Gruppadministratörer

  • Profilbild för Bokcirklar på Göteborgs stadsbibliotek

Victoria Benedictsson: ”Ur mörkret” och ”Förbjuden ingång” 28/1 – 22/2 -2019

Offentlig bokcirkel aktiv för 4 månader, 3 veckor sedan | 25 medlemmar

I januari kommer Stadsteatern i Göteborg att sätta upp ”Förbjuden ingång” som baseras på Victoria Benedictssons texter och liv. I samband med detta så kommer vi ha en cirkel kring hennes novell ”Ur mörkret” som finns att läsa på Litteraturbanken. Längst ner hittar du länken till novellen. Cirkeln är ett samarbete mellan stadsbiblioteket Göteborg, Litteraturbanken och Stadsteatern. Alla är välkomna att cirkla – både de som läst romanen eller sett pjäsen eller både sett pjäsen och läst boken.
Bokcirkelns upplägg: Vi diskuterar boken- och/eller pjäsen under fyra veckor. Varje måndag kommer vi att att släppa en eller ett antal frågor som deltagarna kan diskutera kring när som helst under veckan. Diskussionen förs under FORUM.
Måndag 28 januari – Hur beskrivs Nina i novellen och vad får vi för bild av henne och hennes liv? Hur beskrivs kvinnan i pjäsen ”Förbjuden ingång?
Måndag 4 februari – Vilka egenskaper tillskrivs kvinnan till skillnad från mannen i novellen?
Måndag 11 februari – Hur ser tidslinjen ut i novellen och/eller pjäsen? Vi vet vilken tid Benedictsson levde i, känns hennes text typisk för sin tid?
Måndag 18 februari – Tack för allas fina inlägg under de senaste veckorna.
Benedictsson skrev Ur mörkret på 1880-talet. Kan vi i novellen utläsa att den är skriven vid den här tiden? Finns det något i miljöbeskrivning, klassperspektiv eller i novellens tema som visar det? Vad kan novellen tillföra oss i dag? Finns det något tidstypiskt i pjäsen? Och sist men inte minst får novellen och- eller pjäsen ris eller ros?
https://litteraturbanken.se/forfattare/BenedictssonV/titlar/OrdPaLivOchDod/sida/87/faksimil.

11/2 Disposition av handling/tid samt tidsbestämning

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
 Bokcirklar på Göteborgs stadsbibliotek 
Deltagare

Hur ser tidslinjen ut i novellen och eller pjäsen? Finns parallellhandling? Bruten kronlog? Vi vet vilken tid Benedictsson levde i, känns hennes text typisk för sin tid?

11 februari, 2019 at 01:48 •
 Arnfelt 
Deltagare

I novellen får man en bild av Ninas liv i kronlogisk linje, men parallellt med den så finns en ”allvetande röst” som talar om kvinnan genom historien.
I pjäsen, det var ett tag jag såg den nu, så är den kronlogiska linjen ännu mer bruten. Där finns också en bit där skådespelaren går utanför sin roll och talar som ”sig själv”.

11 februari, 2019 at 02:09 •
 Sara Heed 
Deltagare

Håller med tidigare kommentarer att novellen på vissa sätt känns modernare än den tid den skevs i. Skulle nog själv säga om kompositionen att den förs i en cirkel snarare än i en parallellhandling. Nu är det novellen jag pratar om, inte pjäsen. I början av novellen beskrivs rummet där ”Nina” talar med den gamle mannen som vi aldrig får veta vem han är. Hon berättar berättelsen om sitt liv i kronlogisk ordning, med vissa utvikelser kring kvinnans skam, och mäns syn på kvinnan samt Ninas syn på sig själv och sitt kön. I slutet är vi tillbaks i rummet där vi började.

11 februari, 2019 at 07:03 •
 orj@n 
Deltagare

Nu har jag både sett pjäsen och läst novellen. I pjäsen håller jag med signaturen Arnfelt om att den kronlogiska linjen är bruten och att det finns flera parallellspår. De visas genom skådespelarens/Victorias ord/citat och även via scenografi, musik m.m. I pjäsen finns också en öppning där publiken uppmanas att ta sig ur det inrutade. I novellen är handlingen kronoligsk.

11 februari, 2019 at 07:10 •
 Sofia Olausson 
Forumledare

Instämmer med tidigare cirklare om att kronologin är uppbruten i pjäsen. I novellen är huvudpersonen Nina, men Nina förkroppsligar också temat ”skam”. Hela novellen kretsar kring detta skamtema, och på vissa ställen bryts det kronoligska berättandet av, alltså, barn-flicka-ung-kvinna- döende, av Nina som när hon lämnar denna kronologi, sin biografi får en alllvetande röst.

12 februari, 2019 at 11:27 •
 RebeccaJH 
Deltagare

Ninas röst får som ovanstående skriver något allvetande över sig. Denna allvetande ton kan te sig ganska sorglig eftersom den är så hopplös och full av bitterhet. Ni är flera som tidigare nämnt Ninas oförmåga att se samhällsstrukturen utifrån. Hon ingår i den och har inget annat val, detta är hennes känsla och den är så start att hon inte klarar av att ta sig ur detta vakum.

12 februari, 2019 at 03:57 •
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.