Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 21 timmar, 30 minuter sedan | 56 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Vi har här diskuterat UNGA KVINNOR av Louisa May Alcott, MÖRDAREN ÄR DÖD av Stewe Claeson , OJURA av Stina Stoor och KAN DU SÄGA SHIBBOLET? av Marjaneh Bakhtiari , QUEER av William Burroughs, FADERSHUSET av Agneta Brunius och MIDDLEMARCH av George Eliot. Förra våren hade vi STÄPPVARGEN av Hermann Hesse. Den 30/5 2017 följde LIVET EFTER DIG av Jojo Moyes och den 30/6 2017 YACOUBIANS HUS av Alaa al-Aswany. Sedan kom ett litet sommaruppehåll. Den 30/8 2017 var vi igång igen och då med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista består av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 har vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följer ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kommer SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 har vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 kommer NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Körsbärslandet av Dörte Hansen

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 61 totalt)
 DensisteMohikanen 
Deltagare

…innan han/hon är för gammal.
…banden starka (pluralis)

7 januari, 2019 at 10:43 •
 husse 
Deltagare

En språklig fundering: ordet ”dagligstuga förekommer då och då i boken. Jag tolkar det som ”vardagsrum”, men ordet känns litet gammalt: ”vardags­rum i allmogehus mest vid beskrivning av äldre förh.” skriver Svensk Ordbok. Ordet används ju även när handlingen utspelas i modern tid. I övrigt har jag ingen anmärkning på översättningen.

7 januari, 2019 at 04:03 •
 Arne 
Deltagare

Tror du att Karl var så medveten att han förstod vad som skulle hända om Vera flyttade?
Jag tror som du att hon är skadad i själen av sina upplevelser och rädd eller oförmögen till riktig närhet, därför valde hon att leva utan partner.

Du skrev att du uppfattade vissa saker som klyschiga och ytligt sett är Vera också en klyscha, en tvär och butter tant med ett hjärta av guld under den bistra ytan. Den karaktären har vi sett förr… Men det är lite märkligt att hon så förbehållslöst tar emot Anne och Leon även om hon håller distansen, hon har ju valt ensamheten. Kanske känner hon sig ensam trots allt? Även om Vera själv kom som flykting kan man inte jämföra den nödsituationen med Annes, hon hade säkert kunnat hitta ett boende till sig och Leon. Det blir en fin skildring om hur Vera tinar upp i Leons sällskap och han blir en katalysator mellan de två kvinnorna.

7 januari, 2019 at 05:05 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Arne: det står på ngt ställe att Karl inte oroade sig för att Vera skulle överge honom. Det är när Veta tagit hem ngn man och han hör speciella ljud… :-)
Husse: tja, dagligstuga låter ju gammaldags. Å andra sidan hette det kanske så på den tiden? Kom att tänka på ”gillestuga”. Det var ju väldigt populärt ett tag. 50-70tal?
? Har ej kollat via Google. Ungefär som vardagsrum (dagligstuga) på källarplan? :-)

8 januari, 2019 at 12:02 •
 husse 
Deltagare

Bokens handling utspelas som jag förstår det under en tidsperiod från Andra Världskriget och fram till nutid. Jag tycker att ordet känns äldre än så. Jag har kollat på https://svenska.se/, där man hittar akademiens ordböcker.

8 januari, 2019 at 03:16 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Ja, huset är väl minst 300 år gammalt. Så namnet dagligstuga kan ju leva kvar?

8 januari, 2019 at 03:54 •
 Arne 
Deltagare

Mohikanen, du får välja vilken bok du vill och behöver inte vårt ”godkännande” ens inom citationstecken:-) Men en tjock bok löper större risk att inte bli läst, eller bara delvis läst.

Huset spelar stor roll i berättelsen, gammalt, dåligt underhållet och med konstiga ljud. Varför tror ni att Vera är så ovillig att reparera och underhålla? Är hon bara lat, eller snål? Vill hon att huset ska gå under med henne? Jag tror att en orsak är att hon inte vill ha hantverkare omkring sig. Hon säger ”Huset är mitt och ändock inte mitt, den som kommer efter mig kallar det också sitt.” Bra formulerat, men knappast ett godtagbart skäl att låta det förfalla…

8 januari, 2019 at 04:15 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Det är väl inte Vera som UTTALAR den där ramsan. Den står väl någonstans på en gavel med bleknad text? :-)

8 januari, 2019 at 04:27 •
 husse 
Deltagare

Vera vill nog att huset ska stå kvar som det har stått.Hon har växt upp där och det är det hem hon känner till. Jag tycker inte att det är så konstigt. Ja, Mohikanen, ”ramsan” står på huset, men jag tror att hon någpn gång i slutet av boken uttalar den. I varje fall har hon gjort den till sin maxim.

9 januari, 2019 at 03:30 •
 Arne 
Deltagare

Jag gillar att boken har lite av allt, så att säga. Mörka skildringar av livsöden orsakade av kriget, feelgoodkänsla i skildringen av Veras och Annes allt djupare vänskap och öppnande till omgivningen, ironi och humor i skildringen av grönavågare som lämnar storstaden för det friska livet på landet och som ska lära bönder hur de egentligen ska odla frukt… Plus att karaktärerna inte är några stereotyper som delas in i onda och goda, som i så många romaner. De är som vi alla och som de människor vi möter, kantiga och lyckas inte alltid säga vad vi menar. Vi har motstridiga känslor och kan inte alltid kryssa rätt i livet ändå lyckas vi ändå möta varandra av och till. Språket är träffsäkert och dialogen bitsk och kantig, exakt snarare än elegant.

9 januari, 2019 at 08:01 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

För mig får gärna ett språk vara elegant. Estetiskt tiltalande. Men jag är ju romantiker… :-)
Men det beror på vilken bok det gäller. Du har nog rätt, Arne, i att språket i denna roman passar på ngt sätt.:-)

10 januari, 2019 at 04:48 •
 husse 
Deltagare

Jag tycker att språket är utmärkt. Vad gäller personskildringen är väl ”gröanvågarna” något av en schablon? Men det är roligt skildrat.

10 januari, 2019 at 05:16 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Arne: det var visst DIALOGEN som du menade i samband med ”inte elegant”. Jag läste fel. :-)
Huset och dess innehåll har en märklig innebörd för personerna. Tag Ida E som går upp och hänger sig (i sin folkdräkt! ehum)i en bjälke när Hildegard flyttar det 200-åriga gamla skåpet… Hon har väl genomgått en process som når sin kulmen när Hildegard ”tagit över” huset…
Vera i sin tur är också skrockfull. Hon lyssnar till husets ljud, har sömnproblem (det kan man givetvis ha ändå, av många olika orsaker), drar sig för renoveringar…för då kan ”något hända”. Precis som om det bor ngn ande i huset som ser allt och dömer invånarna om de ruckar på ngt…

11 januari, 2019 at 10:54 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Goddagens! Jaha, gott folk, ni får ställa in er på Döden i Venedig av Thomas Mann. Jag vill inte belasta Er med den tjocka Bergtagen på sommaren. Även om vi är läsvana. Däremot kommer jag nog att ta hem ett ex:r själv och se hur den romanen är. Jag är nyfiken… :-)
Således DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann med diskussionsstart den 28/2 2019. Boken blev ju mkt känd i o med FILMEN. ”Världens vackraste pojke” o s v. :-)
Hur gör vi sedan…?? Just nu är vi bara tre…trots alla dessa medlemmar!! Bedrövligt.
Vill ni ha en paus…t ex till april, maj…och se om ”några” dyker upp och önskar vara aktiva.
Vänligen Mohikanen.

11 januari, 2019 at 11:02 •
 husse 
Deltagare

Jag läser gärna Döden i Venedig” om jag bara får tag på den. Jag kanske måste köpa den via Bokbörsen.
Om vi gör ett uppehåll är väl inte chansen så stor, att vi får nya aktiva medlemmar. Antingen fortsätter vi tre och hoppas att fler ska ansluta sig eller lägger vi ner.Enligt vad jag kan se här på Forum har vi 56 medlemmar. Varför hör de inte av sig? Om de är missnöjda med våra bokval har de ju möjlighet att göra egna val. Eller har de bara blivit medlemmar och glömt bort det?

11 januari, 2019 at 03:29 •
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 61 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.