Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 1 dag sedan | 67 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth .M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Nattsida av Hans Gunnarsson

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Jag vill korrigera något som jag ”höftade till” häromdagen. Anläggningen på Guadaloupe har två avdelningar: Ruhig och Party. Det står på tyska (!), inte franska. Dessutom är det ngt som olycksbådande nog heter Endziel. Slutmål?
Jo, kom även på det som slog mig från början. Författarens stil påminner om Evanders! T ex den insprängda humorn. Tänker på porträttet av Engvall. :-)

8 september, 2019 at 02:02 •
 husse 
Deltagare

Js, det är möjligt att stilen påminner om Evanders, som Mohikanen säger. Det har jag inte tänk tpå, men jag tycker, att boken är välskriven rent språkligt, stilistiskt.
Detta med självmordskliniken skulle kunna innebära, att Gunnarsson vill aktualisera frågan om rätten till sin död. Men det förs aldrig någon debatt om detta.
Hela boken är ganska rörig. När jag hade läst ut dem försökte jag komma på vad författaren kan ha menat med den. Jag kom aldrig fram till något. Är det en thriller eller en debattbok eller en psykotiskn dröm?

8 september, 2019 at 03:04 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Nej, nu får vi sätta litet fart här!! :-)
Vad gäller avsnittet om Venedig så är det ju Sture som dör där. Beställd död? Misstänkt i a f. En hel del komik mitt i det tragiska. T ex ”Muffen i ruffen”. Porrfilm i golfmiljö…Hoho…Mkt att vitsa till om …
Visst är det litet kul att läsa om det här med personernas ”Moby Dick”. D v s att många (?) uppger att de har läst böcker som de i själva verket INTE har läst. P g a ngn slags allmän prestationsångest om vad man som bildad och intellektuellt aktiv ”BÖR” ha läst.
Jag känner mig härvidlag inte skyldig. Däremot har det hänt och händer att jag blir osäker på om jag har läst ngn viss bok eller ej. När jag var mkt ung antecknade jag nästan varenda bok jag läste. Sedan slutade jag med det.

13 september, 2019 at 04:40 •
 Arne 
Deltagare

Om Sture av någon outgrundlig anledning beställt sin död, varför skulle han göra det i Venedig? Det blir en massa besvär för Per, och varför skulle Sture vilja jävlas så med honom?
Jag tror alltså inte på någon självmordsepidemi, men om det är en mordepidemi, vilket är allmänt förekommande i böcker, vem/vilka är mördaren och varför? Som Rune som inte ens är inblandad på annat sätt än att han känner Per?
Det är precis detta jag inte gillar med boken, en massa dramatiska men ologiska händelser där läsaren varken får ledtrådar eller förklaringar. Visst är det tjusigt med litterära referenser men lite rim och reson hade inte skadat.

Jag blir alltmer benägen att tro att allt utspelar i Pers huvud när han är intagen på psyket. Och hur kul är det rent litterärt…

13 september, 2019 at 07:43 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Känns som du är väldigt irriterad, Arne, på hela boken. Tja… men romanen står ju inte bland deckarna el kriminallitteraturen på biblioteket. Om det nu ÄR en ”mordepidemi”.
Jag tror likväl att temat är när en god idé (beroende på vad man tycker, så klart)som börjat med ett humanistiskt tänkande för att minska den enskilda människans lidande har eskalerat till en affärsverksamhet … Oerhört cyniskt… Men den moderna, övermätta (och med pengar!)människan låter sig lockas…Och i frånvaron av Gud eller ngn högre makt…så vill ”hon” naturligtvis själv bestämma gällande sin död också.
M a o: en existentiell roman.
Synd att inte Exter är aktiv här. Det är ju han som har valt boken. Vi får väl snart kolla recensioner… Undrar hur kritiken varit…?

14 september, 2019 at 02:31 •
 husse 
Deltagare

Jag är litet förvirrad efter att ha läst boken. Jag vidhåller, att den har ett underhållningsvärde och att den går att läsa som em psykolgisk thriller. Men då vil man ju svar på åtminstone en del av de frågor, som väcks under läsningen.
Fär mig känns det som, att författaren inte har kunnat bestämma sig för vilken ok han ska skriva: en bok, där jag personen lär känna sin döde bor, en lek med identiteter,en thriller, eller kanske en debattbok om rätten till vår död.
När jag hade läst klart föröskte jag komma fram till vad meningen med boken kunde vara men lyckades inte komma fram till något svar. Jag tycker, att den är litet grand av allt det, som jag nämnde tidigare.Förutom underhållningsvärdet har den i mitt tycke ett vackert språk.

14 september, 2019 at 04:08 •
 husse 
Deltagare

Jag glönmde att säga att jag håller med Arne om att boken kan läsas som en skildring av en psykos. Då syftar journalanteckningarna på Per. Det hela utspelas i hans huvud. Det är fuklt tänkbart, men det känns inte så meningsfullt.

14 september, 2019 at 04:11 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Hrm… Per ”går in i mörkret”… går in i en psykos? Men VARFÖR i s f? För många som har dött? Varför klarar han inte verkligheten? Har han haft psykoser förut? Finns mentalsjukdom i släkten? Det är mkt man undrar över…i så fall.

14 september, 2019 at 04:19 •
 Arne 
Deltagare

Ja jag är irriterad på boken. Den känns spekulativ på så sätt att författaren lägger upp ett intressant scenario med som du Mohikan säger moderna samhällsproblem plus en deckargåta, men sen fegar han ur och det blir inget alls. Betyget kommer att bli lågt…

14 september, 2019 at 07:59 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Nu blir jag besviken! Jag har svårt att hitta några bra recensioner. ”De” kommer inte längre än vad vi har gjort i våra tankar och tyckanden.
Dödsdrift nämns. Väldigt upplivande… obs ironi… :-)
Har ni hittat ngn fullödig recension…?
Husse! Du hade läst ngn annan bok av H G. Vad tyckte du om den?

15 september, 2019 at 03:21 •
 husse 
Deltagare

Jag läste för ett eller ett par år sedan ”All inclusive” av Hans Gunnarsson. Den handlar om en författare, som får i uppdrag att skriva något, som utspelar sig på en viss semesteranläggning någonstans i varma trakter. Om jag inte minns fel får han en vistelse på anläggningen i utbyte mot att han skriver något, som handlar om den eller utspelas på platsen. Det behöver inte alls vara positivt.Ett liknande uppdrag finns ju i denna bok. Som jag minns det tyckte jag, att ”All invclusive” var ganska bra. Jag måste erkänna, att jag inte minns så mycket av den.

16 september, 2019 at 05:46 •
 husse 
Deltagare

Litteraturmagazinet har denna positiva recension av Daniel Gunnarsson(!).http://www.litteraturmagazinet.se/hans-gunnarsson/nattsida/recension/daniel-gunnarsson

16 september, 2019 at 05:53 •
 husse 
Deltagare

Hanna Nordenhök i Expressen undrar var brudarna är, men är övervägande positiv.https://www.expressen.se/kultur/svensk-maskulinitet-har-natt-vags-ande/

16 september, 2019 at 06:00 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Tack!
Upptäckte själv Expressens recension. Den andra hade jag inte sett.

17 september, 2019 at 12:05 •
 husse 
Deltagare

Den bästa recensionen jag har hittat är denna frånSvenska Dagbladet. Henrik Sahl Johanssom tror, att det är meningen att läsarenska bli förvirrad. Han jämför med Paul Austers New York-trilogi.Pågrund av tekniskt fel kunde jag inte länka till den igår.https://www.svd.se/austers-new-york-trilogi-kan-fa-svensk-motsvarighet

17 september, 2019 at 03:30 •
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.