Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 3 timmar, 35 minuter sedan | 66 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth .M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Martin Bircks ungdom

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 65 totalt)
 Arne 
Deltagare

Ja man undrar hur Martin skulle göra om kärestan blev gravid. Skulle han ta sitt ansvar och gifta sig eller skulle han försöka köpa sig fri som Arvid i Den allvarsamma leken? Eller skulle han bara dra och lämna henne åt vargarna? Knappast det sistnämnda.

Som sagt kunde de ju bo hos fadern, han betalar ju tjänstefolket och när han dör ärver Martin hälften. Huset är stort för alla tre och när hustrun får barn kan de dra in på tjänstefolk då hon ändå är hemma.
Jag tror inte att klasstänkandet är något annan än kanske ett svepskäl hos honom. Men kanske får vi en ledtråd av samtalet mellan Henrik och Martin. Henrik ska gifta sig med Sigrid Tesch men han verkar inte direkt euforisk över det. Snarare melankolisk och nästan lite rädd. Han berättar om sina tidigare förhållanden och att han alltid tagit för givet att någon ska tröttna, ”måtte hon bli den första som tröttnar och inte jag”. Sen berättar hon om en gammal gumma som han mött och hon liknar Sigrid som han tror att hon kommer att se ut som gammal, ”vissnad, undanskjuten, lite löjlig”. Om han sagt det så hans tillkommande hört det hade hon nog slagit upp förlovningen fortare än kvickt… Kanske den attityden har gjort intryck på Martin och han är rädd att kärleken och spänningen dör när den blir legaliserad så att säga?

9 juli, 2019 at 08:11 •
 Arne 
Deltagare

Mohikan, vad har du att säga om manssynen då? För som du säger, kvinnosynen kommer alltid upp.

9 juli, 2019 at 08:13 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Ja, Arne, hur svara? Jag tycker bara att frågan ”Hurdan kvinnosyn har x och X?” dyker upp titt som tätt. Det tas för givet att frågan är berättigad och att kvinnor ofta har negativa erfarenheter. Och vem vet, en del kvinnor HAR ju det. Men den andra frågan skulle bli mer omdiskuterad. Om män har dåliga erfarenheter…”får” man säga det?
Därför blir jag ibland uttröttad på frasen ”Hurdan är kvinnosynen?” och längtar efter motfrasen ”Hurdan är manssynen?”
Rättvist, tack! :-)
Ditt förslag på praktisk lösning låter ju bra…kanske. Man får då anta att personkemin fungerar mellan generationerna och mellan svärfar och svärdotter. Och om de har olika dygnsrytm? Bor fadern i ett hus och inte i en lägenhet, ”våning”? Om det är en våning undrar jag hur alla får plats…sovrum, barnkammare etc?

10 juli, 2019 at 02:46 •
 husse 
Deltagare

Kvinnorna på den här tiden var ju underordnade männen. De saknade rösträtt och enbart änkor kunde driva företag. Andra kvinnor saknade ekonomisk rörelsefrihet. De hade mannen som förmyndare. Därför är frågan om kvinnosyn berättigad.
När det gäller Arnes förslag, att de skulle bo hos fadern har jag ett par funderingar.. Arne skriver, att de skulle ärva fadern, när han dör. Det är inte så säkert, att fadern hade någon förmögenhet att tala om. Ämbetsmännen på den tiden hade nog inte så hög lön.Det är inte säkert att han skulle ha råd att betala tjänstefolket. Vi vet inte hur han skulle ställa sig. Förmodligen skulle många i omgivnmingen förfasa sig över ett sådant arrangemang. Skulle fadern orka sätta sig över sådana fördomar?

10 juli, 2019 at 04:00 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Men Söderberg skriver ju på ngt ställe att det är kvinnorna som får ta konsekvenserna av intima relationer med män. De är de som riskerar graviditeter. Och det är de som får betala priset – barnlöshet – om de inte har råd att skaffa barn. Eller hittar män som kan försörja dem.
Så nog har författaren den insikten.
Svårt också med ”den äktenskapliga fällan”. Männen måste väl betala underhåll vid skilsmässor? Har förut läst om Söderberg; visst var han skild?

10 juli, 2019 at 06:01 •
 husse 
Deltagare

Söderbergs fru var svårt sjuk, både fysiskt och psykiskt.Han skaffade en egen lägenhet för att kunna skriva.Frun vsr rydligen högljudf.
Efter lång kamp fick han till slut skilsmässa.

11 juli, 2019 at 10:46 •
 husse 
Deltagare

När det gäller frågan om ”kvinnosyn” är det helt klart, att hela samhället på Söderbergs tid hade en dålig, nedvärderande kvinnosyn.Kvinnorna ansågs underlägsna männen, både fysiskt och intellektuellt.Därför var mannen den gifta kvinnan förmyndare. En ogift kvinnahade antingen fadern eller någon äldre manlig släkting som förmyndare. Bara änkor var betrodda med att kunna sköta sin ekonomi och exempelvis driva företag.
Bara på ett område ansåhgs kvinnan överlägsen mannen. Det gällde omvårdnaden av barn, gamla och sjuka.
I jämförelse med detta får nog Hjalmatr Söderberg anses relativt progressiv.

16 juli, 2019 at 04:10 •
 Arne 
Deltagare

Söderberg var väldigt progressiv i sin kvinnosyn, för progressiv för sin tid. Kvinnan ansågs inte bara underlägsen män, utan passiv och svag med moderskap som meningen med livet, någon som skulle dyrkas eller fördömas beroende på livsstil. Men Söderbergs kvinnor är självständiga och manipulativa, med ett aktivt sexliv. Lydia är otrogen och överger man och barn – efter att ha gift sig rikt! Arvids fru manövrerar in honom i äktenskapet med en kombination av tårar, löften och antydan om graviditet. Helga Gregorius är samma typ som Lydia, gifter sig till ställning och välstånd men ser efter andra män. Martin anser att hans kvinna kräver ekonomisk standard för att gifta sig, även om jag tror att han har fel.

16 juli, 2019 at 05:50 •
 husse 
Deltagare

Något, som bör uppmärksammas när man läser och diskuterar denna bok eller andra verk av Hjalmar Söderberg är stilen. Den är skenbart enkel men samtidigt innehållsrik. Jag var inne på detta i ett tidgare inlägg, när Söderberg istället för att helt enkelt skriva, att Martin Bircks mor var död skriver han ”Han hade sirgflor på hatten, ty hans mor var död”.

17 juli, 2019 at 03:46 •
 Arne 
Deltagare

Bra analys om stilen, skenbart enkel men innehållsrik. Håller med, han har att sätt att skildra händelseförlopp utan att skriva läsaren på näsan. Han sparar detaljerna till miljöbeskrivningarna, vilket var viktigt då läsarna inte var så beresta på den tiden utan behövde en bild om hur det såg ut i t ex Stockholm.

17 juli, 2019 at 05:58 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Ursäkta en moralistisk indian, men… Med tanke på alla dessa ”nattfjärilar” och de unga (och även äldre)mäns frekventa besök och samvaro med dessa prostituerade…Borde inte de veneriska sjukdomarna härja? Detta ämne undviker Söderberg. Så då är det inte en roman i realistisk (brutalt avslöjande)stil? Vidare undrar jag försynt: fanns det kondomer på den tiden? :-)

18 juli, 2019 at 05:41 •
 Arne 
Deltagare

Du har rätt, könssjukdomarna var ett gissel på den tiden. Det fanns ju inga bra mediciner och kunskaperna var bristfälliga även hos läkare. Antingen fick det läka ur av sig självt eller så fick patienten mer eller mindre verkningslösa kurer som ibland kunde vara farligare än sjukdomen i sig. Många dog i förtid, inte minst bland de mer bemedlade samhällsklasserna då det var allmänt accepterat att gå till glädjeflickor. Bland konstnärer var väl syfilis en av de vanligaste dödsorsakerna? En känd syfilispatient var Karen Blixen som smittats av sin man, kanske, forskningen är inte säker på att det verkligen var syfilis hon led av. Men hon behandlades med kvicksilver, en verkningslös och livsfarlig metod som gjorde henne sämre och gav livslånga men.

Mycket riktigt undviker Söderberg det ämnet, kanske var det för känsligt eller så var det för att han själv och kollegor var i riskzonen att bli smittade, om man säger så…

Det fanns kondomer av djurtarmar, men hur utbredd användningen var och om de höll för påfrestningarna låter jag vara osagt. Det var nog inget som minskade könssjukdomarnas utbredning i alla fall.

18 juli, 2019 at 08:56 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Tänkte ett tag att Söderberg med sin speciella stil inte tar upp konflikter. Men det gör han ju! Och inte bara religion. Han beskriver glappet mellan son och mor i scenen där modern kommer in med en lykta och vill ”prata”. Det känns som en avgrund av skilda attityder och de kan inte ha en nära relation – som i barndomen. Han ”käftar” inte eller mister behärskningen…men tystnad kan också tala.

19 juli, 2019 at 03:20 •
 husse 
Deltagare

Ja, den scenen är viktig. Det tragiska är att han inser, att han inte kan förklara sina åsikter för modern.Han inser, att hon vill veta hur han tänker och känner men ser ingen möjlighet att svara på hennes önskan.
Vad gäller frågan om könssjukdomar tror jag, att de prostituerade var tvungan att låta undersöka sig med jämna mellanrum. Man var medvetenb om riskerna. Kondomer lär ha funnits redan på 1700-talet men de användes huvudsakligen av de högre klasserna. Det var nog inte så lätt att få tag på dem, misstänker jag.
Ibsens Gengangere handlar om syfilis har jag för mig. Sonen är dödligt sjuk och han har ärvt sjukdomen av fadern.

19 juli, 2019 at 04:38 •
 Arne 
Deltagare

Det är en tragisk scen. Martin borde sagt något överslätande eller lugnande, inte bara suttit tyst. Det hade inte kostat honom något att lugna modern lite.

Off topic, det är fortfarande bara vi tre som skriver. Var är alla nya medlemmar, och de gamla som skrev lite förr? Min bok var ju ganska tunn och lättläst, det borde underlätta.

20 juli, 2019 at 02:34 •
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 65 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.