• Hej! Stort tack för den här cirkeln och bidragen till författarfrukosten på Sigtuna Litteraturfestival. Både till er som närvarande i söndags och till er som bidragit till samtalet här på sidan. Det blev en trevlig stund med Cilla och jag tror att flera av oss som deltog känner att vi kommit en bra bit i att lära känna Naumanns författarsk…[Läs mer]

    • Det var intressant att få ta del av Cilla Naumann bakgrund till boken. Det finns mycket mer att diskutera än vad som kom fram på frukostmötet. Tiden räckte inte till. CN berättade bla att hon skrev boken om sönerna först och att hon ville skriva om mammornas liv eftersom det berörde sönernas liv. Platsen i Halland var självupplevd, men inte berättelsen.

  • Hej!

    Tillvaron är hektisk ibland. Tyvärr har det kört ihop sig, vilket innebär att jag tyvärr inte kan delta i frukosten med Cilla Nauman. Har dåligt samvete för att ha varit passiv deltagare här i cirkeln. Läst har jag förstås, boken/böckerna och inläggen här pluss Cillas blogg. Jag tyckte mycket om boken, en finstämd skildring av uppväxt spegla…[Läs mer]

    • Hej @mariaw, tack förditt besked, trist men ibland kan man inte göra allt. Vi andra får lyssna på Cilla och kanske även få svar på några av dina intressanta frågor. Roligt att få läsa dina kommentarer och funderingar kring boken.
      Ja vi försöker rapportera lite från författarfrukosten här i efterhand :-)

  • Hej på er!
    Ni kanske börjar återvända till vardagen så här i augusti. Lite svårt har det kanske varit att hålla kontakten här under sommaren, men läst har vi gjort, både Naumann och säkert andra böcker. Och snart är det dags att ses i Sigtuna, det ska bli jätteroligt! Jag tänker att det kan vara bra att vi tillsammans tänker ut frågor vi vill s…[Läs mer]

    • Bra initiativ Annika!
      Jag vill också passa på att tipsa alla om att läsa Cilla Naumanns gästblogginlägg här på sidan, nio fina och tänkvärda texter. I några av dessa skriver Cilla om Att springa med åror, om skildringen av huvudpersonerna Johanna och Monica, och lite om hur det finns drag av henne själv i båda karaktärerna… Kan kanske ge lit…[Läs mer]

    • Jag tycker det vore intressant att höra lite om processen kring skrivandet – vilken bok skrev hon först, visste hon redan då att det skulle bli två böcker eller växte det beslutet fram etc. Kanske lite om skillnaden mellan att skriva för barn och vuxna i allmänhet, och: hur ser hon själv på de här två böckerna, dess olika ton och fokus. Karak…[Läs mer]

      • Jag är intresserad av att veta varför Naumann valt att skriva om dessa karaktärer och temat land/stad. I boken skrivs också väldigt lite om Monicas liv förutom relationen till pappan/Johanna och sonen. Det skulle vara intressant att veta hur Naumann tänkt om det.

        • Tack så mycket @alitho och @harriet! Jag samlar ihop frågorna men ni får gärna ställa dem direkt till Cilla på lördag. Har någon av er hunnit titta på Cillas nya bok? Den verkar handla om föräldraskap på lite andra sätt än denna, det kan också vara intressant med detta att vara förälder på olika plan, olika roller.

    • Jag funderar på om det var lättare eller svårare att skriva ur ett barns perspektiv jämfört med en vuxens. Vad är det som har inspirerat henne till att skriva dessa två böcker. Kommer det komma någon fortsättning på dessa böcker men kanske ur någon annans synvinkel? Sen kan man ju alltid spinna vidare på frågorna beroende på vad hon svarar :)

    • Precis som Harriet skriver ovan är jag också nyfiken på Monicas liv och varför hon har valt att inte ge fler inblickar. Dessutom skulle jag vilja veta hur hon resonerade kring skildringen av Lasses död och varför vi inte får läsa om det ur Monicas perspektiv. Jag skulle även vilja fråga vad som egentligen hände i Paris :) Vi ses på Stora Bränn…[Läs mer]

  • Ensamheten skapar förutsättning för en vänskap som bryter klassgränserna. Den ebbar ut, utvecklingen och livsödena går åt olika håll. Livet formas utefter händelser i livet och familjära betingelser. Klassperspektivet blir en faktor som skapar främlingskap på vuxennivå, men som tidigare berörs inte barnen av detta. Det upprepas genom generati…[Läs mer]

  • Hej!

    Har läst boken nu och den var mycket stark. Språket flöt så fint och känsligt. Hade dock lite svårt att komma in i boken, men sen var jag ohjälpligt fast. För mig handlar den mycket om en ung moders utsatthet med ängslan över sitt barn och omvärldens oförmåga att förstå och hjälpa henne. Också hur ett annorlunda barn kan definieras utifr…[Läs mer]

  • På måndag börjar Cilla Naumann gästblogga – missa inte det! Det kommer att bli lite som en följetong, med en del beröringspunkter med “Springa med åror”.  Vi kommer att få nya perspektiv på det vi läst i sommar.

  • Hej!

    Så mycket sorg, drömmar och längtan som ryms i denna bok. Det gäller för båda delarna. Två skilda världar som förenas på somrarna under ett antal år. Klass, stad och land är ett genomgående tema och intressant perspektiv att diskutera.

     

     

     

  • Dags att skriva något! Jag väljer spåret klass/stad/land @annika-hermele:

    Monika, berättaren, är uppvuxen på landet, hemmastadd på en gård med djur, koskit, åkerbruk, liv och död, hallonsaft och hembakade kakor. Detta präglar hela livet, liksom att hennes mamma dog tidigt. Monika sköter hushållet åt sin far Ivar; hon vägrar utföra utomhussysslor…[Läs mer]

    • Det är verkligen en kontrast mellan flickornas erfarenhet av Paris också. Johanna fick en första resa dit i tioårspresent och en repris på tolvårsdagen.

  • Hej igen! Hur går det med läsningen? Jag har ett antal spår som jag tycker att det vore roligt om vi kan fördjupa oss i. jag kan ju skriva några här så kan vi se vad ni nappar på:
    Djur och natur
    Klass / stad / land
    yrkesliv
    död / kyrkogårdar / begravningsplatser / begravningar
    sexualitet
    parisredan
    barn/ung/vuxen / föräldraskap

    Jag hade tänkt…[Läs mer]

    • Klass, stad och land är intressant att diskutera tycker jag. Boken handlar till största delen om det.
      Jag tror inte att Monika och Johanna känner av klasskillnaden från början av deras vänskap när de är barn utan den kommer fram mer när de blir äldre och syns tydligt när de blir vuxna. Johannas pappa har ju mycket åsikter hur allt ska vara fö…[Läs mer]

    • Jag diskuterar gärna föräldraskap och relationen föräldrar-barn, även kanske generationer/generationsklyftor. Det var det jag tyckte var mest intressant i Springa med åror, och det skildras ju också från två håll i de olika böckerna eftersom berättaren i Springa med åror är en vuxen och i 62 dagar ett barn.
      Men också klass, stad och land är int…[Läs mer]

      • Tänker på det som @janivarberg och @alitho är inne på med relationen och skildringen av Monika och Johanna. Hur känner ni för Johanna? Hur kan vi förstå henne? Vad är det som händer under Parisresan?

        • Vad det är som händer i Paris? Johanna sviker sin kompis för charmigare killar som dyker upp. Det verkar som om Monica inte lägger märke till varifrån de kommer. De bara dyker upp. Oemotståndliga, generösa? En grön väska, ett armband med berlocker har hon fått av dem. Förutom det eldröda märket på halsen. Monica förstår ingenting.

          • Jag tänker att de har växt ifrån varandra redan innan Parisresan, men att den är – säkert för båda – ett sätt att inte låtsas om det. Och kanske ett test på om det finns något kvar av vänskapen. Man vet som sagt inte mycket om vad Johanna tänker, men jag skulle tro att hon också saknar vänskapen och gemenskapen som tidigare varit självklar för…[Läs mer]

  • Jag har sträckläst första delen av boken. Tycker att den är riktigt bra. Kom in i den snabbt efter att jag förstod vad som var nutid eller dåtid. Vet aldrig hur jag ska beskriva språk. Språket i denna bok är fjäderlätt, (jämför med en bok som jag läst nyligen och var skriven mer som ett reportage) lättläst och behagligt att läsa tycker jag. Jag h…[Läs mer]

  • JaniVarberg: Hej alla! Några tycker det är svårt att komma in i boken och Annika vill få synpunkter på språket.  När jag fattade att det finns en ramberättelse (berättarens idag) på 5-6 kapitel blev det lättare. Övriga kapitel är tillbakablickar. Men även de som beskriver “idag” kan vara tillbakablickande; samlade i olika textblock. Lite mer förvi…[Läs mer]

    • Jag håller med dig om att språket flyter lätt. För mig skapade citaten en stor kraft som de var insprängda. Vet inte hur långt du kommit men man får ju senare veta att förhållandet till Södergran-dikten påverkar Monika mycket, i förlängningen till och med hennes yrkesval – bibliotekarie.

    • Tack Jan! Vad kul med bilderna, vilken nostalgi. Det är nog många av oss som läst dessa halvt obegripliga rader både i skolan och hemma och har dem i ryggmärgen. Men jag tycker ändå att det fungerar i boken utan att kännas slitet.

  • Hej! Svårigheten för mig att komma in i berättelsen är det kluvna tidsperspektivet, där Monika berättar en historia som för mig är nuet i berättelsen men för henne det förflutna. Blir lite förvirrande då jag inte får någon förankring i berättarens (Monikas) nu. Men efter ett tag så var det lättare och historien blir intressant, men jag har inte h…[Läs mer]

  • Hej allihop! Eftersom vi alla har kommit lite olika långt tänkte jag att ett lämpligt tema att fördjupa sig i kan vara språket. Så väntar vi lite med handlingen så att alla hinner med.
    Hur är språket tycker du? Var det några speciella ord eller formuleringar du fäste dig vid? Citera gärna eller skriv sidummer.
    Om du redan läst båda böckerna: hur…[Läs mer]

  • Nu har jag läst bakåt vad ni skrivit tidigare. Jag, Maria är 64, bor i Sundsvall och  har arbetat som specialpedagog. Numera är jag kulturtant på heltid. Har alltid varit en stormästare och har återvänt till litteraturvetenskapen på gamla far. Jag gillar bokcirklar men har hittills bara ingått i cirklar irl.

    • Välkommen hit! Jag är själv relativt ny här men hoppas på givande diskussioner i de olika bokcirklarna. Har, precis som du, enbart ingått i bokcirklar IRL tidigare.

  • Hej! Det har tagit lite tid för mig att hitta hit, har trasslat med att förstå mig på uppbyggnaden av bokcirklar :) Boken är intressant så här 80 sidor in i den. Fin skildring ur Monikas perspektiv av förändringarna i hennes hembygd i och med att hennes pappa nödgas  stycka av mark. Passande sommarläsning också. Lite störd blev jag av inlednings…[Läs mer]

    • Hej Maria! Jag håller med dig och flera andra här i cirkeln om att det tar emot lite att komma in i uppbyggnaden. Och verkligen passande sommarläsning. Själv semestrar jag just nu nästan exakt där boken utspelar sig och lever mig in i landskapet, vädret och vindarna.

  • Lite snabba tankar om boken. Springandet börjar ganska tidigt och återkommer hela tiden. Årorna dyker upp långt senare. Det är många saker som upprepas. Ordet uråldrig t.ex. Mamma Gerdas dikter och ramsor. Blicken mot havet. Blicken mot ängsmarkerna. Det är något jag känner igen i det. Barndomsbilderna som alltid finns där inom en. Den gamla ladan…[Läs mer]

    • Du har rätt i det med springandet, men jag tänkte inte så tydligt på det! Roendet finns ju såklart i “mor ror”-ramsan, och därmed indirekt årorna. Jag har inte läst boken klart än så vet inte om det kommer något ytterligare, men tänkte också på bilden att springa med åror som uttryck för att försöka göra något som är hopplöst, fåfängt, d…[Läs mer]

  • Visa mera