Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 1 dag, 18 timmar sedan | 79 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth . Den 30/1 2020 är det dags för ORMBOET av Francois Mauriac, den 28/2 2020 MEDAN JAG LÅG OCH DOG av William Faulkner (skulle boken visa sig svår att införskaffa tar vi som reservbok LIV TILL VARJE PRIS av Kristina Sandberg) , den 30/3 2020 SOMMAREN UTAN MÄN av Siri Hustvedt, den 30/4 2020 PESTEN av Albert Camus, den 30/5 2020 FÄDER OCH SÖNER av Ivan Turgenjev, JAG FOR NER TILL BROR av Karin Smirnoff . M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Sommaren utan män av Siri Hustvedt

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)
husse
Deltagare

Ja, menvi vet inte hur det gick för Pete, Lola och Flora. Jag misstänker, att det inte “löste sig” för dem.

11 april, 2020 at 02:56 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Feel good? Jo. Boken känns väldigt amerikansk. Vad jag nu menar med det… Svårt förklara. Håller just f n på med Glaskupan av Sylvia Plath. Har läst i tidig ungdom, men glömt nästan allt. Men det är något i stilen som påminner om Hustvedt… Utan jämförelser f ö…

Ja, jag tycker att flickorna är för unga för avancerat rollspel. Jag är emot att “alla” ofta ska göra allting när de är så väldigt unga…. På min tid lekte vi minsann med Barbie när vi var 11, 12 år…. :-) Skulle väl aldrig gå nu….
Intressant att se avunden som drabbar Alice “bara” för att hon läser mkt, kommer från Chicago och har fina kläder.
Daisy hjälper till med återföreningen. Hon verkar oerhört sympatisk. Frågan är om barn verkligen ska lägga sig i föräldrarnas kärleksliv. Är det så i IRL? Det känns inte riktigt bra. Min åsikt. Den vuxne/a mister ju då sin självständighet. Misstänker att det i grunden handlar om Familjen (som ska hålla ihop). Äktenskapet (fult med skilsmässor). Vad tror ni?

11 april, 2020 at 03:18 •
Arne
Deltagare

Nja Husse, visserligen brukar inte såna relationer sluta bra, mönstret är svårt att bryta. Men här fick Lola plötsligt ärva en förmögenhet och en affär ville sälja hennes smycken. Mer feelgood blir det inte, vilket författaren själv kommenterade mycket snyggt och självironiskt(tolkar jag det som). Pete hade också lugnat ner sig.

Kanske är det för att Daisy är ensambarn och saknar pojkvän som hon engagerar sig så i föräldrarnas kärleksliv? Men jag håller med, det ska egentligen inte barn lägga sig i. Stötta men inte påverka kanske? Tror inte att det är helt ovanligt IRL heller men mer vanligt är att de tar parti för den ene föräldern och det är ännu sämre.

Är det fortfarande fult med skilsmässor? Tycker nästan att det är tvärtom, skilsmässor normaliseras men de som lever ihop hela livet betraktas som udda och att de “tiger och lider” istället för att förverkliga sig själva. Det har jag läst många gånger på nätet.

12 april, 2020 at 12:48 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Arne! Tror att det fortfarande anses”fult” i kristna kretsar. Åtm i frikyrkor.
Jag menar väl bara att det ska vara naturligt både och. Både bevarade äktenskap och skilsmässor. Att äkta par ofta höll ihop förr bevisar ju ingenting. Kvinnorna var tvungna att vara kvar av ekonomiska skäl. Det var skamligt att vara frånskild.
Märkligt… Något så privat. Eller ngt som BORDE vara väldigt privat. Undrar vad de “högkristna” säger nu när t o m Busch-Thor skilt sig…!

12 april, 2020 at 02:49 •
husse
Deltagare

Ja, Moikanen. jag har också en gång för länge sedan läst Glaskupan. Som jag nminns den var det en mycket mörk bk. Hon tog ju livet av sig några veckor efter att den hade blivit utgiven.https://sv.wikipedia.org/wiki/Sylvia_Plath

12 april, 2020 at 02:49 •
husse
Deltagare

Arne. jag tror inte att det “löste sig” för dem. Att få pengar kan vara bra men det löser knappast relationsproblem. Det kanske blev bra för ett tag, men om Pete, som jag misstänker, hade någon form av missbruk försvinner inte det av sig sjävlvt.
Daisy vill väl, att allt ska bli som vanligt. Annars tro jag, att barn ofta tar parti för den ena föräldern, särskilt om det finns otrohet med i bilden. Jag har sett det i bekantskapskretsen.
Synen på skilsmässa kan nog variera men helt klart finns det en tendens att framhålla skilsmässa som något bättre än att vara kvar i en dålig ralation. Det finns ju till och med de, som ordnar skilsmässofest.

12 april, 2020 at 02:56 •
Arne
Deltagare

Som jag skrev tidigare brukar inte ständigt krisande relationer sluta bra, men nu har i alla fall Lola en stabil ekonomi som gör att hon kan lämna Pete från en dag till en annan om han fortsätter med sina utbrott.

Ja ofta brukar ju omgivningen, i synnerhet barn, ta ställning för den som drabbats av otrohet. Därför är det är intressant att alla, mamman, systern och Daisy, är inne på att Mia ska vänta ut och ta tillbaka Boris. Är det typiskt amerikanskt att hålla ihop familjen, eller hålla skenet uppe? Kan också bero på att Mia mått så dåligt men risken finns ju alltid att Boris åker dit igen och då kan Mia i sin tur bli psykotisk igen. Om det hänt i Sverige tror jag inte att omgivningen varit så angelägna om en återförening. Utom kanske i kristna grupper som du Mohikanen skrev.
Jag tänkte samma som du när EBT skilde sig, vad säger partimedlemmarna nu…? Men hennes popularitet ökade snarare än minskade.

12 april, 2020 at 08:08 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Arne! VAR står det att EBT:s popularitet ökat…? Hrm…?

Jag vill klargöra att jag inte menade att “ta ställning” gällande relationen Boris – Mia. Det får de sköta själva! Kanske det var bra att de kom samman igen. Vem vet, vem vet? Får trots allt intrycket att de älskar varandra.
Om alla som får uppleva utbrott från sin partner (kvinna eller man) skulle “dra”…så är frågan hur många par som skulle bli kvar… Dessutom: är det eg “bättre” med sura, tigande människor som kan tjura sig igenom dagar…? Markerar sitt missnöje genom mental utfrysning? Snacka om psykning!
Men håller med Husse vad gäller missbruk. Det försvinner ingalunda av sig självt. Behandling krävs… Det kan vara oerhört svårt för vissa personer att göra helomvändningar i livet.

13 april, 2020 at 01:03 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Suck… Nu blev det nog missvisande. Jag menar inte att förhärliga utbrott. Själv har jag svårt för det. Men jag tror att det – tyvärr – är ganska vanligt i IRL. Många lever med en partner som har labilt humör (mer eller mindre).

Ang Glaskupan av Plath så blir ju ingen människa gladare av att läsa den (romanen). Har litet kvar, så kan ju återkomma. Som sagt, har hunnit glömma nästan allt…

14 april, 2020 at 12:06 •
Arne
Deltagare

I Sifos undersökningar om hur stort förtroende folk har för partiledarna har EBT ökat väldeliga sedan hon tog över ledarskapet, trots skilsmässan.

Om utbrott innebär misshandel eller risk för det tycker jag att det är lämpligt att lämna. Men även ständiga gräl eller att tvingas tassa på tå för att undvika att partnern får utbrott tär på den andre.

Jag tror att det blir bra att Mia och Boris blir ihop igen. Han har fått en läxa och hon inser att hon inte kan ta något för givet. De är bägge mogna och intelligenta och förhoppningsvis beredda att lämna det som hänt bakom sig och värna det de har gemensamt.

14 april, 2020 at 07:23 •
husse
Deltagare

Jag tror också att det var bra att Mia och Boris fann varandra igen. Det blir nog svårare för Boris att hitta på “dumheter” i fortsättningen. Både Mia och dottern kommer att hålla koll.Om de blir osams kan mia alltid påpeka, att det var han som var otrogen.

17 april, 2020 at 03:47 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Hålla koll? Det låter ju förskräckligt!
F ö tror jag INTE att man KAN ha 100 % koll. Och det är väl inte dotterns uppgift? Varför ska hon binda upp sig som ngn slags kontrollstation för föräldrarnas relation…?!
Vidare undrar jag hur det hade varit om HON (kvinnan) viftat med ngn annan? Och mannen velat ha koll? Då skulle det nog heta att han var en kontrollfreak och ett typexempel i den patriarkala strukturen (:-) á la Gudrun Schyman)
Dessutom kan ju en man vilja klaga på ngt utan att hela tiden få höra om gamla synder genom båda öronen!!

17 april, 2020 at 04:58 •
Arne
Deltagare

Vid en återförening efter otrohet är risken att så fort man blir oense dras det gamla upp och den skyldige får höra vilket svin denne var och att hen ska vara tacksam att hen fick vara kvar i relationen. Men förhoppningsvis är Mia för klok för det. Påståendet “en gång otrogen alltid otrogen” tror jag inte på. Mer troligt att vederbörande lärt sig en läxa och passar sig.

17 april, 2020 at 08:01 •
husse
Deltagare

Mohikanen!Du missförstår mig. Jag menar inte, att Mia och dottern ska bli någon sloag kontrollfreakar. Däremot tro jag, att de skulle reagera, om Boris börjar komma hem sent från jobbet eller vara borta mycket med diverse skruvade anledningar. Jag tror, att han kommer att har kärt sig en läxa.
Om Mia skulle vara otrogen gäller väl samma sak. Boris skulle reagera om hon började vara borta mycket utan att ge någon trovärdig förklaring. Men jag har svårt att tro, att hon skulle hitta på något sådant. Hon är nog mera beroende av Boris än han är av henne.Det sägs ibland, att i ett förhållande brukar ofta den ena parten älska mer än den andra. Det tycker jag verkar stämma i detta fall. Mia älskjar Boris mer än Boris älskjar Mia. Det är mitt intryck. Hon är skörare rent psykiskt.

18 april, 2020 at 04:05 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Tja…Vilket är värst? Att vara en som älskar mer eller en som älskar mindre? Det kan man fråga sig. Och HUR mäter man?
Felet med en när man som vi har läst många böcker genom åren…är att man tröttnar fort. Nå, ska bara tala för mig själv nu. Jag undrar vad det eg ÄR som gör att man (ngn av oss)fäster sig vid vissa romaner…och andra inte? V g skriv en avhandling! :-)

En bok som efterlämnar en mkt stort obehag är Glaskupan av Plath. Inte alls i min smak. Det hon vill fånga (självmordsfeelingen, hittar inte rätt ord) fångar hon sannerligen. Det är inte det. Och man kan inte säga att hon glorifierar självmord (ngt som jag skulle avsky)…men? Och alla människor är väl egotrippade, mer eller mindre. Denna roman måste vara “livsfarlig” (!) för psykiskt instabila ungdomar…En viss humor kan dock skönjas i hennes skildring av mentalsjukhuset (först en liten psykiatrisk avdelning på ett “vanligt” sjukhus) och dess patienter.
Jag blev nyfiken på vad som hände under Esthers samlag med en man. Hon var oskuld, men drabbades av onormala blödningar och var tvungen att söka vård akut. En väninna var med (Joan, som naturligtvis begick självmord…). Hur som helst så säger läkaren “Det här händer en gång på miljonen!!” VAD menade han…? Hade mannen träffat fel och lyckats perforera livmodern…eller vad?

20 april, 2020 at 03:09 •
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.