• Hej alla cirklare! Ni kan självklart fortsätta cirkla, även om sista frågan publicerads i måndags.  Vill också passa på att tacka alla som deltagit:)

    Tack och på återseende!

      22 February, 2019 06:17

  • Ger novellen ros. Precis som flera av er nämnt tidigare finns tidsmarkörer för den tid texten är skriven i. Däremot är sättet Benedictsson angriper orättvisa på nutida. Kul att ni valde denna text! Kommer föreslå den till en annan cirkel. Mvh Frida 22 February, 2019 09:16

  • Klassperspektiv finns. Nina tillhör övre medelklass. Nina själv är omedveten eller ointresserad av frågor som rör klass. Hennes smärta och ilska över att tillhöra ”fel” kön gör en henne blind för andra orättvisor. Jag ger novellen ros, framförallt för att den väckt så många tankar. 22 February, 2019 08:57

  • Hej, har följt era kommentarer med nöje! Läste novellen på gymnasiet, längesen nu, och det var en upplevelse att läsa den på nytt. Då såg jag Nina som sur och gnällig. Benedictsson lyckas förmedla förtvivlan över att bli behandlad utifrån en felaktig och steteotyp kvinnlighet på glasklart språk.Instämmer med Sofia, ovan om att det går att byta kön…[Läs mer]

  • Till skillnad från er andra anser jag att novellen är typisk för den tid den är skriven i. Kul om fler skriver också! Vi är ju 25 stycken i cirkeln! 22 February, 2019 01:02

  • Maria, du har hittat rätt, det är här vi cirklar:)! Vad roligt att du uppskattade novellen!
    Precis som du skriver så märks det bl.a. på språket och miljöbeskrivningen vilken tid den är skriven i. Samtidigt så beskriver hon denna känsla av att vara född till något som av samtiden är ”fel” på ett så universellt vis att frågorna och vreden mot denna…[Läs mer]

  • Hej, är det här jag ska svara? det var en annan cirklare som svarade på ett annat ställe. I alla fall så instämmer jag med henne att man genom miljöbeskrivningen känner att novellen skildrar en äldre tid. Detta gäller även språket som på sina ställen är ålderdomligt. Klassperspektivet är intressant, Nina ser sig själv som en andra klassens me…[Läs mer]

  • Bokcirklar på Göteborgs stadsbibliotek ändrade beskrivning för denna grupp Grupplogga för Victoria Benedictsson: ”Ur mörkret” och ”Förbjuden ingång” 28/1 – 22/2 -2019Victoria Benedictsson: ”Ur mörkret” och ”Förbjuden ingång” 28/1 – 22/2 -2019 från ”I januari kommer Stadsteatern i Göteborg att sätta upp "Förbjuden ingång" som baseras på Victoria Benedictssons texter och liv. I samband med detta så kommer vi ha en cirkel kring hennes novell "Ur mörkret" som finns att läsa på Litteraturbanken. Längst ner hittar du länken till novellen. Cirkeln är ett samarbete mellan stadsbiblioteket Göteborg, Litteraturbanken och Stadsteatern. Alla är välkomna att cirkla – både de som läst romanen eller sett pjäsen eller både sett pjäsen och läst boken.
    Bokcirkelns upplägg: Vi diskuterar boken- och/eller pjäsen under fyra veckor. Varje måndag kommer vi att att släppa en eller ett antal frågor som deltagarna kan diskutera kring när som helst under veckan. Diskussionen förs under FORUM.
    Måndag 28 januari – Hur beskrivs Nina i novellen och vad får vi för bild av henne och hennes liv? Hur beskrivs kvinnan i pjäsen ”Förbjuden ingång?
    Måndag 4 februari – Vilka egenskaper tillskrivs kvinnan till skillnad från mannen i novellen?
    Måndag 11 februari – Hur ser tidslinjen ut i novellen och/eller pjäsen? Vi vet vilken tid Benedictsson levde i, känns hennes text typisk för sin tid?
    Måndag 18 februari – Tack för allas fina inlägg under de senaste veckorna.
    Benedictsson skrev Ur mörkret på 1880-talet. Kan vi i novellen utläsa att den är skriven vid den här tiden? Finns det något i miljöbeskrivning, klassperspektiv eller i novellens tema som visar det? Vad kan novellen tillföra oss i dag? Finns det något tidstypiskt i pjäsen?
    https://litteraturbanken.se/forfattare/BenedictssonV/titlar/OrdPaLivOchDod/sida/87/faksimil.” till ”I januari kommer Stadsteatern i Göteborg att sätta upp "Förbjuden ingång" som baseras på Victoria Benedictssons texter och liv. I samband med detta så kommer vi ha en cirkel kring hennes novell "Ur mörkret" som finns att läsa på Litteraturbanken. Längst ner hittar du länken till novellen. Cirkeln är ett samarbete mellan stadsbiblioteket Göteborg, Litteraturbanken och Stadsteatern. Alla är välkomna att cirkla – både de som läst romanen eller sett pjäsen eller både sett pjäsen och läst boken.
    Bokcirkelns upplägg: Vi diskuterar boken- och/eller pjäsen under fyra veckor. Varje måndag kommer vi att att släppa en eller ett antal frågor som deltagarna kan diskutera kring när som helst under veckan. Diskussionen förs under FORUM.
    Måndag 28 januari – Hur beskrivs Nina i novellen och vad får vi för bild av henne och hennes liv? Hur beskrivs kvinnan i pjäsen ”Förbjuden ingång?
    Måndag 4 februari – Vilka egenskaper tillskrivs kvinnan till skillnad från mannen i novellen?
    Måndag 11 februari – Hur ser tidslinjen ut i novellen och/eller pjäsen? Vi vet vilken tid Benedictsson levde i, känns hennes text typisk för sin tid?
    Måndag 18 februari – Tack för allas fina inlägg under de senaste veckorna.
    Benedictsson skrev Ur mörkret på 1880-talet. Kan vi i novellen utläsa att den är skriven vid den här tiden? Finns det något i miljöbeskrivning, klassperspektiv eller i novellens tema som visar det? Vad kan novellen tillföra oss i dag? Finns det något tidstypiskt i pjäsen? Och sist men inte minst får novellen och- eller pjäsen ris eller ros?
    https://litteraturbanken.se/forfattare/BenedictssonV/titlar/OrdPaLivOchDod/sida/87/faksimil.” 19 February, 2019 07:09

  • Genom miljöbeskrivningen av bl. a. rummet med järnugnen och kolelden märker man att novellen skildrar en äldre tid. Nina tillhör en välbärgad klass. Familjen har egendomar och hästar. När hon är liten har hon en sköterska och senare en guvernant. Hon vet att det enda sättet för en kvinna att stiga till en högre samhällsrang är att gifta sig. Att…[Läs mer]

  • Benedictsson skrev Ur mörkret på 1880-talet. Kan vi i novellen utläsa att den är skriven vid den här tiden? Finns det något i miljöbeskrivning, klassperspektiv eller i novellens tema som visar det? Vad kan novellen tillföra oss i dag? Finns det något tidstypiskt i pjäsen? Och sist men inte minst får novellen och- eller pjäsen ris eller ros? 18 Febr…[Läs mer]

  • Novellen börjar ju med att Nina börjar berätta sin historia för den för oss okände mannen, lyssnaren. Nina ligger i mörkret på en schäslongen, bakom ett draperi och begrundar sitt liv. Hon känner det som hon levt i hundra år, men att det aldrig blev som hon velat.

    Novellen börjar med att beskriva Ninas barndom, hennes relation till sin far, he…[Läs mer]

  • Ninas röst får som ovanstående skriver något allvetande över sig. Denna allvetande ton kan te sig ganska sorglig eftersom den är så hopplös och full av bitterhet. Ni är flera som tidigare nämnt Ninas oförmåga att se samhällsstrukturen utifrån. Hon ingår i den och har inget annat val, detta är hennes känsla och den är så start att hon inte klara…[Läs mer]

  • Hej alla cirklare! Så kul att vi är så många! Den här veckan cirklar vi kring tiden, men självklart går det också att ta upp andra tankar och funderingar som novellen och pjäsen väcker! 12 February, 2019 12:32

  • Instämmer med tidigare cirklare om att kronologin är uppbruten i pjäsen. I novellen är huvudpersonen Nina, men Nina förkroppsligar också temat ”skam”. Hela novellen kretsar kring detta skamtema, och på vissa ställen bryts det kronoligska berättandet av, alltså, barn-flicka-ung-kvinna- döende, av Nina som när hon lämnar denna kronologi, s…[Läs mer]

  • Nu har jag både sett pjäsen och läst novellen. I pjäsen håller jag med signaturen Arnfelt om att den kronlogiska linjen är bruten och att det finns flera parallellspår. De visas genom skådespelarens/Victorias ord/citat och även via scenografi, musik m.m. I pjäsen finns också en öppning där publiken uppmanas att ta sig ur det inrutade. I novellen ä…[Läs mer]

  • Håller med tidigare kommentarer att novellen på vissa sätt känns modernare än den tid den skevs i. Skulle nog själv säga om kompositionen att den förs i en cirkel snarare än i en parallellhandling. Nu är det novellen jag pratar om, inte pjäsen. I början av novellen beskrivs rummet där ”Nina” talar med den gamle mannen som vi aldrig får veta vem…[Läs mer]

  • I novellen får man en bild av Ninas liv i kronlogisk linje, men parallellt med den så finns en ”allvetande röst” som talar om kvinnan genom historien.
    I pjäsen, det var ett tag jag såg den nu, så är den kronlogiska linjen ännu mer bruten. Där finns också en bit där skådespelaren går utanför sin roll och talar som ”sig själv”. 11 February, 2019 03:09

  • Bokcirklar på Göteborgs stadsbibliotek ändrade beskrivning för denna grupp Grupplogga för Victoria Benedictsson: ”Ur mörkret” och ”Förbjuden ingång” 28/1 – 22/2 -2019Victoria Benedictsson: ”Ur mörkret” och ”Förbjuden ingång” 28/1 – 22/2 -2019 från ”I januari kommer Stadsteatern i Göteborg att sätta upp "Förbjuden ingång" som baseras på Victoria Benedictssons texter och liv. I samband med detta så kommer vi ha en cirkel kring hennes novell "Ur mörkret" som finns att läsa på Litteraturbanken. Längst ner hittar du länken till novellen. Cirkeln är ett samarbete mellan stadsbiblioteket Göteborg, Litteraturbanken och Stadsteatern. Alla är välkomna att cirkla – både de som läst romanen eller sett pjäsen eller både sett pjäsen och läst boken.
    Bokcirkelns upplägg: Vi diskuterar boken- och/eller pjäsen under fyra veckor. Varje måndag kommer vi att att släppa en eller ett antal frågor som deltagarna kan diskutera kring när som helst under veckan. Diskussionen förs under FORUM.
    Måndag 28 januari – Hur beskrivs Nina i novellen och vad får vi för bild av henne och hennes liv? Hur beskrivs kvinnan i pjäsen ”Förbjuden ingång?
    Måndag 4 februari – Vilka egenskaper tillskrivs kvinnan till skillnad från mannen i novellen?
    Måndag 11 februari – frågor släpps
    Måndag 18 februari – frågor släpps
    https://litteraturbanken.se/forfattare/BenedictssonV/titlar/OrdPaLivOchDod/sida/87/faksimil.” till ”I januari kommer Stadsteatern i Göteborg att sätta upp "Förbjuden ingång" som baseras på Victoria Benedictssons texter och liv. I samband med detta så kommer vi ha en cirkel kring hennes novell "Ur mörkret" som finns att läsa på Litteraturbanken. Längst ner hittar du länken till novellen. Cirkeln är ett samarbete mellan stadsbiblioteket Göteborg, Litteraturbanken och Stadsteatern. Alla är välkomna att cirkla – både de som läst romanen eller sett pjäsen eller både sett pjäsen och läst boken.
    Bokcirkelns upplägg: Vi diskuterar boken- och/eller pjäsen under fyra veckor. Varje måndag kommer vi att att släppa en eller ett antal frågor som deltagarna kan diskutera kring när som helst under veckan. Diskussionen förs under FORUM.
    Måndag 28 januari – Hur beskrivs Nina i novellen och vad får vi för bild av henne och hennes liv? Hur beskrivs kvinnan i pjäsen ”Förbjuden ingång?
    Måndag 4 februari – Vilka egenskaper tillskrivs kvinnan till skillnad från mannen i novellen?
    Måndag 11 februari – Hur ser tidslinjen ut novellen och eller pjäsen? Vi vet vilken tid Beneditsson levde i, känns hennes text typisk för sin tid?
    Måndag 18 februari – frågor släpps
    https://litteraturbanken.se/forfattare/BenedictssonV/titlar/OrdPaLivOchDod/sida/87/faksimil.” 11 February, 2019 02:42

  • Hej Marie!
    Nej, jag tycker nog inte att det blev så mycket tydligare, men var bra att Mattias Nordkvist valde att inte göra sin roll överdrivet kvinnlig eller manlig, med gester och kroppsspråk, utan tog mer fasta på Ninas inre själsliv och att texten lyftes fram istället. Det var en människa vi såg på scenen, inte ett kön.

    Det fanns ju stycken…[Läs mer]

  • Visa mera