Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 1 timme, 2 minuter sedan | 64 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Körsbärslandet av Dörte Hansen

Visar 9 inlägg - 61 till 69 (av 69 totalt)
 Arne 
Deltagare

Nu är det snart ny bok så jag roade mig med att läsa några omdömen om boken i Expressen och GT och gapskrattade över hur nervösa storstadsrecensenterna blev över driften med de ekologiska grönavågarna och hur träffade de kände sig. Formuleringar som att den delen av romanen ”stöter bort” och ”det hade blivit en större roman utan driften med Hamburghipstrarna” och att ”jag får kanske ompröva mitt livsval” visar precis hur känsligt det är. Vissa saker får man inte skämta om…

Men Burghard och hans fru försöker verkligen, i synnerhet hon som kämpar mot skadedjur, väderlek och växtsjukdomar men till slut måste kasta in handduken. Och här formulerar författaren en av de bästa och sannaste meningar jag någonsin läst och bara den är värd hela boken: ”Sommaren på landet var som ett krig. Naturen gick till attack och hon var inte nådig. Det går inte att förhandla med henne.”

Precis så är det, det visar inte minst den sommar som gått! Naturen är inte gullig och god, det är ett krig där bara den starkaste överlever.

21 januari, 2019 at 05:39 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Tack, Arne, för intressanta synpunkter. ”Gullig och god”? Nja… men jag tycker att naturen (bitvis) kan vara mkt vacker… Fantastisk! Men att vara bonde eller odlare…det kan ju vara vanskligt. Inte minst tänker jag på förra sommaren… Torka. Svårt och dyrt att få foder till djuren.:-(
Huruvida Vera och Heinrich passar ihop eller ej är väl upp till dem? Tycker att par får ”skapa sig själva” , hehe… Den ene pedant, den andra slarvmaja. Men betänk hur det skulle vara med två pedanter?! Vem är mest noga? Vem städar mest och bäst? Vem har mest ordning på sina papper o s v. En ständig manisk tävling som tär på livet. Huuh!
Men frågan är om de ”haft ihop det” innan Vera åkte till Hamburg? Då skulle H kanske ha ”fått smak på” Vera och -möjligen – kunnat vänta. Eller åkt in till Hamburg ngn gång? Men VAR skulle de ha träffats då? Antar att Vera var inackorderad någonstans? Då var det nog hårda bud i Texas och ngn hyrestant som vaktade henne som en hök. Inga herrbesök! :-)

22 januari, 2019 at 04:08 •
 husse 
Deltagare

Jag tror, att det är svårt att vara lantbrukare och naturromantiker samtidigt. En bonde måste ju kämpa mot naturen, försöka tämja den, oavsett om han odlar spannmål eller har mjölk eller köttproduktion. Jag tycker personligen om att vistas i naturen men tror inte att jag skulle ha gjort succé som bonde. En bonde av idg måste vara praktiskt lagd och gilla teknik.

22 januari, 2019 at 06:05 •
 husse 
Deltagare

Naturligtvis måste Vera och Heinrich bestämma själva om de ska vara ett par eller inte. Jag har svårt att tro, att det skulle fungera mellan dem. Sådant kan man ju aldrig veta, särskilt inte när det gäller fiktiva personer.

22 januari, 2019 at 06:08 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Jaha, kära bokvänner! Fler synpunkter? Redo för betyg? :-)

29 januari, 2019 at 11:06 •
 husse 
Deltagare

Jag tycker, att det är en bra och engagerande bok. Driften med de gröna vågarna och hipsters i Hamburg är rolig men kanske litet överdriven.
Det är intressant med den historiska bakgrunden, flykten från Ostpreussen och hr den har påverkat Vera och hennes känsloliv eller brist på sådant.
Betygsmässigt hamnar jag mitt emellan fyra och fem, 4,5 får det bli.

29 januari, 2019 at 03:00 •
 Arne 
Deltagare

För mig är betyget givet, en femma! Som jag skrev, en bok som har mycket av allt, som överraskar och engagerar. Dessutom får man lära sig lite om Olland, ett område som var helt okänt för mig. Driften med hipsters och grönavågare är bara kronan på verket. Kanske fjolårets bästa bok?

29 januari, 2019 at 04:20 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Fjolårets bästa bok?? I jämförelse med vilka?? Ngn slags lista??
Vi har inte tagit upp vissa känsliga perspektiv…och lika bra det, kanske. T ex Veras barmhärtighetsmord på Karl (med hans tillstånd). Och hur Hildegard blev liksom känslomässigt ”stelnad” hon också. Bra skildring av återresan till Ostpreussen.
Skönt med humor… Daghem och grönavågenfenomen… Hade önskat mer av Vera och hennes relationer till män. Haha…
Nja, fyra får det bli.

29 januari, 2019 at 06:52 •
 Arne 
Deltagare

Men fjolårets bästa bok menar jag av de jag läst, inget annat! Slarvigt av mig att inte vara tydligare.

Men faktum är att Körsbärslandet var Tysklands mest sålda bok 2016, det säger en del…

30 januari, 2019 at 09:42 •
Visar 9 inlägg - 61 till 69 (av 69 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.