Gruppadministratörer

• Profilbild för Ida Norberg

Lä(n)sCirkeln – läsprojekt för bibliotekspersonal i norra Sverige

Offentlig bokcirkel aktiv för 1 dag, 15 timmar sedan | 29 medlemmar

Gemensamt läsprojekt för bibliotekspersonal i norra Sverige. Regionbibliotek Västernorrland och Länsbiblioteket i Västerbotten startar en bokcirkel för att öka litteraturkännedom och samtidigt öka kunskapen i att använda digitala verktyg för läsfrämjande. Värd för cirkeln är Sundsvalls stadsbibliotek.

Diskussion kan föras under Hem – genom att kommentera första inlägget/tråden
I Forum läggs också alla titlar upp samt andra trådar som t ex Utvärdering. För att svara i dessa trådar får du gå in under Forum.

All info om cirkeln läggs här.

Varje läsperiod avslutas med en livechatt i Google hangouts. Vi kommer också ha en utvärdering efter ett par läsperioder. Länken finns vid titeln.
Kontaktperson: ida.norberg@sundsvall.se

Titlar och läsperioder:
15/12- 12/2 – Konspirationen mot Amerika av Philip Roth

Ett jävla solsken av Fatima Bremmer

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
 Carin Collén 
Deltagare

Är Ester naiv? ja det tycker jag, men hennes sociala tillhörighet och de kretsar hon rör sig har stort inflytande över hennes tänkande och skrivande, t ex Hjalmar Lundbohm och Herman Lundborg (nån fler än jag som har svårt att skilja dem åt) så även om hon gör uppror mot mycket är hon ändå en produkt av sin tid. Idén om att ”lapp ska vara lapp” får stöd i hennes bok genom den positiva men exotiserande bild som hon skriver fram och den hjälpte inte samernas i deras eget pågående arbete för att organisera sig och behålla sina rättigheter.

6 april, 2018 at 10:15 •
 Ida Norberg 
Deltagare

Kan inte heller skilja på de där gubbarna…men det är rätt fascinerande hur alla karlar blir alldeles bländade av henne. Undras vad det är som är dragningskraften? Hon beskrivs ju som lite flickaktig, men samtidigt stark och självständig. Någon de inte kan styra över. Är också imponerad över hennes sätt att navigera bland alla kärlekskranka … Nu är hon i Anderna i boken. Det är otroligt egentligen alla resor hon var ut på. Beskrivningar av hur hon och hennes sällskap fick md sig en egen stab var verkligen underhållande att läsa 😊 Undras om något sådant skulle hända idag…tveksamt.

Hon är absolut färgad av som samtid. Rasbiologiska institutet också som byggdes upp under denna tid, och hon rörde sig ändå i kretsarna därikring, även om hon inte hade de extrema åsikterna. Intressant att även följa vår egen historia genom Esters berättelse.

6 april, 2018 at 07:41 •
 Ida Norberg 
Deltagare

En sak jag saknar i boken är fotona som beskrivs. Författaren har uppenbarligen tillgång till en mängd foton som inte publiceras i boken. Det är inte alltid bilderna som är med i boken beskrivs i texten. Förståeligt förstås att vissa bilder inte är med ( som nakenbilder t ex som beskrivs) men lite märkligt kan jag tycka i andra fall. En annan kritik jag har nu efter att snart läst ut den är de upprepningar författaren ständigt återvänder till gällande relationen mellan Carin och Ester. Jag har ju förstått för länge sen att de ev har en hemlig relation men det tjatas om detta boken igenom. Lite synd kan jag tycka på en i övrigt mycket bra skriven biografi.

7 april, 2018 at 07:16 •
 Ida Norberg 
Deltagare

Här är bilden som Zorn målade. Luta, målning av Ester Blenda Hittade den till slut!

Har nu läst ut biografin och måste säga att jag satt med tårar i ögonen de sista kapitlen. Att efter ett sådant fartfyllt liv få sluta sina dagar med en kropp som sviker. Även om en del av det är hennes eget fel med tanke på alkohol oxh drogkonsumetion. jag är också sorgsen över det faktum att hon försvunnit helt ur folks medvetande. Ester Blenda var först, men tyvärr inte den som får leva kvar i folkminnet/kulturminnet. Mycket intressant att hennes böcker om den starka pch självständiga flickan AnnMarie fallit i glömska medan Lindgrens Pippi däremot får stå symbol som den första barnboken som spränger gränser.

8 april, 2018 at 05:17 •
 Ida Norberg 
Deltagare

Ytterligare en bok om en framgångsrik kvinna i Sveriges historia, Sofia Gumaelius som startade en annonsbyrå i början av 1900-talet, har givits ut. Jag slås återigen av det faktum att jag inte haft en aning, för det var knappast något som lärdes ut i skolan. Jag känner dock till Bonnier-familjen, Kruger och Oscar Knaust, bara för att snabbt nämna tre exempel på män som har varit stora i svenska historien.
Jag hoppas ju att historieböckerna skrivs om på så vis att kvinnorna får lika stor plats som männen.

8 april, 2018 at 09:04 •
 Maria 
Deltagare

Har läst cirka halva boken, sen kom ett ilsket meddelande från mitt lokala bibliotek om att jag måste lämna tillbaka den ;) Får väl testa det där dom pratar om, e-bok..
Nåväl tycker mycket om det jag har läst! Så inspirerande! Så viktig historia att lyfta fram!
Gillar mycket det som Ida påpekar, att Ester Blendas liv och verk också problematiseras. Jätteintressant kapitel det där om samer och rasbiologin och allt. Att Ester Blenda får vara en mångfacetterad person, att det inte är någon hjälte som ska lyftas fram. Även om det någonstans också alltid är en besvikelse det där, att märka hur präglade av sin tid många häftiga historiska personer var. Kvinnosakskvinnor som Selma Lagerlöf, som stöttade rasbiologin..
Angående hennes dragningskraft på karlarna tänker jag att det är hennes otroliga livsenergi som lockar. Även om hon hade melankoliska drag också tänker jag mig att hon var otroligt intensiv och levande, kunde få folk att känna sig som bortsvepta. Jag gillar mycket alla upprepningar om Carins och Esters relation, tänker att det är ett sätt att visa att det var så det var, ett återkommande inslag i Ester Blendas liv, ingen bisats.
En sista sak som jag gillar mycket är de fina historiska parallellerna, att få saker satta i en tidslinje. Tänkte först när hon träffade Evert Taube att hon börjat umgås med en gubbe, men fattade sen att dom var ju lika gamla. Och ryska revolutionen mitt i alltihopa, hungersmarcher i Sverige, finskt inbördeskrig..

9 april, 2018 at 12:59 •
 Carin Collén 
Deltagare

Det är många tankar som drar åt olika håll i förhållande till EBN. Jag skulle vilja veta mera om hennes drivkrafter. Komma in i hennes huvud och höra vad som driver henne, är det en vilja att bidra till förbättringar, ett behov av synas eller ren äventyrslusta, eller lite/mycket av varje. Lusten att skriva skulle också kunna vara en drivkraft men det verkar mer vara en belastning, något hon ramlat in i.
Å ena sidan har jag stor förståelse för hennes bror när han skriver det desperata brevet om hennes egoism som orsakat mamman och hela familjen så stor oro och smärta. På andra sidan finns Carins brev där hon beskriver all omtanke och glädje som EB står för i deras liv. Jag hade nog gillat att ha henne som kompis men blivit galet oroad som syster.
Så tragiskt att sluta sitt liv alldeles för tidigt, bortglömd i drogberoende, fysiskt förfall och bitterhet. Det framgår inte riktigt i boken men hon verkar ha ”skrämt” bort alla sina tidigare vänner förutom Carin som stannar in i det sista.

10 april, 2018 at 09:28 •
 Ida Norberg 
Deltagare

Det är onekligen en fascinerande person. Jag har totalt snöat in på henne och läser just nu hennes bok om emigrantliv i Amerika, hon reser ju dit som om hon vore en immigrant och berättar om Amerika ur det perspektivet. Hon skriver väldigt bra. Har också så smått börjat med hennes En rackarunge, som alltså är den bok som egentligen är inspiration till Lindgrens Pippi och kanske även andra historier av Lindgren. Jag förstår varför det är Astrid som lever kvar i folks minne oxh inte Ester. Lindgrens berättarådra går liksom inte att slå. Men det är ändå Ester som är den första att bana mark.

Jag är också fascinerad över att hon på ett vis var så otidstypisk, med sitt sätt att ta sig an livet, fast samtidigt så färgad av sin tids åsikter. Hon levde ju dock tätt tillsammans med en rad andra starka kvinnor som alla bidragit till att vi idag som kvinnor kan leva självständiga oxh fria liv. Jag menar att hon hade möjligheten att frigöra sig från tidens kvinnoideal. Vet inte om t ex hennes kollega på bondgården, pigan, t ex kunde ha gjort samma sak.

Hon tog ju verkligen fasta på varje minut av sitt liv. Kanske äventyrslustan var det som drev henne? Den här energin som beskrivs, att vilja se hur det är, uppleva världen. Jag är imponerad över det hon hann med under sin livstid, och glad att hon skrev ner det, så det är bevarat till eftervärlden.

16 april, 2018 at 05:45 •
 Ida Norberg 
Deltagare

Om ett par veckor, den 3 maj, har vi en livechatt om boken i Google hangouts. Livechatten går av stapeln kl 8.30-9.30 torsdagen den 3 maj. Länken finns i detta inlägg men också i själva ingressen för hela bokcirkeln.

Du måste logga in på ditt google-konto för att kunna ansluta till cirkeln. Har du inget sådant så kan du lätt skapa ett via google

Gå med i konversationen på Hangouts: https://hangouts.google.com/group/870BmpRzphw0CFKZ2

23 april, 2018 at 08:36 •
 Ida Norberg 
Deltagare

Hej alla! Imorgon 8.30-9.30 kör vi en digital bokcirkelträff om boken Ett jävla solsken. Vi använder Google hangouts och länken hittar du i ingressen här ovanför till bokcirkeln. Jag hoppas många hänger på!
Jag vet att Google hangouts kräver app om du använder telefon eller padda. Du behöver också ett Google-konto. Fixa gärna detta innan 8.30 imorgon så det bara är att köra igång diskussionen.
Vi ses imorgon torsdag 3 maj :)
/Ida

2 maj, 2018 at 04:31 •
Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.