Gruppadministratörer

• Profilbild för Bokcirklar på Göteborgs stadsbibliotek

Vårbokcirkel online: Vi har alltid bott på slottet av Shirley Jackson 6/5 – 31/5

Offentlig bokcirkel aktiv för 2 månader, 3 veckor sedan | 18 medlemmar

Var med och bokcirkla med oss när som helst på dygnet! Fundera och ta del av andras tankar och skriv ner dina egna i lugn och ro. Shirley Jacksons gotiska skräckklassiker berättas ur 18-åriga Merricat Blackwoods perspektiv och är en bok som både skrämmer och underhåller.

Bokcirkelns upplägg: Vi diskuterar boken under fyra veckor, och en eller flera diskussionsfrågor släpps varje måndag. Det går bra att hoppa in när som helst under perioden och man kan svara på tidigare frågor även om det tillkommit nya.

Boken finns att låna på biblioteket både som e-bok och fysisk bok. Här finns e-boken: https://e-gotlib.elib.se/Books/Details/1055674

Diskussionsfrågor släpps:

Måndag 6/5: Vilka tankar och känslor väcker bokens språk- och miljöbeskrivningar. Gå in under Forum: första veckans fråga och börja diskutera:)!
Måndag 13/5 Hur ser ni på karaktärernas relationer? Finns det någon speciell scen som gjort intryck på er? (Gå in under Forum: Andra veckans frågor)
Måndag 20/5 Den här veckan diskuterar vi personerna. Vilka är de? Vad är det som driver dem? (Gå in under Forum: Tredje veckans frågor)
Måndag 27/5 Vad tycker ni om boken, ris eller ros? Var den som ni hade tänkt er? Och för er som läst den en andra gång, hade ni en annan läsupplevelse denna gång? (Gå in under Forum: Sista veckans frågor)

1:a veckans frågor

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
 Bokcirklar på Göteborgs stadsbibliotek 
Deltagare

Hej alla cirklare, och varmt välkomna till denna cirkel!
Första veckan inleder vi med att diskutera era upplevelser av språket och miljön/miljöerna.

6 maj, 2019 at 07:50 •
 Alma Kilander 
Deltagare

Jag har inte hunnit komma så långt i läsningen ännu, men det känns som att miljöbeskrivningarna inte tar så jättestor plats? Det finns detaljer med i texten men beskrivningarna pågår liksom inte särskilt länge. Men ändå såg jag allt framför mig, gatorna och husen och stigen upp till huset…

Det känns som att boken är skriven sådär med isbergsteknik, man får läsa in mycket mellan raderna, bland annat i hur de talar med varandra. Jag tänkte också på att systrarna verkar prata lite teatraliskt med varandra.

6 maj, 2019 at 04:03 •
 Emelie 
Deltagare

Det är en klaustrofobisk miljö som skildras. Huset och byn är isolerade. Det är beskrivet som om det inte fanns något utanför byn. Och livet pågår endast innanför husets väggar. Språket är som Alma tagit upp skrivet med isbergsteknik. Merricat, Constance och farbrodern Julians dialoger är märkliga. Det finns en krypande otäck känsla som är svår att ta på. Alla tre känns också mer eller mindre tokiga. Kontrasten mellan denna krypande overklighetskänsla och de vardagliga bestyren är otäck.

7 maj, 2019 at 06:06 •
 AnnaP 
Deltagare

Hej, längesen jag var här! Kul att vara tillbaks! Jag älskade den här boken när jag pluggade. Ska bli så kul att läsa den på nytt! Språket är gåtfullt och lillgammalt. Miljön är instängd och klaustrofobisk. Stämningen spänd, man väntar hela tiden på att något hemskt ska hända! Instämmer med någon ovan som skrev att kontrasten mellan det vardagliga och det klaustrofobiska skapar skräck.

9 maj, 2019 at 06:09 •
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.