Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 7 timmar, 32 minuter sedan | 68 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth .M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
 husse 
Deltagare

Jag har försökt forska litet grand om sumprunkarna. Enligt en artikel i Svenska Dagbladet om försvunna yrken försvann den sista sumprunkaren 1948. https://www.svd.se/stockholms-vidrigaste-yrke-vi-at-grus#sida-2

6 oktober, 2019 at 03:05 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Tack för länken! Mkt att läsa… så jag tar litet i taget. :-)

7 oktober, 2019 at 03:55 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Är det ngt särskilt som ni har fäst er vid i romanen? Känner ni (vi) stark närvaro…eller hur känns det?
Ska tänka på saken…

13 oktober, 2019 at 04:04 •
 husse 
Deltagare

Det man kan fundera över är bortadoptionen av August. Det går väldigt snabbt. Lotten får ingen betänketid.Det talas inte heller om någon ekonomisk ersättning.
Det måste ha varit ett vsvårt beslut även om det innebar en ekonomisk lättnad för henne.

14 oktober, 2019 at 03:35 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Var det inte 100 kr som hon fick…? Eller minns jag fel? Hon skulle få träffa honom en gång i veckan.
Jo, ett mkt svårt beslut. Fruktansvärt!

14 oktober, 2019 at 05:42 •
 Arne 
Deltagare

Ett svårt men riktigt beslut och något som August ville. Starkt av Lotten att kunna sätta sina känslor åt sidan för pojkens bästa.

Det som jag fäst mig vid är den omfattande prostitutionen och att så många bodde ihop utan att vara gifta. Kyrkans makt var väldigt mycket svagare här än på landet vid samma tid, även de fattigaste backstugesittare tvingades gifta sig.

14 oktober, 2019 at 09:09 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Redan på sidan 10 (pocketupplaga) står det om den femtonårige Henning och hur han och alla andra söker sig till staden och alla möjligheter som finns i deras drömmar. Men glädjens och livets möjligheter var mkt färre än sorgens och dödens. Blir så tagen… :-(
Och så låg medelåldern var! Bedrövligt… ”Fattigläkare”…Man kan ju gråta för mindre. Jag kände f ö inte till att tbc kunde sprida sig till magen.

Det finns mkt som vi inte har berört. T ex Maja, den tjugoåriga kvinnan, som visar sig vara lätt efterbliven. Den oerfarne Henning inser väl inte riktigt…förrän Olle berättar. Vilket ansvar de andra ”dalännngarna” tagit på sig när de lovat att beskydda Maja. Hur i himmelens namn skulle de kunna bevaka henne dygnet runt? Hur lätt vore det inte att utnyttja henne sexuellt?Nej, inte Henning, men andra …
Det finns vissa uttryck som jag lagt märke till under läsningen. ”Logerare”… ”stockekare”…Och , sm Husse nämnt, alla namn på prostituerade.

16 oktober, 2019 at 06:24 •
 Arne 
Deltagare

När Olle och Kerstin kom till Stockholm andra gången sa de att Maja satt på fattiggården och hade fött ett barn som dött. Så de kunde inte vakta henne i Dalarna heller.

En person vi inte nämnt är Annika, hon tog sig upp från fattigdom genom att använda sin kvinnlighet, kanske den enda väg som stod till buds för kvinnor från samhällets bottenskikt? Men det känns som att Fogelström vill ”straffa” henne för att hon sålt sig, hon skildras som barnlös och olycklig trots rikedomen. En onödig moralkaka som vi kunnat varit utan tycker jag. Visserligen krävdes barnlöshet för att de skulle vilja adoptera August men hon känns ändå som onödigt politiskt korrekt.

16 oktober, 2019 at 07:40 •
 husse 
Deltagare

Annikas barnlöshet ser jag som en berättartekniks nödvändighet för att det ska kunna bli frågan om en adoption. Det ger Fogelström möjlighet attr skildra även livet i medelklassen, det är väl närmast där man måste placera Annika och hennes man.

17 oktober, 2019 at 04:32 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Jag funderar på stearintillverkning och palmolja (nämns i romanen). Nu talas ju så mkt om detta och vi konsumenter skuldbeläggs. Nu får vi kolla alla innehållsförteckningar. Stressigt! Men …förr? Forslades/importerades då denna palmolja från exotiska länder?Tillverkas stearin fortfarande så…?
Jo, ska ”googla”… Tänkte ni också på palmoljan?

20 oktober, 2019 at 06:20 •
 husse 
Deltagare

Enkligt Wikipedia framställs stearin främst av animaliskt fett”men kan även framställas ur vegetabiliskt fett, såsom palmfett”. Med palmfett avses palmolja.

21 oktober, 2019 at 03:40 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Hejsan! Jaha, snart påbörjar vi en ny bokdiskussion. Betyg på Fogelströms roman?

Jag sätter en bra fyra. Stark närvarokänsla. Förvisso huvudpersoner som i sina karaktärer är sundare än andra i samma/liknande situation…men dylika människor finns ju. Och det är författaren som har bestämt vilka personer han vill ha med.
För min del är jag glad att jag läste om romanen. Hade hunnit glömma det mesta.
Möjligen kan jag beklaga att det finns så många dåliga och våldsamma män med. Å andra sidan sliter ju både hårt arbete och supande på människors mentala hälsa (om det nu är ngn ursäkt). Och fabrikören är i sin tur en oattraktiv tönt (mer el mindre).
Miljöbeskrivningen mkt bra och fin.

29 oktober, 2019 at 05:39 •
 Arne 
Deltagare

Jag sätter också en fyra. det är en genomarbetad bok med bra språk och intressant fakta. den känns realistisk och förskönar inte gamla tiders folk, en ovana som en del författare hemfaller åt.

29 oktober, 2019 at 06:31 •
 husse 
Deltagare

Jag instämmer i era omdömen. Eftersom jag inte har någon kritik mot boken ger jag den en femma. Såvitt jag minns är det första gången jag delar ut det betyget. Min enda invändning är, att det hade behövts en ordlista, eftersom Fopgelström använder en hel del gamla, föråldrade ord och termer. Den kritiken drabbar snarare förlaget än författaren och påverkar därför inte betyget.

30 oktober, 2019 at 12:46 •
Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.