Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 1 dag sedan | 67 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth .M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Nattsida av Hans Gunnarsson

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
 Exter 
Deltagare

Hej igen! Har ni hunnit läsa denna bok och vad tyckte ni? Nyfiken!

30 augusti, 2019 at 07:26 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Hejsan, Exter! Kul att du visar livstecken. Du får gärna börja!
Jo, läser för fullt… Har bara litet kvar… :-)

31 augusti, 2019 at 12:02 •
 husse 
Deltagare

Hej Exter!
Vi vill helst, att den som har föreslahit boken skriver ett inledande inlägg. Sedan kan vi andra komma med våra synpunkter.

1 september, 2019 at 03:57 •
 Arne 
Deltagare

Jag börjar nu om ingen annan vågar…

Man kan väl kalla boken en psykologisk thriller, en populär genre idag. Det jag undrar är varför Per, som bara haft sporadisk kontakt med brodern och inte träffat honom på tio år, plötsligt blir så engagerad och lägger all sin kraft på att rota i hans liv? Logiskt sett borde han städat ut så snabbt han kunde och sålt lägenheten. Men Per verkar undersysselsatt och som journalist gillar han att snoka i andras affärer.
Boken börjar lovande med ett antal ledtrådar och mystiken tätnar, men fortsättningen är jag inte så imponerad av…

3 september, 2019 at 10:42 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Tack, Arne, för din inledning! Tänkte faktiskt börja på ngt sätt i kväll, men nu gjorde du det. :-)
Som vanligt (!!) får jag känslan av att ha läst ngt liknande förut. Nej, jag kan inte leda det i bevis. Bara en känsla. :-)

Det blir ju litet ”komiskt” när vi kommer till Venedig. Eller hur?! Vilket sammanträffande med vår gamla cirkelbok. Haha! Intressant med Brodsky, en fenomenalt fin poet. Han skriver ofta om Venedig. Är begravd där (”De dödas ö”??). Var annars född i S:t Petersburg (Leningrad).
Vilka priser de har i Venedig! Hisnande! Beror väl på att staden överexploaterats som turistmål. Vilket inte hindrar dess enastående skönhet.
Det där stället i Guadelope
får en att associera till självmordskliniker. Att skräddarsy sin egen död. Tydligen ngt ”inne”. Affärer, affärer! :-(
På tal om komiskt…Nog är det väl slående att det alltid (ofta)dyker upp gamla pensionerade poliser som minns gamla fall…och formuleringar som komna ur GW:s mun: han (Ronny)har figurerat i en mordutredning…

3 september, 2019 at 02:47 •
 husse 
Deltagare

Jag håller med om det mesta som både Arne och Mohikanen skriver. Anledningen till att tPer engagerar sig så mycket är väl att han vill lra känna sin halvbror. Det är så dags när han är död kan man tycka.
Javisst är det litet lustigt med refernserna till Döden i Venedig.
Det finns en annan referens, som jag tycker är lustig.
Uppdraget att skriva något vad som helst om anläggningen i Guadeloupe, som en oerson i boken får, Göransson(??), är exakt samma uppdrag, som huvudpersonen, jag berättaren, i Gunnarssons bok ”All incluaive” får. Jag läste den för ett par år sedan och övervägde att välja den som cirkelbok.
Jag har redan hunnit glömma en del av handlingen och vad personerna heter. Jag upplevde boken som litet rörig samtidigt som den är välskriven rent språkligt.

3 september, 2019 at 03:51 •
 Arne 
Deltagare

Ja referenserna till Döden i Venedig är höjdpunkten i boken tycker jag. Snyggt! Och det är verkligen komiskt med den gamla polisen med gott minne, en riktig schablon i spänningslitterturen.

En annan schablon är mannen i centrum. Per. Så typisk i litteratur skriven av en man. Halvalkoholiserad, allmänt bedagad, ensam och misslyckad. Jag är så trött på den typen av karaktärer att det sänker boken ett snäpp direkt. Här har författaren dessutom känt ett behov av att vara tidsenligt korrekt och gjort honom till bög. Eller bisexuell kanske, huvudsaken är att han inte är straight…

3 september, 2019 at 09:37 •
 husse 
Deltagare

Jag kan hålla med om mycket av kritiken även om jag tycker, att boken har ett visst underhållningsvärde. Det finns en hel del mystifikationer, som gör att det går att läsa den som en thriller eller deckare. Till skillnad från i deckaren eller thrillern får man aldrig någon förklaring till mystifikatioenra. Det är frustrerande.
Jag tycker också att Per agerar litet dumt ibland. När han ringer polisen och frågar om det har inträffat ett kvinnoöverfall vid en viss tid på en viss plats är det inte konstingt att den polis han talar med blir misstänksam.Det ligger nära tillhands att tro, att han är en gärningsman, som vuill veta, om polisen är honom på spåren.

5 september, 2019 at 11:31 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Ett huvudtema tycks vara döden. Det lilla oansenliga kapellet kan ju syfta på ngt religiöst: tröst och nåd som kommer efter skuldkänslor och ånger. Ö h t tycks skuldkänslor vara centralt. Och sorg.
Man blir inte riktigt klok på Per och hans relationer: Karin tex. Vet han verkligen inte vart hon tog vägen? Eller är hon död?
Först trodde jag att journalantecknngarna gällde Ronny. Men kan ju mkt väl vara gällande jaget (Per). Han lider ju bl a av paranoia. Eller så har båda haft ”psykisk ohälsa” som det heter. Utan sjukdomsinsikt…?

5 september, 2019 at 01:35 •
 husse 
Deltagare

Mohikanen! Jag har haft samma fundering. Mot slutet började jag tro, att journalanteckningarna gällde Per. Det är kanske meningen att det ska vara oklart.
Författare väljer ofta att ha huvudpersoner, som också är författare. Om Per hade haft ett ”vanligt” arbete, hade han inte kunnat stanna så länge i broderns lägenhet. Då hade han fått skynda sig att tömma den och få den såld. För de flesta läsare blir det svårt att identifiera sig med en sådan huvudperson.Men det kanske inte ska göra?

5 september, 2019 at 04:16 •
 Arne 
Deltagare

Jag håller med Annika om att Per tycks ha drabbats av skuldkänslor för att han haft så lite kontakt med brodern. För att döva sitt samvete försöker han lära känna honom
och hans liv genom att snoka i efterhand. Men varför köpa den jättedyra biljetten till centret på Guadeloupe, en journalist borde kunna få fram fakta ändå? Det känns inte trovärdigt.

Att lägga ut ledtrådar utan att följa upp och förklara något alls är inte bra författarskap. Vissa oklarheten kan med fördel lämnas till läsaren men inte så mycket som här. Karin är ett exempel, ett annat den där tavlan som nämns ett antal gånger men sen blir det bara tyst.

Jag tolkar det som att Per är psykpatienten. Men när och hur hamnade han där, är hela berättelsen bara en skildring av hans vanföreställningar på sjukhemmet?

5 september, 2019 at 06:55 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Frågan är om inte Per lockas av döden och ”frivilligt” (djupt deprimerad och med psykisk obalans)söker sig till placet på Guadaloupe. Han tar först in på ngt ”light” ställe (har ej boken här nere nu; ett franskt uttryck?) I slutraderna hör han musik. Party? Med Party menas då det totala steget mot döden. Detta är mina tankar…men jag kan ha tolkat fel.

Det står att ”man” kan få vilken död man känner för. T ex i sällskap med en hora och en spetsad drink.
Det är mkt med badrum (t o m kapellet liknar ett litet badrum!)… Kan det vara så att nästan alla har beställt sin död?? Engvall? Ronny(vem hade städat i lgh innan Per kom dit?)? Göransson i Venedig? Är det detta boken går ut på? Nattsida… Huh!
Hoppas att jag övertolkar!

6 september, 2019 at 02:14 •
 husse 
Deltagare

Jag har varit inne på samma tanke som Arne, att Per är psykotisk och hela handlingen utspelas i hans huvud.Det skulle förklara journalanteckningarna.Den tanken slog mig när jag nrämade mig slutet på romanen.
En undran: Arne säger, att han håller med Annika.Jah har inte sett något inlägg från någon Annika.

6 september, 2019 at 03:38 •
 husse 
Deltagare

Nu har jag kollat. Annikas inlägg finns av någon anledning inte på Forum men jag hitta det påhemsidan.

6 september, 2019 at 03:43 •
 Arne 
Deltagare

Slutet är väldigt förvirrande och jag får inte ihop det. Har han fått en hjärtattack och drömt om kapellet och allt det andra? Eller är han på psykkliniken och har inbillat sig allt? Jag lutar åt det senare och då uppstår frågan varför det överhuvudtaget är någon mening att skriva en bok med det upplägget?

Psykologisk thriller är en svår genre och som jag set det har författaren misslyckats tämligen genomgående.

7 september, 2019 at 05:06 •
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.