Gruppadministratörer

• Profilbild för DensisteMohikanen

Boktokarna

Offentlig bokcirkel aktiv för 4 timmar, 6 minuter sedan | 67 medlemmar

Vi diskuterar gamla och nya böcker. Företrädesvis skönlitteratur, men även annan genre kan förekomma. Varje medlem väljer en bok inför en ny läsomgång och sedan läser vi en bok i månaden enligt aktuell lista. Vi försöker undvika att ha samma turordning gång efter gång. Vi har haft en läsecirkel i många år på Bokhyllan.se, men p g a bristfällig teknik flyttar vi cirkeln hit. Den 30/8 2017 var vi igång igen med BARNMORSKAN av Katja Kettu. Den 30/9 var det dags för FLORENCE STEPHENS FÖRLORADE VÄRLD av Ebervall& Samuelson, den 30/10 kom DET VAR VI SOM VAR MULVANEYS av Joyce Carol Oates och den 30/11 KANADA av Richard Ford. Den 30/12 hade vi SIMMA MED DE DRUNKNADE av Lars Mytting. Vår nya boklista bestod av : den 30/1 2018 TRÄDGÅRDSFESTEN OCH ANDRA NOVELLER av Katherine Mansfield, den 28/2 2018 ATT SKRIVA: EN HANTVERKARES MEMOARER av Stephen King, 30/3 2018 TVÅ PAR SYSTRAR av Marilynne Robinson, 30/4 2018 VID GLÖMSKANS RAND av Sergej Lebedev och den 30/5 2018 SNÖKIMONON av Mark Henshaw . Dessa datum markerar start på diskussionerna. Den 30/6 hade vi DE POLYGLOTTA ÄLSKARNA av Lina Wolff. Kort sommaruppehåll. Den 30/8 följde ÄN FINNS DET HOPP av Karin Wahlberg. Den 30/9 kom SOMMARLEKEN av Ellen Mattson och den 30/10 JUDAS av Amos Oz. Den 30/11 2018 hade vi I EN SKOG AV SUMAK av Klas Östergren. Den 30/12 2018 KÖRSBÄRSLANDET av Dörte Hansen. Den 30/1 2019 är det NORRLANDS SVÅRMOD av Therese Söderlind och den 28/2 2019 DÖDEN I VENEDIG av Thomas Mann. . Enligt vår nya läslista kommer den 30/3 2019 DET VÄXTE ETT TRÄD I BROOKLYN (del 1) av Betty Smith, den 30/4 2019 JUSTINE av Lawrence Durrell , den 30/5 2019 VARULVEN av Aksel Sandemose och den 30/6 2019 MARTIN BIRCKS UNGDOM av Hjalmar Söderberg. Vi tar ett kort sommaruppehåll och kör åter igång den 30/8 2019 med NATTSIDA av Hans Gunnarsson. 30/9 2019 MINA DRÖMMARS STAD av Per Anders Fogelström. 30/10 2019 SELAMBS av Sigfrid Siwertz. 30/11 2019 SVEAS SON av Lena Andersson. 30/12 2019 ARV OCH MILJÖ av Vigdis Hjorth .M v h Mohikanen. Varmt välkomna!

Varulven av Aksel Sandemose

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Hej hopp, alla! Dagen är inne: start av diskussion gällande Varulven. :-)

En rik bok, sannerligen. Var ska man börja?? Jag tror ändå att jag börjar med slutet på romanen. Begriper ni hur allt hänger ihop? Min första spontana tanke var att Felicia förberett sitt självmord. Anledningen – i mina tankar – skulle då vara att hon hamnat i ett märkligt läge. Hon älskar Erling Vik, men hennes trygghet i livet är Jan? Han och Julie (Erlings dotter – som hon tagit hand om på Venhaug) är kära i varandra. Det ”ser” Felicia. Hon klarar inte av att inte vara nr 1 för Jan. Felicia har pratat mkt om skuld.
Men det hela är ju invecklat. Kan ngn ha mördat henne? Erling misstänker att en kvinna står bakom. Eller ska vi tro att det är den kränkte Tor Anderssen, trädgårdsmästaren?
Det står mkt i boken om ”Varulven” och ofta om just Tor. Romanens titel, anspelar den på honom? Vad tror ni?

30 maj, 2019 at 03:17 •
 husse 
Deltagare

Jag fick boken sent. Stadsbibliotekets enda ex är förkommet, så jag fick göra ett inkp på Bokbörsen.Tyvärr fick jag ett exemplar med en del blanka sidor i början.Jag har läst 254 sidor av av 464, så slutet kan jag inte uttala mig om.
Det står någonstans i början att varulven är en symbol för ondska. Jag tror inte att det är någon specifik person, som är varulven utan det är en symbol för egenskaper, som finns hos alla människor i större eller mindre utsträckning.

30 maj, 2019 at 03:26 •
 husse 
Deltagare

Inköp ska det vara!

30 maj, 2019 at 03:30 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Jo, så är det. Jag har förstått ”andemeningen”. :-) Men likväl står det ofta om Varulven i samband med Anderssen. Men, som sagt, mkt är höljt i dunkel…

30 maj, 2019 at 04:05 •
 Arne 
Deltagare

En intressant men svårläst bok, lite väl lång för min smak. Men utmärkt för en bokcirkel, det finns mycket att diskutera om man bara minns allt.

Jag trodde också på självmord först, men nu är jag övertygad om att det var mord. Ser inget motiv för självmord och det fanns ju släpspår i snön efter kroppen. Anderssen hade alibi så han är knappast skyldig även om han hade motiv.

Julie var förälskad i Jan men var det besvarat? Tror inte att han hade lämnat Felicia för Julie, han måste vara väldigt kär i Felicia då han kunde acceptera att dela henne med Erling.

Tror inte att Varulven anspelar på Anderssen utan att alla människor är mer eller mindre varulvar då de har drag av ondska och egenintresse som går ut över andra. Först trodde jag att Varulven var en omskrivning för svartsjuka men tydligen handlar det mer om ondska i allmänhet.

30 maj, 2019 at 04:59 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Ja, Arne, du har rätt. En lång roman… Många ”turer”, mkt att hålla reda på…Pust! Måste repetera då och då… .-)

31 maj, 2019 at 12:31 •
 husse 
Deltagare

Ja, det är många sidor. Dessutom tycker jag, att texten är tät, informationsmättad. Det går inte att slarvläsa. Jag får nog fortsätta ett tag till innan jag kommer till slutet.
Det finns vissa parallellerr till Justine, tycker jag. Triangelförhållandet mellan Erling, Felicia och Jan påminner en del om förhållandet mellan Nessim, Justine och berättaren i den tidigare romanen.
Det är lite förvirrande att romanen hoppar fram och tillbaka i tiden. Ibland är det också litet svårt att veta vem som för ordet. Men det är
många bra personporträtt och det finns många intressanta resonemang.

• Det här svaret redigerades 4 månader, 2 veckor sedan av  husse.
  • Det här svaret redigerades 4 månader, 2 veckor sedan av  husse.
31 maj, 2019 at 04:06 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Kära medbrottslingar…eeeh, jag menar medläsare! :-))
Vi får väl återkomma till slutet på romanen. På baksidan av mitt bokexemplar står det att ett tema är makt och hur det missbrukas. Vad tror ni att detta syftar på? Jag tänker direkt på Felicia och hennes ”tittare”, d v s trädgårdsmästaren. Det finns ju inget jämlikt över situationen. Hon – med sina sexuella erfarenheter i livet – har sina ”seanser” i växthuset. Framför ventilen där den ensamme mannen står, totalt svältfödd på erotik och kärlek.
Det är de sämre sidorna av Felicia som kommer till uttryck här. Hon njuter med en besynnerlig skadeglädje. Som ursäkt har hon saknaden efter Erling! Inte så litet långsökt och magstarkt.
Vid ngt tillfälle nämner jan våldtäkt i samband med att de pratar om Tor Anderssen. Han känner inte till seanserna, men har ändå kommit på TA med att se på Felicia som brunstigt djur…eller vad det står… Det är naturligtvis inte ngt som förekommit i praktiken, men…
Var det när TA upptäckt att hans stulna saker (inkl trosor!) var borta som han ville bort, skyllde på ”trolltyg”…?

4 juni, 2019 at 12:18 •
 husse 
Deltagare

Angående seanserna i växthuset finns det en sexuall läggning, som innebär att man njuter av att visa sig naken inför någon från det andra könet. Jag minns inte termen för tillfället.
Vad gäller Felicias död tror jag, att det var ett mord. Det fanns ju blod på den platsen, där hon hade försvunnit. Vem mördaren var har jag ingen aning om. Jag har funderat på Gulnare, fru Kortsen som hatade Erling. Det skulle kunna var hennes sätt att komma åt honom. Det är bara en tanke.

4 juni, 2019 at 03:12 •
 Arne 
Deltagare

Det stämmer nog att makt är ett tema i boken. En som är bra på att utöva makt är Felicia, inte bara när hon blottar sig för Tor Anderssen utan också den makt hon har över Jan och andra män. Däremot har hon inte total makt över Erling och det både stör och attraherar henne. Det man inte kan få är extra lockande, Erling kommer och går som han vill men vill inte bosätta sig på Venhaug, till Felicias förtret.

Även under kriget manifesteras makten i alla medlöpare som ser sin chans att utöva makt under Tyskarnas beskydd, som minigoebbels Torvald Örje.

Men allra tydligast är det i kapitlet om Gulnare, ett av de starkaste i boken. Hon piskas till underkastelse av sina föräldrar och växer upp till en satkärring, en fördomsfull och dömande nazist.

4 juni, 2019 at 10:13 •
 Arne 
Deltagare

Jag blir lite förvånad över att Erling misstänker att en kvinna dödat Felicia. Rent praktiskt är det möjligt och rentav troligt, hon var hatad av andra kvinnor som så många starka och självständiga kvinnor. Och det antyds att hon personligen avrättade medlöpare för att hämnas sina bröders död under kriget. Men vad jag förstår slogs Felicia ihjäl vid vägen och därefter släpade någon hennes kropp genom skogen till älven. Inte lätt för en kvinna, i synnerhet inte en äldre dam som Gulnare. Men att det är ett beställningsjobb från en kvinna känns mer sannolikt.

Det är ovanligt att en författare helt släpper vem som mördat huvudpersonen och inte ens ger några ledtrådar till läsaren, men det är ett bra grepp då det är så oväntat. Likaså förväntade jag mig hela tiden att det skulle komma några kapitel om vad som hände under kriget, hur bröderna dog och vad våra tre huvudpersoner gjorde under motståndskampen. Men det blir bara antydningar, en bisats här och en ledtråd där. Jag gillar det, man behöver inte alltid skriva läsaren på näsan om alla detaljer!

4 juni, 2019 at 10:26 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Inte klokt att lilla Gulnare förvandlats till denna gräsliga människa fru Kortsen. Jo, att hon kunde ha lejt ngn för att ta död på Felicia låter inte helt omöjligt.
Men finns ju många kvinnor att välja på. T ex Margrete, Julies biologiska mor. Men hon är ju starkt nedgången. Hur skulle hon kunna arrangera alltihop?
Många män är också misstänkta.
Ngt som jag reagerade på är att Felicia får tillgång till brottsregistret när hon undrar varför trädgårdsmästaren kallar sig Andersson. Hette förut Haukås (rätt namn?).Var det bara att begära utdrag ur brottsregistret? Märkligt. Får man väl inte nu för tiden?

8 juni, 2019 at 07:50 •
 Arne 
Deltagare

Vet inte hur det fungerar med brottsregistret idag, men till vissa jobb kan arbetsgivare begära utdrag på den som söker jobbet. Felicia hade tydligen kontakter både här och där, de utnyttjade hon när hon tog hand om och behöll Julie utan att adoptera henne.
Julie är en intressant karaktär på flera sätt. Erling hade tydligen dålig kontakt med henne trots att hon bodde på Venhaug enligt samtalet mellan honom och Julie på sid 162 och framåt. Julie tycker att han som fader borde ”uppvakta” henne mer, en konstig formulering tycker jag som ger lite incestvibbar. Kan tänka mig att förhållandet mellan henne och Jan som blommade upp efter Felicias död kan ha väckt liknande tankar i omgivningen. Och det var tur att han och Felicia inte adopterat Julie formellt… Kanske hade Felicia det i tankarna, hon påstod att hon genast förstod att Julie skulle bli förälskad i Jan då hon var så gammal som 15 när hon kom till Venhaug. Det blev aldrig en vanlig papparoll.

Något som jag inte förstår är hur trädgårdsmästaren kunde röra sig så fritt i huset att han kunde sno saker från Felicias sovrum utan att bli upptäckt. Och varför inte Felicia misstänkte honom när hennes underkläder försvann, med tanke på deras seanser i växthuset? Eller gjorde hon det men ville dra bort uppmärksamheten från det?

8 juni, 2019 at 08:57 •
 DensisteMohikanen 
Deltagare

Menade Oj! Menade Anderssen.
På tal om att Felicia misstänkte Julie för att vara tjuv – sa hon i a f utåt.
Redan då tänkte Erling att fetischsamlare av underkläder ofta är män. Men av ngn anledning höll han tyst.
Ja, nu när man tänker efter borde det vara uppenbart för Felicia att tjuven var tittaren, trädgårdsmästaren. Antingen var hon trögfattad eller så spelade hon teater.
Hon värnade hårt om sin pinsamma Hemlighet.

9 juni, 2019 at 12:44 •
 husse 
Deltagare

Jag har forskat litet om brottsregistret. Det officiella namnet är belastingsregistret. Man kan som privatperson bara beställa utdrag om sig själv. Myndigheter kan begära uppgifter ur registret. Privata företag har inte tillgång till registret. Däremot är vissa arbetsgivare enligt lagens 9§ skyldiga att begära att en arbetssökande visar upp ett utdrag om sig själv innan personen anställs.

9 juni, 2019 at 03:38 •
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.