Gruppadministratörer

• Profilbild för Erika Hoff Holmgren

Vittervett: en folktro bokcirkel

Offentlig bokcirkel aktiv för 1 dag, 19 timmar sedan | 12 medlemmar

Svenska sagor, sägner, fantasy, folktro och folklivsforskning; dimmiga ängar, mossiga skogar och bråddjupa vatten.

Vittervett drivs av bibliotekarie och folktroivraren Erika Hoff Holmgren, Gammelstads bibliotek, Luleå – men den är öppen för alla deltagare, norr som syd! I cirkeln läses allt som har med folktro, skrock och skrömt att göra; och kanske en liten skvätt av historia. Det mesta är folklivsforskning/etnologi, men en del romaner och fantasy-litteratur smyger också med. Vid tillfälle kanske vi ser på nåt TV-serie avsnitt á la SVT:s Jordskott!

Vi läser gemensamt en ny bok varje månad och sedan har vi diskussion tillsammans i forumet. Utöver detta delar vi också boktips och roliga, relaterade saker tillsammans. Det är fritt fram att starta nya trådar om det finns något på ämnet man vill prata om.

OBS: Man är med i den kapacitet man kan. Alla har vi jobb och liv utanför sagorna, och om man bara kan vara med på en bok eller fläckvis, är det mer än okej. Gå med, presentera dig i forumet, och så blir det nog bra!

Varmt välkommen!

Charlotte Cederlund Middagsmörker …

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
 Exter 
Deltagare

Hej, jag läste rätt nyligen Charlotte Cederlunds trilogi Middagsmörker – Gryningsstjärna – Midnattsljus. Det är fantasy som utspelas i dagens Sápmi med mycket inslag av samisk mytologi. Charlotte Cederlund är tydligen själv från Skåne helt utan samisk bakgrund men har läst in sig på ämnet. Böckerna var riktiga bladvändare. Jag lyssnade på dem som ljudbok och lyssnade mig igenom dem med hög hastighet. Språket är torftigt och alla personer låter ungefär likadant, men intrigen är bra uppbyggd och jag hade svårt att släppa böckerna. Nån annan som har läst dessa? Vad tyckte ni i så fall?

10 februari, 2019 at 06:14 •
 Erika Hoff Holmgren 
Deltagare

Jag har inte läst den – ÄN.
Jag kommer förmodligen, med största sannolikhet, plocka upp den mycket snart eftersom jag fick nys om just det här samiska baklandskapet. Jag återkommer med åsikter och sånt!

14 februari, 2019 at 02:35 •
 Exter 
Deltagare

Ja gör det! jag diskuterar gärna sen. Tyckte som sagt serien var väldigt läsvärd även om böckerna inte kändes helt färdiga, som om de egentligen hade behövt putsas till av en redaktör innan publicering.

17 februari, 2019 at 10:34 •
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.