Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 1 dag, 3 timmar sedan | 67 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth .M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Körsbärslandet av Dörte Hansen

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 69 totalt)
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Märkligt att de inte har en så välkänd roman på Ert bibliotek! Nobelpristagare och allt. :-(
Ja, jag vill inte avsluta bokcirkeln. Tycker inte att vi ska be om ursäkt för våra bokval. ”Folk” har hundratals cirklar att välja bland och ingen har tvingat ngn att ansluta till just vår.
Kvittar ju hur man väljer så kan man inte göra alla nöjda. Det finns alltid ngt annat att läsa och man kan inte läsa allt. Man hinner inte. Vi får koncentrera oss på de val vi gör och inte sukta efter den och den och den…för de tar aldrig slut…All världens böcker! :-)

12 januari, 2019 at 09:42 •
 husse 
Deltagare

Jag tycker också att det är märkligt. Det är inte första gången jag blir förvånad över titlar, som borde finnas men inte finns. Boken finns att köpa på Bokbörsen för 70 kronor. Det är en bok, som jag gärna har i hyllan.
Jag menar inte att vi ska lägga ner. Men om vi gör ett uppehåll, som du föreslår, får vi knappast några nya aktiva medlemmar. Frågan är väl om det finns någpt sätt att aktivera de medlemmar, som vi redan har.

12 januari, 2019 at 03:48 •
 Arne 
Deltagare

Har ni inte mer att säga om denna intressanta bok? En scen som jag fastnade för var när Leon(?) fick huvudlöss och smittade ner sin lekkamrat. När Anne med hjärtat i halsgropen berättade det ryckte bara mamman på axlarna och tog fram luskammen (elLEr vad hon nu gjorde). En annan och mindre skicklig författare hade gjort världens drama av det, med ovänskap och beskyllningar. Sånt gillar jag, att bli överraskad när jag läser. Det mesta är så himla förutsägbart.

12 januari, 2019 at 05:35 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Arne: hörru, jag skrev ju senast i går om vår aktuella bok. :-)
”Alla” som har haft barn på dagis/förskola/i skolan vet hur det kan bli med löss… :-)

12 januari, 2019 at 05:51 •
 Arne 
Deltagare

Nej, inlägget om löss i förskolan kan inte jag hitta? Konstigt…

12 januari, 2019 at 07:45 •
 InaJ 
Deltagare

Hej! Jag ploppade egentligen in för att betygsätta Östergren-boken vilket jag glömt men ser att ni diskuterar var alla medlemmar är. För min del så skrev jag i min inledning till Östergren att jag skulle vila ifrån bokcirklandet ett tag av olika skäl. Möjligen uppfattade ni det som att det bara gällde boken innan som jag inte var med på. Jag gissar att många vill vara med på vissa böcker men inte på alla. Ett exempel är Gunilla (tror jag det var) som valde boken med sjukhustema och som skrev att hon hade svårt att ta sig till biblioteket och därför bara kunde vara med på böcker som finns digitalt.
Ha det så bra, jag dyker säkert upp längre fram om det går bra. //Ina

12 januari, 2019 at 11:01 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Arne: nu blev det tokigt. Jag hade en replik till ditt inlägg om huruvida vi inte hade ngt mer att säga om boken. Då hade jag nyligen skrivit om både Ida E och Vera…
Lössen nämnde du lördag. :-)

13 januari, 2019 at 12:20 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

TACK, Inaj, för din medverkan hos oss! Har varit ett nöje. Hoppas att du kommer tillbaka! :-)

13 januari, 2019 at 04:09 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Jag ska skriva mer om boken. Kanske senare i kväll eller i morgon. Tänker på relationen Marlene-Anne.

13 januari, 2019 at 06:03 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Anne har det inte lätt med relationen till sin mamma. Mamman har svårt att acceptera att Anne har skaffat sig möbelsnickarutbildning. Men hon (modern) har ju många ggr tydligt visat att hon favoriserar Thomas, Annes bror. Båda barnen var duktiga musiker, men Annes självkänsla fick sig en törn när brodern ”gick förbi” henne i begåvning redan i unga år.
Anne och modern har svårt t o m att tala i telefon. Ibland får Anne slänga på luren.
Deras relation sätts på prov när de gör en resa i Ostpreussen. Marlene försöker ”resa ikapp” i tiden… och när hon var liten och flydde med sin mor Hildegard…

14 januari, 2019 at 05:44 •
 husse 
Deltagare

Var Marlene med Hildegard på flykten? När Hildegard kom till Idas hus i Olland hade hon så vitt jag förstår bara Veta med sig. Hennes lillebror hade ju dött på vägen och fått lämnas. Marlene föddes väl senare, efter att Hildegard gift om sig och flyttat. Vera och Marlene bör vara halvsystrar.

15 januari, 2019 at 04:09 •
 husse 
Deltagare

Vi har talat om den roliga skildringen av ”gröna vågare”. Jag kan inte låta bli att påpeka, att det idag finns en annan typ av ”gröna vågare”, som kommer från den europeiska kontinenten. Dem hittar man i de små inlandskommunerna i norra Sverige. De kan tillsammans med flyktingarna vara en räddning för dessa småkommuner, som annars är på väg att tyna bort. Det handlar om människor, som längtar efter att ha tillgång till levande natur. De kommer från områden, där det är långt till någonfri natur.

15 januari, 2019 at 04:14 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Nej, sorry, jag skrev fel. Det var ju Vera som var med under flykten. Marlene föddes senare. Men det är Marlene som vill göra resan och Anne följer med.

15 januari, 2019 at 04:15 •
 husse 
Deltagare

Jag har just hämtat ut ”Norrlands svårmod”, nästa cirkelbok på biblioteket. Den är ganska tjock, 446 sidor. Bara en upplysning!

15 januari, 2019 at 04:16 •
 husse 
Deltagare

Jag har för mig, att Anne reste dit med sin son. Vid ett senare tillfälle kom även Marlene dit. Jag måste gå tillbaka och kolla.

15 januari, 2019 at 04:23 •
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 69 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.