Gruppadministratörer

• Profilbild för Erika Hoff Holmgren

Vittervett: en folktro bokcirkel

Offentlig bokcirkel aktiv för 2 veckor, 4 dagar sedan | 17 medlemmar

Svenska sagor, sägner, fantasy, folktro och folklivsforskning; dimmiga ängar, mossiga skogar och bråddjupa vatten.

Vittervett drivs av bibliotekarie och folktroivraren Erika Hoff Holmgren, Gammelstads bibliotek, Luleå – men den är öppen för alla deltagare, norr som syd. I cirkeln läses allt som har med folktro, skrock och skrömt att göra – och kanske en liten skvätt av historia. Högt som lågt, folklivsforskning och etnologi såväl som skandinaviska fantasy-romaner.

Saker man kan göra i cirkeln:
– Läsa böcker gemensamt. I sådana fall kommer man överens om en titel och läser under en månad in boken, för att sedan ha en bokdiskussion i forumet.
– Tipsa om folktro-saker. Har du hittat något TV-program, nån roman eller någon ny (eller gammal) etnologiskrift du vill prata/tipsa om? Skriv det i forumet!
– Snacka väsen & folktro. Funderingar kring näcken? Skogsrået? Vittra? Skriv i forumet! Vi kan prata ihop oss om det.

OBS: Man är med i den kapacitet man kan. Alla har vi jobb och liv utanför sagorna, och om man bara kan vara med på en bok eller fläckvis, är det mer än okej. Gå med, presentera dig i forumet, och så blir det nog bra.

Varmt välkommen!

Vad ska vi läsa tillsammans?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
 Erika Hoff Holmgren 
Deltagare

Ja hörni, vad ska vi läsa tillsammans? Jag tänker att man har ungefär en månad på sig, från det att vi bestämmer något. Allt i temat folktro och skandinavisk fantastik tycker jag ryms inom ramen för cirkeln. Vill ni börja med skönlitteratur eller någonting mer folklivsvetenskapligt?

Det här är mina förslag på romaner/skönlitteratur:

– Elin Säfström, En Väktares Bekännelser
– Charlotte Cederlund, Middagsmörker
– Vattnet drar, Madeleine Bäck

Eller något mer fackbokigt:

– Ebbe Schön, Troll och människa – gammal svensk folktro
– Eva Carlsson Werle, Vålnaden går före – folktro om själen
– Ingvar Svanberg, Fåglar i svensk folklig tradition

8 mars, 2019 at 03:49 •
 InaJ 
Deltagare

De verkar intressanta allihop men den som jag blir mest nyfiken på är Charlotte Cederlund, Middagsmörker. Tror att jag hört talas om den.

Jag känner inte alls till fackböckerna men på nåt vis känns det som om Ebbe Schön, Troll och människa skulle vara bra att börja med men har ingen riktig tydlig åsikt om dessa tre böcker.

9 mars, 2019 at 11:58 •
 Erika Hoff Holmgren 
Deltagare

Ebbe Schön är jättebra att börja med! Han skriver väldigt mysigt/lättfattligt, det är lite som att lyssna på en sagotomte när man går igenom hans verk.

Jag röstar faktiskt också på Cederlund! Är så himla nyfiken på hur hon har jobbat med den samiska fantastiken.

11 mars, 2019 at 10:13 •
 InaJ 
Deltagare

Ja Ebbe Schön är ju känd minst sagt men tror inte jag läst något av honom. Cederlund känns spännande, och jag har som sagt en känsla att jag läst någon recension av den eller nåt, men jag hänger på vilken bok som helst. Nu är det ju bara jag som nappat än så länge, men jag sitter beredd om/när du vill dra igång första boken.

• Det här svaret redigerades 5 månader, 1 vecka sedan av  InaJ.
13 mars, 2019 at 06:06 •
 Erika Hoff Holmgren 
Deltagare

Jamen då tycker jag att vi kör på den boken du och jag! Sen får folk hoppa på som de önskar. Vi bokstreckar helt enkelt.

Vi läser Middagsmörker av Cederlund. Jag föreslår att vi ger det en månad, så man ska vara klar 15 april. Antingen öppnar jag en ny tråd efter det, eller så använder vi den Exter redan påbörjade om boken.

15 mars, 2019 at 09:43 •
 Exter 
Deltagare

Jättekul, jag är som sagt gärna med och diskuterar Cederlund!

15 mars, 2019 at 09:49 •
 InaJ 
Deltagare

Jaha, Exter var redan inne på den boken, det hade jag missat, har visst inte läst alla trådar. Superkul ju! Då ska jag börja läsa!

16 mars, 2019 at 12:50 •
 Erika Hoff Holmgren 
Deltagare

Bra, då säger vi så! Återkommer 15 april <3

26 mars, 2019 at 11:02 •
 Erika Hoff Holmgren 
Deltagare

Hej! Nu har vi tagit oss igenom Cederlunds första bok!
Ska vi välja någonting nytt att läsa? Jag tar mig gärna an någonting av Ebbe Schön, men vad tycker ni?

16 april, 2019 at 11:50 •
 InaJ 
Deltagare

Javisst, vore intressant med en fackbok denna gång. Du hade ju listat tre stycken, vilken som helst blir bra för mig.

17 april, 2019 at 01:36 •
 Erika Hoff Holmgren 
Deltagare

Jag har precis kommit över ”Folktro A-Ö” av Schön. Det är nästan mer ett uppslagsverk, men jag tror den kan vara kul att börja med eftersom den ger en rätt fin överblick, kanske?

Om vi bestämmer oss för den – hoppas Exter kan vara med, trots pappret! – så tycker jag vi sätter datum för färdigläsning den 3:e juni. Funkar det för alla?

2 maj, 2019 at 12:12 •
 InaJ 
Deltagare

Jag tror jag kan låna Folktro A-Ö så för min del går det fint men den boken.
Det var flera intressanta boktips förresten och spännande upplevelser från Lars. Här blir det både egenupplevt, fackböcker och romaner, det är inte dåligt!

4 maj, 2019 at 12:36 •
 Exter 
Deltagare

Jag har fått tag på både Folktro A-Ö och Troll och människa. Den senare ser roligare ut och har väldigt bra stor text, men Folktro A-Ö går nog att läsa åtminstone bitvis. Det är ju inte heller såna böcker där det är jätteviktigt att man verkligen läser hela från början till slut.

5 maj, 2019 at 09:37 •
 Erika Hoff Holmgren 
Deltagare

Nej, känner också att vi kan ta det lugnt med att man ska läsa från pärm till pärm. Jag satsar på att göra det för att jag gillar att ha saker ”avslutade”, men jag tänker att det bara är att läsa så mycket som det går och orkas.

Vi kör på Folktro A-Ö! Deadline 3:e juni. <3

6 maj, 2019 at 08:21 •
 Erika Hoff Holmgren 
Deltagare

Hej och hoj kompisar!

Om ni har missat det så är diskussiontråden om ”Folktro A-Ö” redan igång – men nu börjar det ju faktiskt dra ihop sig till att välja en ny bok, om vi så vill.

Har ni några förslag? Önskemål?

5 juni, 2019 at 01:42 •
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.