Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 3 dagar, 1 timme sedan | 90 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth . Den 30/1 2020 är det dags för ORMBOET av Francois Mauriac, den 28/2 2020 MEDAN JAG LÅG OCH DOG av William Faulkner (skulle boken visa sig svår att införskaffa tar vi som reservbok LIV TILL VARJE PRIS av Kristina Sandberg) , den 30/3 2020 SOMMAREN UTAN MÄN av Siri Hustvedt, den 30/4 2020 PESTEN av Albert Camus, den 30/5 2020 FÄDER OCH SÖNER av Ivan Turgenjev, den 30/6 2020 JAG FOR NER TILL BROR av Karin Smirnoff . Kort SOMMARUPPEHÅLL. Den 30/8 2020 FYREN MELLAN HAVEN av M L Stedman, den 30/9 2020 KNUTBY av Jonas Bonnier. Den 30/10 2020 DORIAN GRAYS PORTRÄTT av Oscar Wilde. Den 30/11 2020 tar vi SWEDE HOLLOW av Ola Larsmo och den 30/12 2020 BERLIN ALEXANDERPLATZ av Alfred Döblin. M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Knutby av Jonas Bonnier

Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)
DensisteMohikanen
Deltagare

Suck…
Jag märker att jag omväxlande använt “partners” och “parterna”… Alltså; vilket ska det vara…?!Men parter låter ju mer som en affärsuppgörelse… Medan partner signalerar en relation, typ kärleksrelation.

18 oktober, 2020 at 01:01 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Goddagens!
Visst är vi alla mer eller mindre “marinerade” av allt kring Knutby. Men jag lider inte av att namnen är ändrade. Försöker tänka mig in i författarens situation. Han vill gärna skriva en roman om Knutby. Sätta en skönlitterär prägel på det hela. Hur göra? Och hur skulle man själv ha gjort om man satt sig i sinnet på att skriva en dylik roman?
Så för min del ger jag honom godkänt.
Däremot fick jag inget svar på min fråga hur Kristi Brud just blev detta. Hur kom hon på idén att just hon av alla världens kvinnor skulle vara Himmelens Drottning?Hon ser till att sprida budskapet till några utvalda…i all “förtrolighet”, väl medveten om människans sanna natur och ofta genuina oförmåga att hålla munnen stängd.

18 oktober, 2020 at 12:26 •
husse
Deltagare

Jag har ingen kritik mot, att han har ändrat namnen. Däremot menar jag, att det är ganska meningslöst att ge dem fiktiva namn, som är så lätta att genomskåda.
Det kan finnas två skäl att ändra namnen:
1.att skydda personerna
2. att skydda sig själv mot stämningar för förtal.
I båda fallen förutsätter det, att namnen är vitt skilda från de verkliga.
Dessutom ligger så vitt jag kan se handlingen i boken mycket nära det verkliga händelseförloppet, som det har skildrats i media. Därför är det svårt, att inte koppla ihop romanens personer med de verkliga.

18 oktober, 2020 at 03:30 •
Arne
Deltagare

Det är väl ingen som “lider” av att han ändrat namnen, jag bara påpekade hur nära han ligger de riktiga. Och det är logiskt då berättelsen i princip är sann.

Det framgår inte klart hur Kristi Brud fick för sig att hon var just det. Jag fick intrycket att det är något som hon och Sindre kokat ihop för att stärka sina positioner i församlingen. De hade fått “tilltal”… Minns att Sindre var en nykomling och att Eva tidigare blivit utslängd från en församling i Uppsala. Även om de var vältaliga behövdes det kanske något mer.
Men det som är oroande och skrämmande är att medlemmarna trodde på dessa sagor. Ingen tycks ställt sig frågan varför Jesus skulle återkomma till jorden hos en obetydlig församling på svenska landsbygden, eller varför han skulle finna sin brud just där?

18 oktober, 2020 at 05:04 •
Cessan
Deltagare

Jag är tacksam att jag läst klart “Knutby” och kan lägga den åt sidan och börja med Oscar Wilde. Hela boken lämnar en avsmak i mitt sinne.

Efter att ha läst hela boken förstår jag inte mer än att många människor som ingick i församlingen var svaga och kunde bli offer för manipulationer.

I en av mina anteckningsböcker har jag skrivit. “grundläggande instrument för manipulation är manipulation av ord. Om du kan kontrollera vad orden innebär kan du kontrollera de personer som använder dessa ord.”

• Det här svaret redigerades för 1 vecka, 5 dagar sedan av Cessan.
19 oktober, 2020 at 11:57 •
husse
Deltagare

Cessan: Jag instämmer med citatet. Språket kan vara ett medel för manipulation, som i Orwells 1984. Där fanns paroller som “Krig är fred” med mera.

Vad gäller Kristi Brud har jag aldrig kunnat förstå detta. Hela tanken är så vitt jag förstår helt främmande för Kristendomen. Det står ingenstans i Bibeln, att Jesus skulle gifta sig med en jordisk kvinna. Kanske kunde medlemmarna “gå på” detta just för att de inte var så Bibelkunniga? Men pastorerna borde ha vetat bättre. Men de kanske låtsades tro på det.

19 oktober, 2020 at 04:12 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Intressanta inlägg… Tack, alla!
Angående på var Jesus föddes (i ett stall) och på vilka platser han kan tänkas dyka upp. Ja, vem vet? Det ligger ju ngt i vad Cessan skriver om att kunde han födas i ett stall…så varför inte någonstans “in the middle of nowhere”? :-)
Det som jag inte kan förstå i sammanhanget är varför han då skulle välja en redan gift kvinna till sin brud? Som redan HAR en ung, frisk make? Och hur ung/gammal “bör” denna brud vara? Jesus dog vid 33 års ålder…Ok… Men hur länge skulle “Eva Skoog” vara aktuell… När hennes syster (Mikaela) mördas är hon väl redan 38 år… Och sedan över 40 o s v… Det kanske är så att hon som Kristi Brud är ålderslös? Så att när Jesus hämtar henne blir hon ung och fräsch igen…?
Ja, ursäkta…Men jag bara undrar hur “de” tänkte…
Något som jag reagerar på är att Eva Skoogs mans far (minns ej det fiktiva namnet nu) är med i ledningsgruppen som på fullt allvar dividerar om TIDPUNKTEN för Jesus återkomst till Jorden. Tänk att vara så informerad!!!

21 oktober, 2020 at 12:18 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Läste i en tidning som hastigast att Peter Jihde (känd journalist) besökt ngn fundamentalistisk sekt i USA. Ngn pastor där sa till honom att han var otrogen mot sin första hustru eftersom han var omgift…
I en annan tidning läste jag om Runar Sögaards relation till Carola. Han berättade att för honom som frikyrklig fanns inte skilsmässa på kartan. Därför blev skilsmässan så jobbig för honom. Hur Carola tänkte vet jag inte….

21 oktober, 2020 at 12:26 •
husse
Deltagare

En annan sak som jag inte förstår: Vad skulle äktenskapet mellan Jesus och Kristi brud tjäna för syfte. Var tanken, att Jesus skulle göra Kristi Brud gravid? Vad skulle det innebära, om det ens var fysiskt möjligt? Skulle barnen bli nya heliga gestalter?

21 oktober, 2020 at 03:21 •
Arne
Deltagare

Jag tror inte att någon icke aktivt kristen förstår begreppet Kristi brud och hur det kan kopplas till en viss kvinna. Enligt Bibeln är Kristi brud en metafor för kyrkan/församlingen, inte för en fysisk kvinna. Dessutom borde i så fall kvinnan vara jungfru då oskuld, avhållsamhet och celibat är nyckelbegrepp i kristendomen. Men inte ens efter att Eva Skoog påstår sig ha “förlovat sig” med Jesus iakttar hon någon avhållsamhet utan är i princip otrogen både mot sin man och sin trolovade. Ett direkt brott mot tio Guds bud!

Så det visar bara att det hela är ett spel för församlingen, ett sätt att befästa egen makt och stiga i betydelse.

21 oktober, 2020 at 07:07 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Arne m fl!
Men det fina (fula) i kråksången är att Kristi Brud, pastor Sindre och ev några till har uppnått en högre form av andlighet, fjärran från oss vanliga simpla individer, så att de kan idka intimt umgänge både till höger och vänster och korsan och tvärsan… och förbli rena. Halsbrytande logik…
Tag t ex när Tirsa kräver sex av den nygifte Sindre (Tirsa ska alltid gå först!). Och betänk att Sindre kräver andliga sejourer med barnflickan (Anna)i sängen på nätterna…som i all renhet avslutas med samlag. Detta får hustrun (Mikaela) finna sig i…
Är det ngt som heter grandios självuppfattning?

22 oktober, 2020 at 01:43 •
husse
Deltagare

Jag instämmer i det Arne skriver. Församlingsmedlemmarna i Knutby kan inte ha varit särskilt Kunniga om Bibeln och hur den ska tolkas. I annat fall skulle de ha genomskådat bluffen.

22 oktober, 2020 at 03:50 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Pardon!
Det ska givetvis vara “Jo” på mitt inlägg efter Cessans information om “kristibrudar”.

23 oktober, 2020 at 04:09 •
Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.