Gruppadministratörer

• Profilbild för Carin Collén
  • Profilbild för Ida Norberg

Lä(n)sCirkeln – läsprojekt för bibliotekspersonal i norra Sverige

Offentlig bokcirkel aktiv för 10 timmar, 29 minuter sedan | 35 medlemmar

Gemensamt läsprojekt för bibliotekspersonal i norra Sverige. Regionbibliotek Västernorrland och Länsbiblioteket i Västerbotten startar en bokcirkel för att öka litteraturkännedom och samtidigt öka kunskapen i att använda digitala verktyg för läsfrämjande. Värd för cirkeln är Sundsvalls stadsbibliotek.
Cirkeln är offentlig.

Diskussion kan föras under Hem under hela läsperioden – genom att kommentera första inlägget/tråden.
I Forum läggs också alla titlar upp samt andra trådar som t ex Utvärdering. För att svara i dessa trådar får du gå in under Forum.

All info om cirkeln läggs här.

Varje läsperiod avslutas med en bokdiskussion i realtid här på detta forum. Då startas en första rubriktråd och diskussionen förs genom att svara på den tråden.

Kontaktperson: ida.norberg@sundsvall.se

Titlar och perioder:
September – David Sedaris: Calypso – bokdiskussion i början av oktober

Oktober/november – Fredrik Ekelund: Q – bokdiskussion i samband med Regnbågsveckan v 47 – cirkeln är öppen för alla som vill diskutera boken.

Allting växer av Lyra Koli

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
 Ida Norberg 
Deltagare

Nu börjar nästa läsperiod. De som vill läser Allting växer av Lyra Koli. diskussion här på bokcirklar.se under hela läsperioden. Samt att man gärna får dela med sig av tips på bokdiskussionsteman eller lästips i övrigt. Diskussion vid läsperiodens slut om boken i Google hangouts.

12 februari, 2019 at 10:54 •
 Ida Norberg 
Deltagare

Jag undrar om någon läser boken? Jag har laddat hem den som ebok och ska snart börja…galet mycket annat men jag är mycket nyfiken på denna bok 😊
Eftersom det är jag som just nu iaf styr över när diskussionen blir på google hangouts så bestämmer jag nu enväldigt att det blir en sen diskussionstråd. Kl. 15.30-16.30 den 14 maj.
google-länken lägger jag ut här i vanlig ordning när det börjar närma sig.

Är det någon som sen känner sig manad att ta över stafettpinnen så är det bara att säga till 😊

25 april, 2019 at 09:07 •
 Jura78 
Deltagare

Jag har läst boken efter att jag såg att ni läste den här i bokcirkeln. Jag läste den väldigt snabbt eftersom jag inte kunde lägga ner den. Den var väldigt spännande. Tänker fortfarande ibland på boken även om det var ett tag sen jag läste den.

boken spelar ju i framtiden, men jag undrar om temat inte redan idag är väldigt aktuellt? Jag menar inte technologin utan att många idag är olycklig och att psykisk ohälsan ökar även om många mår bättre och längre fysiskt.

Jag läste på Goodreads om boken efter att jag läste boken själv. En person skrev att författaren använde ”smålog” eller ”mumlade” hela tiden och att det fanns grammatiska fel och upprepningar. Denna person tyckte inte om boken, men jag förstår inte riktigt eftersom slutet förklarade ju väldigt tydligt varför den är skriven som den är. (Jag vet så klart inte om det är med flit eller inte, men man skulle kunna anta att boken är med flit skriven med upprepningarna osv.) De där tre avsnittens titlarna tyckte jag också väldigt passande. Förstod ju i början inte, men de där orden beskrev rätt bra det som hände i avsnitten.

Jag gav boken 4 av 5 stjärnor och rekommendera den!

27 april, 2019 at 08:31 •
 Ida Norberg 
Deltagare

Åh vad spännande att höra dina åsikter om boken. Jag är lite sen i starten nästa gång men har börjat försiktigt med den. Är såhär i början lire förvirrad över vem som berättar? Tycker att perspektivet ändras från en person till en allvetande författare och sen tillbaks igen. Men kan också vara att jag läste de första sidorna ganska snabbt.

7 maj, 2019 at 10:05 •
 Ida Norberg 
Deltagare

pga oväntade händelser så kan inte jag närvara på bokdiskussionen i google hangouts denna gång. Jag lägger ut länken till diskussionstråden imorgon måndag.

12 maj, 2019 at 03:00 •
 Ida Norberg 
Deltagare

Google hangouts imorgon 1530-1630 för de som vill: Gå med i konversationen på Hangouts: https://hangouts.google.com/group/fjuHJPcbyewtuKoR6

13 maj, 2019 at 09:36 •
 Ida Norberg 
Deltagare

En annan länk som kanske funkat bättre: Gå med i konversationen på Hangouts: https://hangouts.google.com/group/kxshciLpwjdXKcwH9

13 maj, 2019 at 09:49 •
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.