Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 3 timmar, 55 minuter sedan | 66 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth .M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Martin Bircks ungdom

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 65 totalt)
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Neej! Skrev nyss ett inlägg som gick upp i rök! Återkommer. :-(

21 juli, 2019 at 04:30 •
 husse 
Deltagare

Scenen med modern skulle kunna vara självbiografisk. Hjalmar Söderbergs mor var troende.I någon av de två biografier om honom, som jag har läst citeras ett brev, där han ber modern att inte i sina brev skriva, att han skulle förtrösta på Gud eller något liknande eftersom det gjorde honom nedstämd. Jag har inte hitta brevet och kan inte återge den exakta formuleringen.

22 juli, 2019 at 04:05 •
 husse 
Deltagare

Nu har jag hittat brevet jag syftade på. I ”Lusten och Ensamheten. En biografi över Hjalmar Söderberg” citerar Jesper Högström ur ett brev från Söderberg till modern: ”Kära mamma, skriv inte sådant där som `håll dig till din herre så tycker han om dg´. Det verkar så nedstämmande”. Jag undrar hur den formuleringen verkade på modern. Kontakten mellan Hjalmar och modern försvårades också genom att modern på äldre dagar fick gabska dålig hörsel.

23 juli, 2019 at 03:51 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Ja, att modern hörde dåligt kunde ju inte sonen hjälpa. Ibland är det svårt att avgöra vad en människa hör och inte. Min morfar var nästan döv så man fick gapa i ett… :-)
Min pappa hörde dåligt, men ville inte erkänna det. Det var påfrestande…Han ”hann” aldrig få ngn hörapparat. Har även träffat yngre som hör dåligt och då ser man hur de läser på läpparna.
Det är möjligt att Martin ”borde” ha sagt si och så. Jag ger ändå en eloge till författaren för att han återger verkligheten. Inte ngn idyll. Spänningar under ytan. En svår situation för båda. Han skriver som det är. Så är det ju ofta i familjer. Alla har sitt och ofta har man olika inställning till saker o ting. Om alla tycker exakt lika så misstänker jag att det finns ett osynligt förtryck. Ngn ”norm” om vad man förväntas tycka. Kanske auktoritära föräldrar? Det är ju knappast bättre.
Just i detta fall kan man väl tänka att Martin gått in i sin författarroll. Han har tänkt så mkt, filosoferat…tycker han…så vad ska modern ö h t begripa? Tror också att han har svårt att hyckla. Det är möjligt att han skulle kunna prata bort det hela, men IRL är icke lätt.

23 juli, 2019 at 04:44 •
 husse 
Deltagare

Nej, ingen rår för att någon hör dåligt.Men det är klart, att dålig hörsel försvårar kommunikationen. I både romanen och i verkligheten har mor och son svårt att förstå varandra. De har inget gemensamt språk och inga gemensamma referenser. Det är väl därför Martin Birck inte svarar modern. Han inser, att hon inte skulle förså hans tankar.I båda fallen, i romanen och i verkligheten, är nog modern orolig för sonens salighet. Hon är rädd för, att han ska hamna i helvetet eftersom han är en hädare enligt hennes sätt att se.
Söderbergs formulering i brevet, som jag citerade känns onödigt. Han måste ha gjort modern ledsen. Hon menade ju bara väl.

24 juli, 2019 at 03:35 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Nu ställer jag den fräcka frågan:
tror ni att Söderbergs stil är lätt/svår att imitera…?

29 juli, 2019 at 05:29 •
 husse 
Deltagare

Det är en bra fråga, Mohikanen! Jag tror, att den ’r svår att imitera. Den är skenbart enkel men samtidigt laddad med innehåll.
Den skulle nog inte vara så svår att parodiera däremot. Det finns vissa återkommande drag.
”Klockan slog i Jakob” är en mening som ofta återkommer, till exempel.

30 juli, 2019 at 03:37 •
 husse 
Deltagare

Är det ingen mer som har synpunkter på Hjalmar Söderbers stil? Vad tycker Mohikanen som ställde frågan?
En annan sak. Jag slås av hur få tidsmarkörer det finns i Martin Birck jämfört med till exempel Den allvarsamma leken.där det finns nästan för många. Söderberg var ju redan från ungdomen intresserad av samhällsfrågor. Därför kunde man förvänta sig, att de politiska konflikterna skulle avspeglas i romanen, till exempel tullfrågan, den enda fråga där Hjalmar Söderberg och hans far hade samma åsikter enligt någon av biografierna.

2 augusti, 2019 at 03:59 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Husse! Jo då, jag ska försöka svara på frågan. Tog bara en del annat först. Uppdaterade nya listan och ville inte glömma bort Arnes fråga. :-)
Jag retar mig själv på när ”någon” ställer frågor, ligger i vassen och kollar hur ”folk” svarar…men svarar inte själv…Återkommer i frågan! :-)

2 augusti, 2019 at 06:17 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Som med alla författare måste ju ”den som imiterar” vara väldigt lyhörd. Måste ”känna in” den speciella stilen och hur livet gestaltade sig vid den aktuella tiden. Som du skriver, Husse, är stilen skenbart enkel. Det känns faktiskt som om Söderberg litet grann gömmer sig bakom stilen. Livet i IRL måste ha varit oerhört komplicerat för honom. Jag undrar hur hans hälsa var? Vad dog han av? Jo, jag vet: man kan nog kolla via nätet.
Tyvärr är han nog tacksam att parodiera.
Vilka författare som är svåra att efterhärma kan ju diskuteras. Var Söderberg hamnar på skalan vet icke jag. Vad tror ni? :-)

2 augusti, 2019 at 07:50 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

I första klass på gymnasiet fick vi elever i uppdrag att skriva en novell i Solzjenitsyns stil som han har i ”En dag i Ivan Denisovitjs liv”. Hur det gick? Tja, vår lärare läste upp en elevs uppsats högt inför klassen. Vems? Jag säger inget…eftersom självberöm luktar illa. :-):-)

3 augusti, 2019 at 02:55 •
 husse 
Deltagare

Ja, som jag skrev i mitt tidigare inlägg är hans stil nog lätt att parodiera, om man tar fasta på vissa återkommande drag, som till exmpel kyrkklockorna i Jakob. Men därmot tror jag att det är mycket svårt att åstadkomm en stil, som är lika enkel och samtidigt lika innehållsmättad som Söderbergs. Man kan imnitera ytan men inte djupet.
Jo, han hade problem med hälsan. De problemen var självförvållade. Han var svårt alkoholiserad. Under en period bodde han hemma hos Ernest Thiel. Familjen Thiel hade tidiga vanor. När de skulle lägga sig gav de Hjalmar en flask Whisky.När något av barnen måste gå på toaletten nattetid kunde de möta en berusad Söderberg, som inte hittade till sitt rum i det stora huset. De var rädda för honom.
På äldre dagar hade han problem med hjärtat. Han dog av en hjärnblödning. Man trodde, att han skulle överleva men hjjärtat sviktade. Hans dåvarande hustru Emilie, född Voss, berättade, att han ropade på läkaren och ville förklara vad han menat nmed sina böcker.
Hans sista ord var: ”Framsteg – framsteg -framsteg”.
Källa: Bure Holmbäck: Hjalmar Söderberg. Ett författarliv

3 augusti, 2019 at 03:48 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Oj då! Där ser man. Att han var alkoholist…Nå, tydligen inte den ende/a författare som var (är) det…
Att läsa om alkoholism i en bok, på papper, är ju en sak. Att leva med en missbrukare är ngt helt annat. Så som familjen Thiel fick erfara.
Mot missbruk hjälper inga författarframgångar. Bengt Anderberg (boende på Bornholm under senare delen av sitt liv)har berättat att han började dricka när han gjorde succé. Han tålde inte framgången. Intressant och tänkvärt…Undrar när Söderbergs missbruk började…?

4 augusti, 2019 at 02:08 •
 husse 
Deltagare

Jag tror, att Söderbergs alkoholmissbruk till stor del orskades av hans äktenskapsproblem. Hans fru var sjuk både fysiskt och psykiskt.Hon kunde tydligen vara mycket högljudd, när hon inte fick som hon ville. När de sedan fick barn hade han ingen möjlighet att få arbetsro hemma utan sökte sog ofta till krogen. Han hyrde en särkild lägenhet, där han kunde arbeta i fred för frun och barnen. Han fick stora ekonomiska problem dels på grund av att hans fru ofta behövde vård på olika institutioner och att barnen då måste inackorderas någonstans.
Dels kostade hans alkoholmissbruk en hel del. Hans gode vän bankdirektören Ernest Thiel, grundaren av Thielska galleriet lånade ut stora summor till Säderberg, som nog aldrig kunde betala igen.Man kan läsa mer om detta i Bure Holmbäcks biografi över Hjalmar Söderberg och i Jesper Högströms biografi som kom ut 2018.

4 augusti, 2019 at 03:45 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Jag vet inte om det är så enkelt som ett problematiskt äktenskap…? Han hade väl vanan att dricka sedan tidig ungdom el åtm sedan studentexamen?
Däremot kan jag tänka mig att hans önskan om skilsmässa (och genomförandet av den)spädde på hans missbruk ytterligare. Skuldkänslor, skam, vad andra tyckte o s v. Kan inte ha varit lätt på den tiden!
Finnes mer att säga om romanen? Betyg? :-)
Jag har mitt betyg klart, men avvaktar och ser om ngn vill skriva mer.

13 augusti, 2019 at 12:38 •
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 65 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.