Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 10 timmar, 49 minuter sedan | 66 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth .M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Körsbärslandet av Dörte Hansen

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 69 totalt)
 husse 
Deltagare

Jag har kollat i boken. Anne reste till sin moster tilsammans med sin son efter att mannen hittat en ny kvinna. Hon ”flydde” från den ”fina” förorten, inte minst från Marlene. De hade ett dålogt förhållande. Mrlene dök upp i samband med Karls begravning.

16 januari, 2019 at 03:10 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

”Dit”? Skriver vi om två olika skeenden??
Jag syftade på resan till Ostpreussen. Då är det Malene som åker med sin dotter Anne.
Att Anne och Leon söker upp Vera har väl ingen nekat till? :-)
Ja, jag nämnde ju redan häromdagen att Marlene och Anne har ett ”inte så bra” förhållande.

16 januari, 2019 at 04:42 •
 husse 
Deltagare

Ja, vi skriver nog om olika saker. Resan till Ostpreussen hade jag gkömt.Jag måste tydligen repetera.

16 januari, 2019 at 05:26 •
 Arne 
Deltagare

Känns som att resan till Ostpreussen förde Marlene och Anne lite närmare varann. Marlene är lite lik som mor till sättet medan Anne och Vera passar bättre ihop. Anne flyr lika mycket från sin mor som från sitt äktenskap när hon flyttar in hos Vera.

Musiker och finsnickare känns som en ovanlig kombination, en musiker måste ju vara rädd om känsligheten i sina händer.

16 januari, 2019 at 09:21 •
 husse 
Deltagare

Jovisst Mohikanen, du hade rätt. Nu har jag repeterat. Marlene och Anne reste verkligen till Ostpreussen. Jag hade inte lagt den resan på minnet, antagligen därför att jag har svårt att förstå den. De hade ju ingen anknytning till Ostpreussen, annat än genom Vera och Ida. De framgår också av skildringen att de står främmande inför det de ser. Vad tyder på att de kommer varandra närmare? Du kan ha rätt men jag ser det inte.
Musiker och finsnickare är en ovanlig kombination men på ett sätt känns den ganska naturlig. Båda yrkena kräver en viss känslighet, en konstnärlig läggning vill jag påstå.

17 januari, 2019 at 02:59 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Husse: nja, så här är det väl? Marlene har anknytning genom sin mor Hildegard. Hon har kopierat moderns anteckningar och vill ”uppleva” miljön där det oerhörda skedde. Vera var med som liten flicka, men henne rubbar man inte på. Hon vill bara vara hemma. En slags märklig trygghetsnarkoman.
Det var Arne som skrev att resan förde Marlene och Anne litet närmare varandra. Kanske…med betoning på litet. :-)

17 januari, 2019 at 04:03 •
 Arne 
Deltagare

Bara det faktum att de åkte tillsammans var ett fall framåt i relationen mor-dotter.
Jag tycker att det är helt naturligt att de vill besöka en plats som spelat så stor roll i familjens historia. Att det väl på plats känns främmande är inte heller konstigt, annat land och annan kultur. Förstår också att Vera inte ville åka, hennes minnen av den fruktansvärda flykten överskuggar eventuella barndomsminnen av det första hemmet.

17 januari, 2019 at 09:39 •
 husse 
Deltagare

Ja, att Vera intevill resa till Ostpreussen förstår även jag. Samtidigt är det kanske hon som skulle behöva resa dit. Hon har ju lämnat sitt döda barn där.
Att Marlene och Anne reseer tillsammans är kanske ett framsteg men samtidigt framgår det inte hur de kom fram till att gBeöra det.
Som jag uppfattar boken har de ingen närmare känslomässig anknytning.När de skiljs åt får Anne ett smycke, ett bärnstenshjärta av Marlene. Citat: ”Hon tryckte något kallt i handen på Anne och drog igen ytterdörren mitt för näsan på henne och Vera”.
Frostbevattningen, ”stelningen”, som det talas om på ett par ställen i boken, där bönderna besprutade knopparna med små vattendroppar, som fick frysa till is som bildade ett frostskydd ser jag som en metafor för både Veras och Marlenes frusna känslor.

18 januari, 2019 at 04:08 •
 husse 
Deltagare

Mohikanen: att Vera är en ”trygghetsnarkoman” tycker jag inte är så konstigt med tanke på hennes barndomsupplevelser.Det är kanske därför hon väljer att leva ensam.
När hon kommer hem efter avslutade studier blir hon besvikenn över, att grannpojken Heinrich har gift sig med en annan kvinna. Jag fick intrycket att hon hade trott att hon och Heinrich skulle bli ett par.

18 januari, 2019 at 04:13 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Jo. Men det är ju inte bara resan till Ostpreussen. Vera vill inte göra några resor ö h t. Många ensamstående vill ju ändå ut och se sig om… Nu har jag glömt var Vera fick sin utbildning…? Var det nära hemmet…? Och var bodde hon under studietiden…?

18 januari, 2019 at 04:34 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Nej, Husse, Vera har inte lämnat sitt barn i Ostpreussen. Det gjorde Hildegard…när hon flydde. Veras lillebror.

18 januari, 2019 at 04:39 •
 husse 
Deltagare

Jo, jag vet.Det gick litet för fort. Det var Veras lillebror som dog, men hon var ju med och var väl tillräckligt gammal för att minnas det.
Hennes barndomsupplevelser har gjort henne otrygg. Det tycker jag inte är så konstigt:
Utbildningen var i Hamburg, så det var inte så långt hemifrån. När hon kom tillbaka och var färdigutbildad tandläkare stod det ”en barnvagn ute i solen hos Lührs”. Heinrich hade fått en son, som också hette Heinrich. I boken står det: ”Hinni gjorde det emda rätta, han hade gift till sig både mark och pengar och en kvinna som var foglig som en tam fägel: Elisabeth Buhrfeindt, av gammal marsklandsadel, slank, lung och blond….Men vad trodde du,Vera Eckhoff?Att en annan skulle vänta på dig?”

18 januari, 2019 at 05:51 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Ja, hon var nog besviken att de inte blev ett par. Samtidigt är väl det mkt begärt att grannpojken ska vänta på just henne…i hur många år? Tandläkarutbildning? 5 år (minst) Hur många karlar hade klarat det (att vänta)? Många karlar har MYCKET bråttom…Haha…

18 januari, 2019 at 06:26 •
 Arne 
Deltagare

Jaså minsann, det brukar heta att karlar inte har särskilt bråttom att gifta sig, det är andra saker de vill ha av kvinnan… Och Vera får skylla sig själv som inte höll honom varm, det är ju inte långt till Hamburg. Jag fick intrycket att hon närmast var lättad över att slippa äktenskapet, med vad det innebär av plikt och ansvar. Hon och Hinni var väldigt olika som personer, han närmast pedant och hon mer av låt-gå. Han retar sig på hur hon struntar i hur det ser ut på gården och hon skrattar åt hans noggrannhet.
Män hade hon senare också men undvek att binda sig.

20 januari, 2019 at 08:47 •
 husse 
Deltagare

Nej, jag tror inte heller att de hade passat så bra ihop. Men hon kan nog ändå ha trott att de skulle bli ett par och därför känt sig besviken över att han inte väntade på henne.

21 januari, 2019 at 03:31 •
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 69 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.