Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 5 timmar, 48 minuter sedan | 66 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth .M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Körsbärslandet av Dörte Hansen

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 69 totalt)
 Arne 
Deltagare

Jag skriver en kort introduktion så att alla ser att vi är igång. Men vi kanske ska vänta med kommentarer tills Husse läst? Det är okej för mig.

Jag närmade mig boken mer viss skepsis, jag befarade eländesporr och flyktingtrauman sida upp och sida ner. Men efter att ha bläddrat lite i den såg det bättre ut. Även om författaren inte väjer för mörker och tragedi låter hon det aldrig ta över. Istället är det en varm och empatisk berättelse om udda människor som skapar sig ett liv och går vidare trots svåra upplevelser. Språket är enkelt men ändå målande, utan överdrivet detaljrabblande och karaktärerna skildras med torr humor och ett bitskt men realistiskt synsätt på sin omgivning. Tyvärr är den lite rörig i början och kanske inte optimal som ljudbok.

31 december, 2018 at 02:38 •
 husse 
Deltagare

T%ack för introduktionen. Det låter lovande. Ni behöver inte vänta på mig. Jag kommer att följa ddiskussionen och förhoppningsvis föår jag boken under veckan som kommer.Det är möjligt att jag kan ha synpunkter innan jag har läst ut boken.
För övrigt önskar jag Gott Nytt År till alla i cirkeln.

31 december, 2018 at 03:48 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Hej på er! Tack, Arne, för ditt bokval.
Jag har nyligen fått tag på ett ex:r av boken, så jag har litet kvar. Återkommer vid lämpligt tillfälle. :-)

31 december, 2018 at 04:20 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

ja, hon skriver osentimentalt och med humor, men inte utan medkänsla. Vad gäller detaljer i romaner…så är det ju en
evig diskussion. Jag har ingenting emot detaljer…om de känns rätt i ”rätt” bok. :-)

Vill inte skriva för mkt eftersom alla inte har läst… Men jag blev äckelmagad till max (nästan) av scenerna med rådjur och korvtilverkning. Förstår hur man kan vilja bli vegetarian… :-)
Men f ö bra skildrat… Situationerna på dagisen är komiskt skildrade…Liksom de gammaldags böndernas inställning till ekofantaster…haha… ! Och allt detta fusk med ”hemmalagade” marmelader…som inte alltid är det…

1 januari, 2019 at 06:45 •
 husse 
Deltagare

Nu har jaG fått tag på boken, så det blir till att försöka läsa ikapp. Det är möjligt att jag kan ha synpunkter innan jag har läst ut boken.

2 januari, 2019 at 04:21 •
 Arne 
Deltagare

Ja hon gillar nog att provocera, att skriva så rått om jakt, ekologiskt, närproducerat och barn är big no-no i Sverige, kanske inte lika känsligt i Tyskland. I vårt land har man en smått religiös syn på allt ekologiskt, sånt skämtar man inte om… Så jag finner boken väldigt uppfriskande.

Det var också intressant att läsa om Olland, Tysklands fruktträdgård. Nytt för mig, området ligger väster om Elbe och Hamburg.

2 januari, 2019 at 06:21 •
 husse 
Deltagare

Olland ,Altes Land, ligger enligt förordet söder om Elbe.Jag trodde först att Olland var ett tryckfel, att det skulle stå Holland.
Jag undrar över förordet. Finns det med i originalet eller har det skrivits av den svenska översättaren. Det framgår inte.Kanske ävn en tyskspråkig publik kan behöva frklaring om vad Olland är.

3 januari, 2019 at 03:50 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Ja, geografin har sin betydelse. Likaså det förflutna. Intressant med husets roll . ”Det är mitt, men ändå inte mitt”… Brukar man inte säga att ett hus är en människas personlighet? I detta fall då många personligheter. Värt att tänka på…
Många relationer att ta upp… Var ska vi börja? Med Vera och Karl?

4 januari, 2019 at 05:54 •
 Arne 
Deltagare

Ja den relationen undrade jag över. Vera var inte direkt välkommen i byn som flykting och var mer eller mindre mobbad. Hon klarar att lämna byn och skaffar sig en fin utbildning där hon kan få jobb i princip överallt. Ändå återvänder hon. Karl är egentligen inte hennes ansvar, han är bara en styvpappa och har ett eget barn. Vad får Vera att återvända och starta sin praktik i just där?

4 januari, 2019 at 07:52 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Nu hänger jag inte med… Jag har lusläst flera ggr. Vem är barn till Karl?? Marlene är väl dotter till Hildegards nye man som hon drog iväg med… ? Eller har jag missförstått?Det verkar som om Vera redan i unga bestämt sig för att inte bilda familj. Ingen stadigvarande man, inga barn. En karl för erotik ngn gång då och då är hennes melodi.
Porträttet av Vera är bra, men litet klyschaktigt stundom. Hundar, hästar, patrullerande, inspektionsturer, hårda hovar mot bygatan…Svårt att veta hur hon står känslomässigt. Hon tar ju hand om Karl som just en medmänniska (detta ord passar sällsynt bra här). Undrar om det bottnar i ngn form av skuldkänslor. Det tragiska med moderns flykt med henne…och den lille brodern som lämnades i diket…Hon fick leva, men inte han. Förfärligt…Det gjorde mkt ont att läsa detta… trots författarens tillbakahållna språk. :-(

5 januari, 2019 at 02:18 •
 husse 
Deltagare

Jag läser för fullt och jag håller med om att det är litet svårt att hålla reda på familjerelationerna.Jag har inte heller uppfattat, att Karl skulle ha haft någpt biologiskt barn. Han är Veras styvfar men han är den enda pappan hon känner till och hon känner nog ett ansvar för honom.Det är kanske därför hon återvänder.
Bitvis är boken rolig. Jag har precis läst den dråpliga skildringen av när Burkhard besöker Dirk zum Felde med en dyr flaska single malt och Dirk och hans fru spär ut den fina whiskyn med Coca-Cola och Sprite!

5 januari, 2019 at 04:04 •
 Arne 
Deltagare

Fel av mig, Marlene är Veras halvsyster men Karl är inte pappan. Det är uppenbart att Vera kände ansvar för Karl men det är ändå ett stort steg att välja att se till honom så som hon gör, i princip ge upp ett eget liv. Jag tror att det beror på att han var hennes enda fasta punkt i världen och det påverkade henne mer än hon vill erkänna. Mamman svek ju hela tiden men Karl var alltid vänlig. Kanske var det mammans beteende som avskräckte henne från egna barn, men det vet vi inte. Det kanske bara blev så.

5 januari, 2019 at 07:42 •
 husse 
Deltagare

Ja, Karl är den pappa hon känner. Dem biologiska pappan har hon aldrig träffat så vitt jag förstår och mamman sviker henne. Karl är den enda vuxna person, som bryr sig om henne. Det är inte så konstigt att hon tyr sig till honom.

6 januari, 2019 at 03:29 •
 husse 
Deltagare

Jag är på sluttampen nu, så ni behöver inte hålla inne någpn information av hänsyn till mig.

6 januari, 2019 at 03:31 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Nej, vi vet ju inte. Men vi diskuterar ju just f n Veras relation till Karl. Vad skulle hända om inte hon tog hand om honom? Han hade förmodligen körts till ngt mentalsjukhus (fanns väl inga traumacenter på den tiden?). Blivit mer el mindre neddrogad. Med sina skrik skulle han ju störa andra sjuka patienter.
Ändå så tycker jag att hennes ”val” är extraordinärt. Det märkliga är att han känner sig totalt trygg med Vera. Han är INTE rädd att hon ska flytta eller att han ska tvingas flytta. Ofta brukar väl den som är svag och beroende vara orolig för just det? Eller att ngn kanske ändrar sig och vill leva ett ”eget” liv och få barn innan de är för gamla? Det innebär att Karl inom sig VET att banden mellan honom och Vera är starkt.
Jag kan inte annat än tycka att Veras kärlek är fin, men att hon på ngt sätt är skadad i själen av sina upplevelser.

7 januari, 2019 at 10:40 •
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 69 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.