1:a veckans frågor

Visar 3 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • #30111
      Laali
      Deltagare

        Hejsan!
        Miljöerna beskrivs på ett sätt som verkligen sätter tonen för historien, och som ger känslan av ljus, värme och lätthet när huset och trädgården beskrivs medan det som ligger bortom grinden och stängslet inte alls ger samma intryck. Det finns en tydlig polaritet mellan trygghet och fara, ondska och godhet. Där emellan finns inte plats för några gråskalor.
        Språket är av en sparsmakad karaktär där mycket anas utan att uttalas. Merricats inre monolog är desto mer explicit och rik på detaljer.
        Väldigt stämningsskapande miljöskildringar och dialog!

      • #25901
        Emelie
        Deltagare

          Det är en klaustrofobisk miljö som skildras. Huset och byn är isolerade. Det är beskrivet som om det inte fanns något utanför byn. Och livet pågår endast innanför husets väggar. Språket är som Alma tagit upp skrivet med isbergsteknik. Merricat, Constance och farbrodern Julians dialoger är märkliga. Det finns en krypande otäck känsla som är svår att ta på. Alla tre känns också mer eller mindre tokiga. Kontrasten mellan denna krypande overklighetskänsla och de vardagliga bestyren är otäck.

          • #25911
            AnnaP
            Deltagare

              Hej, längesen jag var här! Kul att vara tillbaks! Jag älskade den här boken när jag pluggade. Ska bli så kul att läsa den på nytt! Språket är gåtfullt och lillgammalt. Miljön är instängd och klaustrofobisk. Stämningen spänd, man väntar hela tiden på att något hemskt ska hända! Instämmer med någon ovan som skrev att kontrasten mellan det vardagliga och det klaustrofobiska skapar skräck.

          • #25874
            Alma Kilander
            Deltagare

              Jag har inte hunnit komma så långt i läsningen ännu, men det känns som att miljöbeskrivningarna inte tar så jättestor plats? Det finns detaljer med i texten men beskrivningarna pågår liksom inte särskilt länge. Men ändå såg jag allt framför mig, gatorna och husen och stigen upp till huset…

              Det känns som att boken är skriven sådär med isbergsteknik, man får läsa in mycket mellan raderna, bland annat i hur de talar med varandra. Jag tänkte också på att systrarna verkar prata lite teatraliskt med varandra.

            • #25868

              Hej alla cirklare, och varmt välkomna till denna cirkel!
              Första veckan inleder vi med att diskutera era upplevelser av språket och miljön/miljöerna.

          Visar 3 svarstrådar
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.