Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 1 dag, 1 timme sedan | 67 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth .M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Martin Bircks ungdom

Visar 9 inlägg - 61 till 69 (av 69 totalt)
 husse 
Deltagare

Jag har funderat litet mera på detta med Hjalmar Söderbegrs stil.Mohikanen och Arne säger, att den verkar lugnande. Jag håller inte riktigt med. Den är lugn och klar, han undviker starka ord. Samtidigt menar jag, att det finmn ett engagemang och starka känslor bakom.
Det har funnits en tendens, att avfärda honom som en ”flanörförfattare”, utan starkare engagemang och utan någon uttalad moral.Det var väl så Fredrik Böök uppfattade honom. Men jag menar, att det inte stämmer. Flanördraget finns där men det finns också så mycket mera.
Intressant är, att Sven Stolpe, som ifråga om åsikter och värderingar stod låntg från Söderberg i sin bok om honom var mycket positiv till hans författarskap.

23 augusti, 2019 at 03:58 •
 husse 
Deltagare

I ”Lusten och ensamheten. En biografi över Hjalmar Söderberg” citerar Jesper Högström ur Sven Stolpes bok om Hjalmar S-öderberg: ”Den bild av Hjalmar Söderberg som en slapp cyniker, en kallsinnig vitsare, en ytlig kåsör och lättsinning skämtare, som faktiskt blivit den officiella, är upprörande orättvis”.

24 augusti, 2019 at 03:32 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Ja, det var ju ”kul” att Stolpe var positivt inställd. Han (Stolpe) försökte nog se objektivt ibland, trots allt. Han var ju katolik och konservativ. Har läst hans bok om svenska författare. Nu minns jag inte om Söderberg är med. Ska kolla upp. Har för mig att Stolpe störde sig på Heidenstams tre äktenskap. När han skulle återförenas med sin första hustru (Emilia??)så var åtm Heidenstam senil. Vem som bestämde att han skulle vila i samma grav som hustru nr 1 kommer jag ej ihåg. Heidenstams s k livskamrat på senare år var danskan Kate Bang (rätt namn?), men de var inte gifta och hon kunde ”avfärdas”. Trist.
När jag menar att Söderbergs stil hr en lugnande effekt…så menar jag ungefär som när ngn ”intektualliserar” en depression eller ett känslosamt trauma. Eller som ett lugnande piller. Man blir lugn av själva sättet han hanterar innehållet. Men jag känner glappet mellan stilen och det ibland plågsamma skeendet i verkligheten. Han (Söderberg) måtte ha kämpat med mkt. Hustrun och omgivningens tryck. Drickandet etc. Jag har stark medkänsla med honom. Men han var ju inget helgon… :-)

25 augusti, 2019 at 03:12 •
 husse 
Deltagare

Sven Stolpe utgav på förlaget Verdandi en skrift om Hjalmar Söderberg.Utginingsåret var 1934 enligt Libris. Stolpe var tydligen enligt Högström bekant med Hjalamr Söderbergs son, Mikael, som senare tog sitt liv.
Med tanke på Stolpes politska och religiösa åsikter blev jag förvånad över att han var så positiv till Söderbergs författarskap:
Vad gäller Heidenstam läste jag för en tid sedan en artikl (i Dagens Nyheter, tror jag) där det sägs att Heidenstam kastade ut henne.När man bedömer Heidenstam ska man vara medveten om,att han drabbades av demens i tidig ålder. Därför kan han inte sägas vara fullt ansvarig försina handlingar.

25 augusti, 2019 at 03:39 •
 Arne 
Deltagare

Det förvånar mig att litteraturvetare betraktat Söderberg som en ”ytlig kåsör och lättsinnig skämtare”, de har inte fattat mycket av det de läst. Har de låtit lura sig av hans tillbakahållna och ”lugnande ”stil? Jag uppfattar honom som väldigt engagerad och närmast radikal jämfört med sina samtida kollegor. Hans kvinnoporträtt kan uppfattas som cyniska men är egentligen väldigt moderna, klart före sin tid. Likaså att han ifrågasätter religionen och dess yrkesmässiga utövare, och visar på hur svårt det är att få till och leva i en lycklig relation.
Den lugnande stilen tycker jag är ett bra uttryck men det är inte detsamma som oengagerat eller ytligt. Det är ett tillbakahållet språk som inte hemfaller till yvigheter och dramatiska utspel men istället lämnar till läsaren att uppfatta den intensitet och de djupa funderingar som finns bakom orden.

25 augusti, 2019 at 10:32 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Ja, den stilige Heidenstam blev ju tyvärr dement. Det fanns ”folk” omkring honom som styrde och ställde. Han kunde nog inte värja sig mot deras påverkan. Trist. Hur kan man ens komma på tanken att sammanföra två sedan länge skilda personer…? Precis som om de andra fruarna inte räknades. Eller hans danska sällskap.
Står det inte någonstans i Bibeln om att om en man gifter om sig…så är det likväl hustru nr ett som är den ”riktiga” hustrun? Var det detta som släkten ivrade för…?
”Saknar ord”…
Återkommer till Stolpes bok. Jo, Söderberg är med (inkl bilder) . Inte nog med det. Siwertz är med. Nu får man akta sig noga och komma ihåg att det är Stolpes syn på författarskapen. Men Stolpe skriver bra och ibland mkt psykologiskt trovärdigt. Det gäller bara att inte ”föra över” hans syn på ens egna åsikter/analyser. Han är inte nådig mot Strindberg som privatperson och en del ”smädesböcker”. Tycker att han (Stolpe) kunnat dämpa sig litet och koncentrerat sig på Strindberg som författare. När vi senare i höst tar itu med Selambs kan jag återkomma till Stolpes syn på Siwertz.
Rätt ska vara rätt och vi får försöka börja på ruta ett. Men nu har jag fått Stolpes bok på hjärnan och kunde bara inte låta bli att läsa om allihop…Ekelund, Moberg, Hj Bergman, Ferlin o s v. Tycker att vi alla ska ha samma information. Häpp!

27 augusti, 2019 at 06:09 •
 husse 
Deltagare

Mohikanen! Den bok du talar om verkar intressant, men det är en annan bok, som Jesper Högström citerar. Den kom ut på Verdandi förlag och titeln är enbart Hjalmar Söderberg.
Vad är titeln på ”din bok”? Den skulle jag kunna tänka mig att läsa om den finns tillgänglig på biblioteket.

28 augusti, 2019 at 01:19 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Min bok heter 40 svenska författare. Utgiven 1980.
Den bok som du nämner verkar intressant. Ska kolla ngn gång…
Det ”värsta” med Stolpes bok är att man inte kan låta bli att vilja läsa om alla…:-) Allt från Den Heliga Birgitta till Bo Bergman…Martinson…Alla!!

28 augusti, 2019 at 06:55 •
 husse 
Deltagare

Tack för informationen! Boken finns inte i Skellefteå men kan köpas på Bokbörsen för 40 kronor. Då tillkommer portot. Jag kanske köper den. Vi får se.

29 augusti, 2019 at 01:46 •
Visar 9 inlägg - 61 till 69 (av 69 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.