Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 8 timmar, 21 minuter sedan | 68 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth .M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
 husse 
Deltagare

Denna bok läste jag första gången när den var nyutkommen. Jag fick den i julklapp av mina föräldrar. Jag har även de följande delarna i min bokhylla. Det har aldrig blivit av att läsa om denna eller de övriga delarna även om jag ibland har tänkt på det. Jag tyckte mycket bra om boken då och jag tycker att den står sig. Det är en skildring av en annan tid och ett annat samhälle. Idag skulle ingen acceptera sådana arbetsvillkor som de som skildras i boken.
Jag tror, att det var nytt att som Fogelström skildra stadslivet på 1800-talet. Vilhelm Moberg och Moa Martinson och många andra hade skildrat livet på landsbygden.
Det är intressant att följa Henning och hans liv. Det handlar både om arbetslivet men även kärlek och familjeliv.
Det jag saknar är en beskrivning av Hennings liv innan han kom till Stockholm. Det antyds någonstans att föräldrarna var döda men jag skulle velat veta litet mera.

30 september, 2019 at 02:43 •
 Arne 
Deltagare

Vi läste boken i skolan, det var populärt med proletärlittertur på det röda 70-talet. Då tyckte jag att den var seg och lång men idag uppskattar jag den på ett annat sätt. De detaljerade skildringarna av arbetet och miljön på 1800-talet känns väldigt initierade, det är som om Fogelström var med på den tiden. Men boken skrevs på 1950-talet och då levde fortfarande folk som mindes hur det var. Gillar också att det inte bara är elände trots den tidens misär, det finns plats för glädjeämnen och empati också.

1 oktober, 2019 at 10:17 •
 husse 
Deltagare

Henning kommer till Stockholm som 15-åring 1860. Boken gavs ut 1960, exakt hundra år efteråt. Då fanns det knappast några levande vuxna personer, som hade minnen från den tiden. Boken slutar när Henning dör 20 år senare. Det kan ju ha funnits personer, som hade minnen från den senare delen av tidsepoken. Jag tror, att Fogelström har lagt ner ett stort arbete på förskning om den tidens förhållanden, ”research” som man ofta skriver och säger idag.
En brist hos boken, som jag tror att man får skylla förlaget för, är att det inte finns någon lista med ordförklaringar. Det finns ganska många ord, som inte anmvänds idag, bland annat många ord för prostituerade.

1 oktober, 2019 at 03:01 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Tack för bokval och för inledning! :-)
Jag har också läst boken för länge sedan och om sanningen ska fram mindes jag inte så mkt. Mest det tragiska och gripande slutet. :-(
Överraskad och överraskad…men jag slås av de fina miljöskildringarna. Har ju nyligen besökt Stockholm…jag känner en väldig närvaro. Man är liksom MED och det brukar vara ett gott betyg i mina ögon.Jag får liksom lust att plocka fram kartan…
Ngt förvånad, kanske, trots allt, att så många unga flickor prostituerar sig, tillfälligt eller ej. Bara för att få en extra slant. Usch, snacka om klassamhälle! Dessa uselt betalda fabriksarbeten och ständigt låga status som människorna har i fattigdomen.Och vilken trångboddhet. Kan vi egentligen föreställa oss? Jag försöker…
Jag tror också, liksom Husse, att Fogelström gjort åtskillig research. Men det behövs mer för att fängsla kritiska läsare: hans medkänsla och inlevelseförmåga. Utan att det blir patetiskt och ”eländesporr” som Arne brukar skriva…

1 oktober, 2019 at 07:31 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Liksom…liksom… Börjar låta som Jerry Williams… :-)
Ursäkta störande upprepning! :-)

2 oktober, 2019 at 12:45 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Det är givetvis P A Fogelström som har valt sina huvudpersoner. Inte vi.
Likväl måste jag få dra LIIITE på munnen…
Bland alla fattiga, smutsiga hushåll
/hem håller Lotten på renlighet. Båda hon och Henning tvättar fötterna varje kväll. (Jo, jag VET. för att inte smutsa ner lakanet)
August, tre år, hålls naturligtvis ren – till skillnad mot övriga lortungar.
Lotten, hon föder barn…men skriker? Åh nej. ”Duktigt”. Det hade jag aldrig klarat av. Jag skrek som en stucken gris vid mina förlossningar. Puuh!
Ja, förlåt. Kände för att le…trots allt…:-)

3 oktober, 2019 at 04:40 •
 Arne 
Deltagare

Ja jag tror att Fogelström är lite förälskad i Lotten… Kanske inte så lite heller, den familjen idealiseras väldeliga. Men samtidigt får han en motpol mot övriga och just detta att allt inte behöver vara elände lyfter berättelsen.
Modigt av honom att våga visa på den omfattande prostitutionen, i proletärromaner idealiseras gärna arbetarklassen och de fallna kvinnorna är just fallna, alltså inte typiska eller allmänt förekommande. Och ofta är de lurade av någon elak kapitalist… Men så är det inte i Fogelströms stad, det verkar som att nästan hälften säljer sig mer eller mindre. Samtidigt är det för enkelt att skylla på klassamhället, det finns ju många som INTE säljer sig trots att de har det lika illa ställt eller värre. Man kan faktiskt vända på det och säga att de prostituerade har bättre överlevnadsinstinkt – om de kan hålla kontroll så sexsäljandet och avstå droger. De ser till att skaffa pengar och fördelar som kan säkra överlevnad för barnen.

3 oktober, 2019 at 08:05 •
 Arne 
Deltagare

Nja Husse, givetvis har Fogelström gjort en omfattande research. Men samtidigt finns det detaljer som knappast står att finna i dokument eller nedskrivna skildringar. Vi ska komma ihåg att skillnaden mellan staden 1860 och låt oss säga 1890 inte var jättestor så jag är ganska säker på att Fogelström talat med personer som ”been there, done that”. Även om boken kom ut 1960 så kanske han jobbat med insamling av fakta i decennier.

3 oktober, 2019 at 08:10 •
 husse 
Deltagare

Arne: jo, Fogelström kan nog ha pratat med äldre personer, som har nminnen från det gamla Stockholm. Han var enligt Wikipedia född 1917, så hans föräldrar och kanske andra äldre släktingar jan ha berättat en del. Han har säkert också forskat i gamla tidningslägg och på Stockhokms stadsarkiv till exempel.I gamla rättegångshandlingar kan man hitta mycket intressant.
Vad gäller prostitutionen tycker jag inte att det är så svårt att förstå att kvinnor kunde bli lockade att prostituera sig. Med tanke på den tidens arbetsförhållanden kunde en prostituerad tjäna mera pengar och ha en behagligare tillvaro än de som arbetade på olika industrier eller med städning och liknande uppgifter. Den stora risken var väl att bli smittad av någon sexuellt överförbar sjukdom. Det rådde besiktningstvång och den som blev sjuk måste väl antingen sluta med verksamheten eller riskera att hamna på ”!spinnhuset”.
Det gick nog bra att prostituera sig så länge kvinnan var ung och vacker, men när de blev äldre var det säkert svåårare att hitta kunder.

4 oktober, 2019 at 03:55 •
 husse 
Deltagare

Mohikanen: jag funderade på om Lottens renlighetssträvan hade att göra med risken för sjukdomar. Robert Koch var den första som påvisade bakteriers betydelse för olika sjukdomar, men det var på 1870- och 80-talen och den forskningen hade nog inte Lotten hört talas om. Man kanske ändå förstod, att det kunde finnas ett samband mellan orenlighet och sjukdom. Det är bara en fundering.

4 oktober, 2019 at 04:04 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Husse: naturligtvis, det kan vara så. Jag tyckte bara att det var ngt komiskt att just Hennings och Lottens hem var så rent och fint…av alla hem… :-) Men, som Arne skriver, det blir en motpol till alla socialt bedrövliga hem med alkoholstinna föräldrar(mest fäder?). Och hur det ständiga drickandet uppmuntras och ”hör till”. Den som vill vara nykter blir en avvikare som nästan provocerar.
Och jag tvivlar inte på att det fanns personer som våra huvudpersoner. Och, som sagt, det är ju Fogelström som har valt dem. Förmodligen för att de närmar sig hans ideal.
Men oändligt sorgligt (enligt mig) att de aldrig (?) har läst böcker. Har väl inte haft tid. Ännu ett tecken på klassamhälle. Tyvärr, måste använda det uttrycket, Arne.

Knappast några fridagar…Vilket liv! Lotten klär August fin…men Annika noterar hur simpla kläderna är…Hon har ett annat perspektiv. Men syns inte lycklig…Föraktar sin man. Det nämns att sillföretagets ägare fått ngn könssjukdom i yngre dagar. Frågan är om han p g a denna blev steril? Eller har de inte ”fått till det”, han och hustrun?
För oss här i bokcirkel som älskar böcker…är det närmast obegripligt hur några kan leva utan böcker… Men men, så är det. Tror inte att t ex mina morföräldrar eller farföräldrar gjorde det heller…

5 oktober, 2019 at 12:33 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Jag menar: tror inte att de läste böcker heller.

5 oktober, 2019 at 12:35 •
 husse 
Deltagare

Mohikanen: Lottens och Hennings strävan efter renlighet handlade nog också om stolthet. De ville visa, att man kunde vara ren och ha hela kläder även om man var fattig.
Nej, del läste nog inte böcker. Som du säger hade de knappast tid.Den lilla fritid de hade behövde de nog för att ta hand om sig själva, barnen och hemmet. De hade nog inte så mycket ork heller. Men hur var det med tidningar? Det nämns aldrig så vitt jag minns, att de köpte eller läste någon dagstidning. Dagens Nyheter grundades 1864 och den skulle rikta sig till breda folklager. Därför var nog lösnummerpriset ganska lågt.Jag antar att detsamma gällde Aftonbladet.

5 oktober, 2019 at 03:37 •
 Arne 
Deltagare

Vill minnas att Henning hittade en gammal Aftonbladet på sophögen som han läste till den föll sönder. Och redan innan Tummen och Henning stadgat sig i stugan med sina kvinnor står det att Tummen unnade sig lyxen att köpa Dagens Nyheter varje dag, den kostade fem öre. Henning fick läsa den efteråt men orkade i allmänhet inte. Men några böcker minns jag inte. Tror inte att Lotten var bokläsartypen och Henning orkade väl inte.

Stycket när Henning och Tummen var sumprunkare var fascinerande. Att binda en stor sten i masten och sedan hålla båten i gungning genom att pendla stenen och på så sätt syresätta vattnet i sumparna var något jag aldrig hört talas om. Låter både omständligt och livsfarligt. Men det stod att yrket var på upphällning redan då, hur gjorde man med fisken sedan? Tekniken för luftpumpar var väl inte uppfunnen? Men även om det krävdes tramppumpar vore det bättre än den hängande stenen…

5 oktober, 2019 at 09:50 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Arne! jag reagerade också på den där tunga, livsfarligt hängande stenen. Funderar på om jag hört talas/läst om metoden förut. Tror inte det… Kom inte ihåg det i så fall.

6 oktober, 2019 at 12:23 •
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.