Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 6 timmar, 12 minuter sedan | 71 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth . Den 30/1 2020 är det dags för ORMBOET av Francois Mauriac, den 28/2 2020 MEDAN JAG LÅG OCH DOG av William Faulkner (skulle boken visa sig svår att införskaffa tar vi som reservbok LIV TILL VARJE PRIS av Kristina Sandberg) , den 30/3 2020 SOMMAREN UTAN MÄN av Siri Hustvedt . M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Sommarleken av Ellen Mattson

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 87 totalt)
DensisteMohikanen
Deltagare

Rättelse: det ska naturligtvis vara att Marika pratar enskilt med Ylva. På tal om scenen i skogen när Sandra smyger omkring och “spionerar”…

4 oktober, 2018 at 12:02 •
husse
Deltagare

Sandra kör ju moped. Därför har jag aldrig tänkt tanken, att hon skulle vara yngre än 15 år.

4 oktober, 2018 at 03:44 •
husse
Deltagare

Jag får intrycket, att ungdomarna inte själva har valt att vistas hos Marika över sommaren. Kanske deras föräldrar tycker att Marika inte ska behöva vara ensam hela sommaren.Det kan vara osäkert för en äldre människa att bo helt ensam utan grannar. Ingen skulle slå larm om hon blev sjuk eller råkade ut för en olycka.

4 oktober, 2018 at 03:52 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Husse: antar att Arne menar att man får ett intryck av barn i början på boken. Och särskilt om man tittat länge på omslagsbilden. Vilket jag gjorde… och brukar göra. Häpnadsväckande ofta har inte bildkonstnärerna “läst in/känt in” boken ordentligt. Illustrationerna stämmer inte med böckernas beskrivningar. Slarv! Dock TROR jag i detta fall att konstnären velat konservera känslan av att Tiden står stilla (vilket den ju sällan gör IRL).

4 oktober, 2018 at 06:39 •
Arne
Deltagare

Nä du Husse, första gången Sandra träffade de andra gick hon dit och det var då alla kändes som yngre. När väl mopeden kom in i bilden var jag redan klar över deras ålder.

Det fanns ett mystiskt rum som alltid var låst, men när vi fick reda på vad som fanns där var det bara typ förråd för gamla grejor. Vad var syftet och spelade rummet och dess innehåll någon roll för berättelsen?

Vad tycker ni om språket? Jag reagerade på de ändlöst långa dialogerna där ingen egentligen sa något av betydelse för berättelsen.

4 oktober, 2018 at 08:01 •
InaJ
Deltagare

Arne: Det kändes väldigt mystiskt överhuvudtaget i förata halvan av boken. Jag undrade nästan om Sandra drömde eller något. Fattade inte betydelsen av rummet,möjligen symboliserade det att de inte släppte Sandra inpå livet. Hela hennes bild av dem var ju lite sagoaktig, på tal om att man kunde uppfatta dem som yngre i början. Det berodde väl också på deras klädsel, de var ju inte från Sverige och hade alltså inte tidstypiskt svenskt mode.
Omslagsbilden ser verkligen ut att kunna passa en barnbok men det är ganska mörka träd runt kanterna som ramar in och texten är darrig som om det vore en spökhistoria.

4 oktober, 2018 at 11:22 •
husse
Deltagare

Arne, i bokens andra mening står det, att Sandra hade gömt mopeden i skogen och gått därifrån. Som jag uppfattade det var hon då ganska nära huset. I vilket fall framgår det att hon körde moped och alltså bör vara minst 15 år.

5 oktober, 2018 at 03:38 •
husse
Deltagare

Det är sant, att dialogerna oftast inte för berättelsen vidare. Jag tror, att meningen med dialogerna är att karaktärisera personerna.

5 oktober, 2018 at 03:44 •
Arne
Deltagare

Fel av mig, jag slarvläste väl och missade mopeden i andra meningen. Men jag fick för mig att Marika skjutsade hem Sandra när hon slagit sig då de badade?
Jag tycker inte att dialogerna karaktäriserar personerna heller, de känns mest som utfyllnad.

Inaj, håller med om att det är en drömsk stämning i början av boken. Men jag gillar författarens teknik med abrupta slut på kapitlen och lika abrupta starter på nästa. Det för berättelsen framåt.

Varför var Ylva rädd för kattungarna, någon fobi mot djur eller för att de påminde henne om råttorna i huset? Hon klagade över att allt luktade, vattnet i kranen hos Marika var inte rent och hon sprutade parfym på pojkarna för att de inte skulle lukta illa i skolan. Men Sandra kände ingen lukt, var det något som Ylva inbillade sig? Kan det vara den typen av tvångstankar/inbillning som gjorde att Pierre och Marika trodde på självmord?

5 oktober, 2018 at 09:21 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Jo, Arne. Ylva är Prinsessan på Ärten eller Fröken Pimpinett. :-)
Vet inte om det beror på hennes ätstörning. Anorexiavarning är det, helt klart. Hon är åt mollhållet också. Föredrar målningar i svart o grått. “Boar in sig” i ett hörn i sitt rum. Hår på armarna…vilket Sandra tycker är snyggt till solbrännan. Även här tecken på anorexia. Jo, jag vet, naturligtvis kan en tjej
/kvinna få behåring även av andra orsaker. Kan vara ngt hormonellt. Vi vet inte vilka tankar hon kan ha haft. Pierre trodde ju att Ylva i så fall hade avslöjat sig för honom eftersom de stod varandra nära. Att hon hade huvudvärk (OM det nu var så) och var ensam hemma den dagen behöver ju inte innebära att det var ngt mörkt i hennes sinne…
Det verkar ju ha varit en olycka. Förmodligen långsökt att Ylva skulle “passa på” med Sandra som vittne.

6 oktober, 2018 at 12:48 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Arne: jo, det stämmer att Marika skjutsade hem Sandra första dagen. Lätt att missa mopeden. Ingående beskrivningar av naturen… :-)

6 oktober, 2018 at 09:35 •
DensisteMohikanen
Deltagare

Arne: jo, det stämmer att Marika skjutsade hem Sandra första dagen. Lätt att missa mopeden. Ingående beskrivningar av naturen… :-)

6 oktober, 2018 at 09:35 •
InaJ
Deltagare

Jag tänker på Sandras mamma som i något skede säger till Sandra att hon är lite orolig att hon är i huset vid havet så mycket och att hon inte tycker att ungdomarna verkar riktigt snälla emot henne. Det är ju också mamman som Ylva öppnar sig för, vilket blir lite av en chock för Sandra.
Det är det som är lite underligt, att Sandra egentligen inte blir så väl behandlad men ändå hänger sig på. Hon har det ju tryggt hemma så det är väl också nån sorts naivitet.

6 oktober, 2018 at 05:21 •
husse
Deltagare

Ja, hon är fascinerad av ungdomarna och deras liv. Hon är också litet småförälskad i Pierre.
Men jag håller med om, att det är litet konstig att hon envisas med att dyka upp hos dem. Det är tydligt att hon inte är välkommen.

6 oktober, 2018 at 06:33 •
Arne
Deltagare

ja Sandra är en märklig figur. Syskonen behandlar henne med ironisk nedlåtenhet och i synnerhet Ylva är väldigt avvaktande. Ändå tränger hon sig på eller smyger i buskarna och spionerar. Hon är helt besatt av familjen, i synnerhet av Marika. Intrycket är att hon Vill ta Ylvas plats hos Marika efter olyckan, nästlar sig in med presenter och inställsamhet. Klar psykopatvarning!

6 oktober, 2018 at 08:45 •
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 87 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.