Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 20 timmar, 15 minuter sedan | 68 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth .M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Nattsida av Hans Gunnarsson

Visar 5 inlägg - 31 till 35 (av 35 totalt)
DensisteMohikanen
Deltagare

Med “bra” menade jag att ngn recensent skulle komma närmare “meningen med romanen” än vad vi boktokar lyckats fullt ut med… :-) :-)
Men sedan tänkte jag att hur skulle ngn kunna det? Om han/hon nu inte fått “inside information” av författaren i egen hög person?
Så där är vi… Vi har gjort/läst så gott vi har kunnat!

17 september, 2019 at 05:13 •
Arne
Deltagare

Du har rätt, ingen har klurat ut vad författaren egentligen skildrat. Smart grepp, osäkra recensenter tar det säkra före det osäkra och prisar boken, krångligt brukar ge pluspoäng. Daniel Gunnarsson var så positiv att man undrar om de är släkt…;-) Bäst var Aftonbladet, deras recensent var tydlig med att han inte förstod hur det hängde ihop. Många tycks förvänta sig en uppföljare som förklarar allt, vi får väl se.
Så vi boktokar är lika bra som proffsen här…

17 september, 2019 at 07:16 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Stilla flyter Don… D v s diskussionen… Kanske att vi har “pratat” färdigt. I så fall: betyg, anyone?
jag kan inte bestämma mig. Jag velar… :-)
Det får bli 3,5. Trots allt är det ju en välskriven bok. Det var träffande känslomässigt att komma till Venedig igen… OM nu författaren har varit där? Vet inte, ärligt talat. Man skulle ju kunna “läsa in” en hel del om just Venedig. Man har läst mkt, ofta sett på film o s v.
Inte mkt till kärlek i boken. Nästan bara ett evinnerligt drinkande (typ vinpimplande)och par som “råkar” hamna i säng.

22 september, 2019 at 03:43 •
Arne
Deltagare

Det är svårt att diskutera en bok som är så oklar och flytande som denna. Händer det, eller finns det bara Pers förvirrade hjärna?
Jag blir som sagt irriterad på den tekniken, det tillför ingenting. Betyget blir en tvåa och det är uteslutande för kopplingen till Döden i Venedig, det var snyggt. Annars hade det blivit bottenbetyg…

22 september, 2019 at 04:01 •
husse
Deltagare

Boken har både fel och förtjänster. Den är välskriven och underhållande i mitt tycke. Sedan undrar jag vad författaren egentilgen har tänkt sig för bok.Den går att läsa som en psykologisk thriller men då dskulle man vilja ha en förklaring till mystifikationerna. Den går också att läsa som en lek med identiteterna. Är Per och Ronny samma person? En läsning är, att Per försöker lära känna sin döda halvbror. Det lyckas inte så bra. Det finns också en ansats att ta upp frågan om rätten till vår död, en viktig fråga men det blir aldrig någon debatt.
Betyget får bli en trea med tanke på språket och underhållningsvärdet.

22 september, 2019 at 04:55 •
Visar 5 inlägg - 31 till 35 (av 35 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.