Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 3 dagar, 1 timme sedan | 56 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Vi har här diskuterat UNGA KVINNOR av Louisa May Alcott, MÖRDAREN ÄR DÖD av Stewe Claeson , OJURA av Stina Stoor och KAN DU SÄGA SHIBBOLET? av Marjaneh Bakhtiari , QUEER av William Burroughs, FADERSHUSET av Agneta Brunius och MIDDLEMARCH av George Eliot. Förra våren hade vi STÄPPVARGEN av Hermann Hesse. Den 30/5 2017 följde LIVET EFTER DIG av Jojo Moyes och den 30/6 2017 YACOUBIANS HUS av Alaa al-Aswany. Sedan kom ett litet sommaruppehåll. Den 30/8 2017 var vi igång igen och då med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista består av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 har vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följer ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kommer SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 har vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 kommer NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind. M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Sommarleken av Ellen Mattson

Visar 12 inlägg - 76 till 87 (av 87 totalt)
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Marika har bilen en bit i i skogen. Men hur gör hon vintertid? Inget garage??

24 oktober, 2018 at 06:09 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Kollade i boken. Längst ner i trädgårdens
finns en grind. Där utanför under en samling björkar står bilen. :-)

24 oktober, 2018 at 11:49 •
 husse 
Deltagare

Det hade jag missat.Då finns det alltså körbar väg fram till huset.
Men om hon bor i huset även vintertid skulle hon behöva ha ett garage, helst med motorvärmare. Det är mycket detaljer, som man inte tänker på, när man läser.

25 oktober, 2018 at 02:53 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Hej alla! Tiden luper…och vi med den… Snart har vi en ny bok : JUDAS av Amos Oz.
Betyg på SOMMARLEKEN? Ska tänka…puh… :-)
Vänligen Mohikanen.

28 oktober, 2018 at 04:29 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Ja, vi har väl dividerat om det mesta nu.
Jag sätter betyg fyra. Då främst beroende på Mattsons fina språk och naturskildringar. Människokännedomen är också beundransvärd.

29 oktober, 2018 at 02:22 •
 husse 
Deltagare

Jag uppskattar mycket språket och naturskildringen i boken. Det skulle motivera en femma. Däremot tycker jag inte, att intrigen, konflikten, känns så särskilt intressant.
Sandra beundra och avundas ungdomarn i huset och vill komma in i gemenskapen. De vill inte släppa in henne. Det räcker inte för att bära upp en roman i mitt tycke. Däremot tror jag, att det hade kunnat bli en bra novell. Intrigen ger jag en trea. Då blir sammanfattninsgbetyget en fyra.

29 oktober, 2018 at 04:24 •
 Arne 
Deltagare

Jag sätter också en fyra. Jag tilltalas mest av stämningen, det krypande outskrivna, något som inte stämmer men som ingen riktigt kan sätta fingret på. Karaktärerna är också bra skildrade, alla är lite sådär, egoistiska och självupptagna. Ingen är självklar hjälte eller offer. Som helhet en bok som var bättre än väntat!

29 oktober, 2018 at 05:39 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Arne! Nu gnäller jag…men hur menar du? Bättre än du väntat dig (Sommarleken)? Var du inte ”nollställd” innan läsningen? Jag brukar FÖRSÖKA nollställa mig. Det gick så där i detta fall. jag tyckte ju mkt om hennes bok Tornet och fåglarna. :-)

30 oktober, 2018 at 05:32 •
 husse 
Deltagare

Tornet och fåglarna har jag också läst. Den uppskattade jag mycket och funderade på att välja den som cirkelbok. Det föll på, att jag inte kom ihåg vare sig författarnamnet eller bokens titel.

30 oktober, 2018 at 06:23 •
 Arne 
Deltagare

Haha, jag tror inte ett ögonblick på att någon är nollställd innan läsning! Då kan man ju blunda och ta vilken bok som helst på bibblan eller i affären. Eller börja på A i hyllan och beta av så långt man hinner. Jag menar att när man läst baksidestexten gör man sig en bild av romanen, om man vill eller ej. Verkar den bra så läser man, annars tar man en annan bok. Eller så går man på en författare man gillar, eller något man hört som gör en nyfiken på just den boken. Eller som i förekommande fall, att det är en cirkelbok.

Vad gäller Sommarleken verkade den inte jätteintressant för mig. Barn och svensk sommar i skärgården, nja… Men jag hade fel, den var givande. Och DET är själva poängen, att trots förutfattade meningar kunna ändra sig under läsningen! Det har hänt mig många gånger, åt bägge håll. Hur många hypade böcker har jag inte läst som varit en besvikelse? Och okända som visat sig vara riktiga pärlor? Man behöver inte vara nollställd bara man har ett nog öppet sinne för att kunna ändra sig.

30 oktober, 2018 at 07:54 •
 InaJ 
Deltagare

Boken får en svag fyra av mig. Jag blev mest intresserad av Sandra och hade gärna läst mer om henne. Även de fina naturskildringarna och fartygsmötet får plus i kanten av mig.

30 oktober, 2018 at 11:28 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Arne: ja, nu vill jag inte tjafsa (mer än nödvändigt). Med ”nollställd” menar jag att man FÖRSÖKER läsa utan att i FÖRVÄG ha bestämt vad man ”ska” tycka. Det är kanske patetiskt av mig, men då får jag väl bjuda på det. Vi är väl generösa med att låta varandra få tänka och tycka på våra egna sätt?

31 oktober, 2018 at 10:05 •
Visar 12 inlägg - 76 till 87 (av 87 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.