Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 12 timmar, 32 minuter sedan | 88 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth . Den 30/1 2020 är det dags för ORMBOET av Francois Mauriac, den 28/2 2020 MEDAN JAG LÅG OCH DOG av William Faulkner (skulle boken visa sig svår att införskaffa tar vi som reservbok LIV TILL VARJE PRIS av Kristina Sandberg) , den 30/3 2020 SOMMAREN UTAN MÄN av Siri Hustvedt, den 30/4 2020 PESTEN av Albert Camus, den 30/5 2020 FÄDER OCH SÖNER av Ivan Turgenjev, den 30/6 2020 JAG FOR NER TILL BROR av Karin Smirnoff . Kort SOMMARUPPEHÅLL. Den 30/8 2020 FYREN MELLAN HAVEN av M L Stedman, den 30/9 2020 KNUTBY av Jonas Bonnier. Den 30/10 2020 Dorian Grays porträtt av Oscar Wilde. M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Pesten av Albert Camus

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
husse
Deltagare

Jag börjar så länge. Mohikanen får komma in när hon känner sig redo.
Jag har läst romanen en gång tidigare för ganska länge sedan. Jag tyckte, att det kunde vara ett lämpligt val i dessa coronatider.
‘som jag ser det kan man läsa boken på två sätt: dels som en skildring av en pestepidemi, dels som en metafor för den tyska ockupationen. Romanen utgavs 1947.Den går också att läsa som en beskrivning av hur människor reagerar när de får sin handlingsfrihet beskuren.
Det finns ganska många formuleringa i boken, som får mig att tänka på den tyska ockupatiionen. På ett ställe stårdet, att man hela tiden kan höra ljudet av människor som trampar. Det får mig att tänka på marscherande soldater.
OPå sidan 97 i min bok beskriver författaren en staty av republiken som “smutsig och nerdammad”. Det finns flera exempel.
Cottard är en intressant person. Till skillnad från de flesta upplever han pesten som en befrielse. Orsaken är, att han är åtalad för ett brott och så länge som pesten härjar har myndigheterna inte tid att ta sig an hans ärende. Han får en frist.
Det finns mer att säga men jag nörjer mig med detta så länge.

30 april, 2020 at 03:40 •
Arne
Deltagare

Det som slår mig är hur man känner igen de olika stegen i människors syn på pandemin. Först kommer förnekelsen, sjukdomen är något naturligt, inte pest, Sen motvillig insikt, det är visserligen pest men det blir nog inte så farligt. Därefter klentrogenheten, människor dör faktiskt, i vår trygga stad! Så paniken och anklagelserna varför gjorde ni inget? Drastiska åtgärder, karantän och isolering men för lite och för sent. Slutligen acceptans och stoicism, det är jävligt illa men vi ska klara det på något vis, det finns ett Efter. Exakt så har vår egen folkhälsomyndighet agerat och fått som respons under vår tids pest, intet är nytt under solen…

9 maj, 2020 at 07:27 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Om den svenska strategin är framgångsrik eller ej återstår att se. Jag avvaktar. Är varken naturvetare, läkare och ännu mindre epidemiolog.
Väntar med fler inlägg tills jag har läst klart. :-)

10 maj, 2020 at 05:42 •
Arne
Deltagare

Jag skrev inget om rätt eller fel, jag bara konstaterade att händelseutvecklingen är ungefär densamma vid alla pandemier, och har så varit.

10 maj, 2020 at 08:09 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Arne: Ok, jag “hajar”.

11 maj, 2020 at 02:55 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Jo, Husse, det stämmer nog det du skriver om att romanen kan läsas dubbelt. Visserligen kände jag stark koncentration på just själva pandemin ( f n aktuell för oss alla), men visst kan mkt läsas in som handlar om nazismens förtryck av befolkningen och staden. Inte minst raderna om krematorieugnar; röken, gasen som sprids med vinden och gör människor misstänksamma. Också detta att “man” knappt får plats med alla döda… Man tvingas begrava många i massgravar… Otäckt, men tyvärr aktuellt på olika sätt. Och påminnande om nazisternas massavrättningar. Att samla ihop många i karantän på idrottsstadion känns även det som att man har läst om att de behandlade judar så.
Ö h t så grips jag av skildringarna av begravningar. De nattliga spårvagnsturerna, de stängda fönsterluckorna… Fantastiskt skildrat och ändå osentimentalt på sätt och vis.

12 maj, 2020 at 06:04 •
husse
Deltagare

Det går ju också att läsa romanen som en skildring av hur människor reagerar, när deras frihet blir inskränkt, oavsett orsak. Här skildras människor, som egentligen är tillfälliga besökare i Oran, men som på grund av pesten inte får återvända hem. Makar och älskande par är skilda från varandra. Här klagar människor för att de inte får resa utomlands, gå på korgen eller konserter eller ha en studentfest! Men jag förståerlse för dem, som har anhöriga i andra länder och inte kan besöka dem.

13 maj, 2020 at 03:34 •
husse
Deltagare

Jag läste någonstans, att Camus när han skrev Pesten, av någon anledning levde skild från sin hustru. Därför kan han ha haft medkänsla med de par, som lever åtskilda i romanen.

13 maj, 2020 at 03:38 •
DensisteMohikanen
Deltagare

I “min” bok är översättningen gjord av Jan Stolpe. Han har även skrivit ett förord. Där står bl a att romanen också handlar om ensamma män. Har för mig att han nämner att författaren levde åtskild från hustrun under andra världskriget. Åtm några år.
Grand är en tragikomisk figur med sitt eviga projekt, ett slags kreativt skrivarbete. Som han sliter med det och han blir aldrig nöjd! Undrar om detta ska vara en självironisk beskrivning av författaren själv fast naturligtvis groteskt överdrivet och med stor humor blandat med genuin ångest. Jag ser det också som en tankeställare till de många människor som inte författar själva. Inget skrivet görs av sig själv! Det som ser enkelt ut på papperet i skrift kan ha mkt energikrävande arbete bakom sig.

13 maj, 2020 at 04:39 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Ursäkta störande upprepning av “själv”… :-)

13 maj, 2020 at 06:40 •
husse
Deltagare

Ja, det var nog i förordet jag läste om att Camus hade varit skild från sin hustru, när han skrev romanen.
Ja, skildringen av Grands romanprojekt är så absurt överdrivet, att det blir roligt. Han kämpar heöla tiden med en mening, inledningsmeningen!

14 maj, 2020 at 03:35 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Slutet är väldigt laddat och obehagligt… Att pesten (virus) bidar sin tid och bara ligger och avvaktar… i tyger, källare och allt vad det står… tills det kommer igen nästa gång… Huh!
Men innan romanen slutar finns det ju mkt att ta upp. Är det ngt ni fäst er vid?

17 maj, 2020 at 03:34 •
Arne
Deltagare

Framgår det om pesten orsakas av virus? Forna tiders böldpest och digerdöd orsakades av bakterier och symptomen i boken påminner om böldpest.

i Camus´ stad är det ingen som håller avstånden fast man är medveten om hur pesten smittar. Krogarna är smockfulla och även läkaren Rieux tar sig ett glas där. Det förvånade mig faktiskt, någon slags uppgivenhet att det som sker det sker. Man visste också att isolering och karantän var det enda verksamma för att stoppa spridning.

18 maj, 2020 at 08:25 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Arne! Ahaa. Jo, det tänkte jag inte på… Du har nog rätt. Antar att jag skrev/tänkte “virus” i rena farten.
Jo… Den stackars läkare sliter ju nästan dygnet runt med de sjuka. Jag kan tänka att han kanske blir mentalt uttröttad…och slarvar… Inte bra (“oproffsigt”), men förståeligt.

19 maj, 2020 at 03:21 •
DensisteMohikanen
Deltagare

läkaren

19 maj, 2020 at 04:07 •
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.