •
husse
Deltagare

Ja, man kan undra vad som gör, att människor söker sig till sekter som denna, för Knutby Filadelfia ser jag som en sekt. Några kan vara födda in i den. Om då hela familjen och alla vänner tillhör sekten är det svårt att lämna. Då blir man väldigt ensam.
Så är det till exempel i Jehovas vittnen, enligt vad jag har läst. De får inte umgås med personer, som inte tillhör sekten. Den som går ur blir väldigt ensam. Därför finns det människor, som skulle vilja lämna sekten, men inte kan förmå sig att göra det.
En del människor kanske har ett behov av att kunna ty sig till auktoriteter. Då slipper de ta ställning själva. Sådana människor kan ju också bli verktyg för auktoritära politiska rörelser.

9 oktober, 2020 at 05:02 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Det andliga högmodet styr. Det skrämmer mig. De invigda kan alltid slå en i huvudet med: Du tror inte tillräckligt djupt. Du har inte den rätta viljan… o s v… Då blir det svårt att argumentera. Vad ska man då med sin “lilla tro”? Hur kan du mäta dig med oss, de utvalda?
Det var väl därför “de” var kritiska mot bokens Kristina. Hon var alltför skeptisk till utsagorna och höll en viss distans. Eva Skoog beter sig svinaktigt i sitt högmod. Usch!!
Jag har funderat över hur Eva kunde vända så totalt gentemot Anna (“barnflickan”). Först var hon ju så positiv (“Du går med Herren!”)och sedan vändes det i förakt och hat och utfrysthet. Kanske p g a att Anna hade förmågan att lugna Sindre, t ex inne på sjukhuset när han var mycket sjuk och anfäktades av drömmar /”demoner”…? Kristi Brud var ju van att vinna och stå i fokus och tålde kanske inte att någon annan kvinna hade inverkan på honom? Avund(svartsjuka!

9 oktober, 2020 at 06:39 •
Arne
Deltagare

Sekter av denna typ bygger helt på maktutövning och en förvrängd verklighet. Därför ses alla “tvivlare” som ett hot, det är ungefär som sagan om kejsarens nya kläder. Den som ser verkligheten som den är hotar ledarnas kontroll över medlemmarna. Fler kan ju börja tänka själva…

Jag tolkar Kristi bruds hat mot Anna som ren svartsjuka. Kristina var inget hot, inte heller nästa hustru eller de tillfälliga kvinnor han låg med. Men Anna var ung och vacker och kom att stå Sindre närmare än Eva. Det tålde hon inte.

9 oktober, 2020 at 07:52 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Jag har tänkt mycket på det här med “tilltal” och profetior.

När en aktiv ledargestalt inom aktuell religion (här kristendom) säger att han/hon har haft ett tilltal..så tystnar alla i respekt. Hur motbevisa? Tänk om det är så att några HAR haft uppenbarelser…? Hur argumenterar man då? Vi är ju underlägsna “de utvalda” och har inte så hög andlig dimension…

I denna sekt i Knutby missbrukar Sindre m fl dessa s k tilltal. Det är inte längre ngt genuint, djupsinnigt… Det är falskt. Det är beräknande.
Som Arne skrev i början på diskussionen: hur kan han vara så korkad (i egna ögon “smart”)att han tror att hans planer ska gå igenom? Och ingen ska misstänka honom?Och denna idiotprofetia med “Aronsson”.. Otroligt!
Ursäkta att jag tjatar, men det är så uppenbart att skilsmässor ses som fult. Man skiljer sig inte inom frikyrkan. Hur göra då om man tröttnat på sitt äktenskap? Jo, givetvis: man får ett tilltal! Man “ser” inom sig, i drömmen, den och den som döda, men lyckliga. “Hemkomna”!

15 oktober, 2020 at 01:44 •
husse
Deltagare

Det står någonstans i boken, att Sindre (Fossmo) inte “tror”. Jag vet inte vad det bygger på, kanske intervju med den verklige pastorn. I så fall stärker det mina misstankar, att pastorerna helt enkelt är ute efter att göra karriär och få makt.
Det är som Mohikanen säger. Om de påstår sig ha fått ett budskap, ett tilltal, från Gud är det omöjligt att motbevisa dem.
När det gäller skilsmässa är Pingströrelsen idag inte så avståndstagande som man har varit tidigare. Även delar av ‘svenska Kyrkan har tidigare varit helt emot skilsmässa.
På Pingstkyrkans hemsida kan man läsa vad de anser om skilsmässa: https://www.pingst.se/om-pingst/fakta-och-forskning/fragor-och-svar/

15 oktober, 2020 at 03:30 •
Arne
Deltagare

Just nu talas det mycket om klansamhället, men Knutby Filadelfia är ett typexempel på en klan, en storfamilj där några få styr. De har absolut makt över medlemmarna och påstår sig få sina ord direkt från Gud. Men här gör de tvärtom, de lägger sina egna önskemål i Guds mun… Boken kan uppfattas som spekulativ med alla sexmöten hit och dit, men faktum är att det som hände i Knutby hade knappast ens en författare kunnat föreställa sig. Verkligheten överträffar dessvärre dikten ibland…

16 oktober, 2020 at 09:19 •
Arne
Deltagare

Noterade ni hur namnen på de inblandade ändrats så lite att de påminner om de verkliga? Åsa Waldau blir Eva Skoog (wald = skog), Sara Svensson blir Anna Andersson med bibehållen allitteration Och Helge Fossmo blir Sindre Forsman för att behålla sitt norska påbrå. Sånt kallades nyckelroman förr men det begreppet finns väl knappt längre då dikt och verklighet smälter samman i de flesta böcker känns det som.

16 oktober, 2020 at 09:27 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Arne! Jo, jag har noterat namnen. Absolut!

17 oktober, 2020 at 01:48 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Husse! På tal om din kristendomslärare.
Jo, så har det nog gått till eller så går det nog till fortf.
Det finns ju olika falanger inom Svenska Kyrkan. Men på ngt sätt är prästerna tvungna att samarbeta. Den som är strikt emot vigslar där den ena partnern eller båda partnerna varit gift/a förut tackar då nej och hänvisar till ngn annan mer radikal och tolerant präst. Litet av “kohandel”, men på så sätt räddar de (i egna ögon) sitt eget skinn och sin egen moral. Jag kan faktiskt livligt föreställa mig dilemmat, men som ändå måste “lösas”…om än dubbelmoralistiskt.
Hur jag vet detta behöver vi inte gå in på… :-)

17 oktober, 2020 at 12:26 •
husse
Deltagare

Arne! Detta med namnen har jag också noterat. Jag har svårt att se meningen med att ändra namnen, när de fiktiva namnen är så lätta att genomskåda. Alla som har följt rapporteringen i nyhetsmedia förstår vilka de olika personerna är, åtminstone de mest kända, som Fossmo och Kristi Brud.

17 oktober, 2020 at 04:14 •
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 43 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.