Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 2 dagar, 11 timmar sedan | 71 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth . Den 30/1 2020 är det dags för ORMBOET av Francois Mauriac, den 28/2 2020 MEDAN JAG LÅG OCH DOG av William Faulkner (skulle boken visa sig svår att införskaffa tar vi som reservbok LIV TILL VARJE PRIS av Kristina Sandberg) , den 30/3 2020 SOMMAREN UTAN MÄN av Siri Hustvedt . M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Ormboet av Francois Mauriac

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
husse
Deltagare

Apropå namnet Ormboet måste jag berätta följande. Marinette reser för att hälsa på en bekant i Saint Jean de Luz. Jag sökte denna ort på Googl. I dne engelskspråkiga Wikipedia skriver man, att det hade funnits baskiska sjörövare på denna ort och att sjömännen därför kallade den “the Viper´s nest”, alltså Ormboet.Jag undrar om det är därifrån Mauriac har fått idén till romanens titel.Viper på engelska och vipère på franska betyder huggorm, så Huggormsboet ekller Huggormsnästet hade väl varit en mer ordagrann översättning.

7 februari, 2020 at 03:39 •
husse
Deltagare

Mohikanen: Man brukar väl konfirmeras det år då an fyller 15 år. Det gjorde jag och mina kompisar. I samband med konfirmationen brukar man få ta den första nattvarden. Man får inte ta nattvarden, innan man blivit konfirmerad.Jag har vid besök i kyrkor sett barn, betydligt yngre än så ta nattvarden. Så kyrkan verkar inte vara så noga i det fallet.

7 februari, 2020 at 03:43 •
Arne
Deltagare

Vad tycker ni om slutet, fick Janine läsa dagboken eller ej? Borde hon få det? Hon var den som hade minst avoga känslor för Louis men det hade nog ändrats om hon läst vad han skrivit om henne.
Jag tycker lite synd om Louis trots allt, även när han försökte göra något vänligt blev det fel. Som när han frågade tjänstefolket om deras dotter men hade glömt att hon var död. Hade kunnat vara jag…:-( Han hade stora problem med social kompetens, konstigt att han valde ett så utåtriktat yrke som advokat.

9 februari, 2020 at 03:37 •
husse
Deltagare

Louis bryr sig inte om vad andra tycker. Han handlar och talar efter sitt eget tycke. Det poisitva är att han inte hycklar. Man vet att han menar det han säger. Socialt kompetent är han ju inte. Hans tabbe när han frågade om deras döda dotter, påminner mig om att jag en gång höll på att göra en likande dumhet. När jag arbetade som bibliotekschef i NOrsjö, där vi också betjänade skolan kom en länsskolinspektör på besök. Han besökte även biblioteket. Jag hade ett par år tidigare varit arbetskamrat med hans hustru. Hon hette Greta. Efter besöket sade jag till rektorn att jag tyckte, att det var synd att jag inte hade kommit ihåg att hälsa till Greta. “Det var tur att du glömde det.Greta har nyligen dött i cancer”, sade rektorn.. Min glömska räddade mig från en pinsam situation.

10 februari, 2020 at 05:08 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Jag tycker att Janine ska få läsa dagboken. Det är förvisso inga smickrande ord, men det får ju inte heller hennes mor Geneviéve eller morbrodern Hubert.
(Dock häpnar jag över hur släkten kan få in Janine på en vårdanstalt bara för att isolera henne.Isolera henne från Phili.)Risken är annars att hon kommer att gå hela livet och undra vad morfadern har skrivit i dagboken.
Att Louis väljer advokatyrket? Tja, kanske ungefär som för en skådespelare: på “scenen” kan man gömma sin blyghet bakom en roll. Han kan dölja sin sociala osäkerhet bakom den myndiga befattningen. Kanske också för att han i förväg känner till lagar och paragrafer. Ungefär som när han har sina “utsvävningar” så vet han exakt pris för olika tjänster. Samt vet priset när han tar n droska… :-)

10 februari, 2020 at 05:12 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Ja, vad ska man tycka om “den gamle krokodilen”. Jag känner stark sympati för honom. Beklagar hans förakt för sonen Robert.
Det är en aning svårt att tyda hans reaktion på Isas “avslöjande” om den gamla romansen/flirten. Om det inte är svartsjuka, vad är det då? Tror att en del män och även kvinnor inte tål att höra ngt om andra ö h t.
Om det nu vore så att Isa eg hade ett annat förstahandsval…och det inte blev i praktiken möjligt att bli tillsammans med denne tilltänkte…och hon i stället tog Louis som reserv…Ja, då förstår jag hans bitterhet.
Å andra sidan hade han kanske en naiv världsbild. En snäv egosfär.
Vi människor kan ju inte läsa varandras tankar…som tur är… :-)

11 februari, 2020 at 11:03 •
husse
Deltagare

Jag tycker också, att Janine ska få läsa dagboken. Hon har samma rätt tilldet som den övriga familjen. Hon kanske skulle må bättre om hon inte läste den.Men då skulle hon antagligen resten av livet undra vad det stod.Dagboken var från början tänkt som ett brev till hustrun. Därför borde egentligen ingen annan läsa den. Men eftersom hustrun var död blev det naturligt att de anhöriga läste den.
Jag vet inte varför Louis valde att bli advokat. Det kanske var en familjetradition. Jag minns inte om det nämns i boken.Han var ju mycket rik. Om han har ärvt sina rikedomar kan det ha varit naturligt att studera juridik för att lära såg lagarna och hur de kan kringgås.

11 februari, 2020 at 03:18 •
Arne
Deltagare

Jag uppfattar Isas samvaro med den andra killen som en oskyldig sommarflirt, inte förälskelse på en nivå som kunde blivit äktenskap. Därför är Louis´ reaktion klart överdriven, han är svartsjuk på något som hände före hans tid och som aldrig blev något. Det visar hans osäkerhet och brist på kunskap om hur det sociala spelet fungerar människor emellan.

Ingen av barnen tycks fundera på varför Louis utvecklats till att bli så sträng och kylig som han var, inte ens när de läst dagboken. De verkar inte särskilt intelligenta eller bra på att dra slutsatser. Sonen hade dock förstått att fadern sörjde Marie.

11 februari, 2020 at 07:35 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Jaha! Nu drar det ihop sig. Snart en ny bok att diskutera! Så vad tyckte vi om Mauriacs roman? :-)
En mycket bra roman i mina ögon. Det blir betyg 4. En rejäl fyra!
Möjligen skulle man vilja veta mer om Louis` s k utsvävningar. Det är så klart jag som intekan låta bli att fantisera…haha…Katolik och allt. Fy skäms! :-) :-)
Alla mänskliga svagheter har han lyckats få med i boken. Bedrövlig människosyn? Nja, bara en skildring av hur människor är och beter sig. Min åsikt. Naturen ger balsam och tröst…

27 februari, 2020 at 01:14 •
husse
Deltagare

Ja, en stark fyra blir det. Jag ävervägde en femma, men tyckte, att Louis omvändelse på slutet inte var riktigt trovärdig. Han gick väldigt snabbt från att ha varit dirket fientlig mot kristendomen till att bli troende och överväga att ta nattvarden, tros att han inte hade haft någon religiös upplevelse. Men bortsett från det tycker jag att boken är mycket bra. Det är en ok jag kan tänka mig att rekommendera till andra.

27 februari, 2020 at 02:43 •
Arne
Deltagare

Jag sätter också en fyra. Människosynen har jag inga problem med, den är realistisk snarare än bedrövlig… Slutet var bra, ingen förlåtelse eller försoning från barnens sida som författare annars gärna vill snickra ihop. Det känns inte helt trovärdigt att barnen och deras respektive satt och diskuterade Louis på ett sätt så han kunde höra allt, men det behövdes väl för att få ihop boken.

28 februari, 2020 at 07:19 •
Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.